5.45 uur wakker iedere ochtend! (14 maanden)

Hallo ouders,

Nu ik zwanger ben van mijn tweede kindje merk ik dat mijn lichaam meer behoefte heeft aan rust/slaap dan voorheen. Nu wordt mijn zoontje van 14 maanden iedere ochtend wakker om 5.45 uur. Hij is altijd wel vroeg geweest (6.15/6.30 uur) maar zo vroeg als nu is nog maar van de laatste maand. Wij hadden ons voorgenomen om hem voor 6.00 uur niet uit bed te halen, maar dat lukt gewoon niet. Hij is klaar wakker een snikt aan een stuk door. Het is tenslotte ons probleem en niet dat van hem. Overdag hangt hij tussen een en twee slaapjes in. Als hij heel vroeg is (zoals de laatste tijd) slaapt hij tussen 10.00uur en 12.00 uur en aan het eind van de middag nog een uurtje. Het lukt dan echt niet om te rekken tot na het eten. Een enkele keer is het al wel gelukt en dan slaapt hij ook van 12.00 tot 15.00 uur. Hij gaat om 19.30 uur slapen en is dan ook echt moe. Daarnaast wordt hij (ook sinds een maand) weer iedere nacht een keer wakker (rond 00.30 uur). Vaak verwissel ik alleen een luier, omdat deze vol zit. Hij krijgt  nooit eten of drinken!  Al met al vind ik het erg vermoeiend worden om al om 6.00 uur aan het ontbijt te zitten. Ook omdat ik 's nacht wakker wordt van mijn zoontje en door mijn zwangerschap minstens twee keer naar de wc moet (balen). Uiteraard helpt mijn man wel mee, maar wakker wordt ik er toch van.
Heeft iemand dit ook mee gemaakt? Is het een periode of gewoon accepteren!

Ik wacht jullie reacties af!
Groeten van Martine
 
Ja, heb ik ook meegemaakt bij mijn jongste dochter.
Die werd altijd om zes uur wakker, wat ik persoonlijk dus te vroeg vind. Wij hebben toen besloten dat we er s'morgens naar toe gingen en op rustig toon zeiden: Nee Eve, het is nog geen tijd, we gaan nog even slapen! Eerst ging ze dan nog harder gillen, maar na een maand ofzo (ja, je hebt wel doorzettingsvermogen nodig) viel het kwartje. Ze was vaak wel wakker, maar nadat we een keer hadden gezegd dat het nog geen tijd was, ging ze wat spelen.
Pas om zeven uur begint hier de dag. Ze is nu nog een vroeg vogeltje, maar nu heeft ze een lampje op haar kamer met een timer. Pas als het lampje aan is, mag ze uit bed. Werkt heel goed. Dat kun je dan onthouden voor later, want meestal zit het toch een beetje in het kind volgens mij.
Groetjes,
Ivy
 
Hallo,

Een heel bekend verhaal. Ons zoontje van 13 maanden doet hetzelfde. Hoewel hij 'vroeger' altijd wakker werd tussen 6.45 en 7.30 uur. Hij speelde en kletste dan nog wat. Konden wij rustig wakker worden en hem uit bed halen. Nu is het zo dat hij om stipt 6.00 uur wakker wordt, en huílen. Dus we moeten hem er direct uit halen. Hierdoor is hij inderdaad optijd alweer moe, waardoor hij het middageten vaak niet redt of tijdens het eten in slaap valt. Een tweede slaapje wil hij sinds kort niet meer. Dus ik vind de middag dan zo lang voor hem als hij 's ochtends alweer op tijd in bed ligt. We hebben ook geen idee wat dit kan zijn. Wel heeft hij een tijd last voor oorontstekingen gehad, dus we denken dat zijn ritme ook anders is geworden hierdoor. Onze huisarts zegt echter dat het slaappatroon van kinderen rond het eerste jaar ook gewoon veranderd. Dus ik denk dat we ons er bij neer moeten leggen dat hij een vroege vogel is. En dan maar extra genieten van de dagen dat hij zomaar ineens een keertje tot 7.00 of 8.00 uur slaapt, want dat komt ook wel eens voor. Maar vaak is dat wanneer hij dan ook 's nachts wakker is geweest (wat we eigenlijk ook nooit van hem kenden...).

Ik kan me wel voorstellen dat je het er zwaar mee hebt, nu je weer zwanger bent. Ik ben zelf van nature al een slaapkop, vaak komt het 's nachts op mijn man aan. Ik zou er ook veel moeite mee hebben als ik straks weer zwanger ben en ons zoontje blijft dit ritme houden.

Veel sterkte gewenst! En natuurlijk veel plezier met je zwangerschap.

Erna mmv Jeffrey
 
Inderdaad heel herkenbaar! Ik ben 5 weken geleden bevallen van de tweede. Mijn dochtertje is ook altijd erg vroeg wakker en wil er dan uit. De tweede zwangerschap was dan ook erg vermoeiend daardoor. Ook overdag rusten lukte niet, omdat mijn dochtertje overdag  weinig slaapt. Omdat er niet zo heel veel verschil tussen de eerste en tweede zwangerschap zat (oudste dochtertje was 17 maande n toen de tweede geboren werd) was het lichamelijk zowiezo zwaarder.

gr. claudia
 
Hoi,

Je verhaal is heel herkenbaar, ik heb hier precies hetzelfde meegemaakt! Het begon   toen hij 13 maanden was. ik heb alles geprobeerd; overdag meer rustmomenten (even rustig zitten met wat drinken), 's avonds later naar bed, overdag 1 slaapje, 's morgens laten huilen, er heen om te troosten en dan weer weg. het ene leek soms aan te slaan, maar als dat al zo was, was het nooit langer dan een paar dagen. Ik werd er echt moedeloos van, ik ben namelijk ook zwanger van de tweede en had veel behoefte aan m'n rust!

Maar we zijn nu 2.5 maand verder, en volgens mij is het echt een fase geweest. Hij is nog steeds een vroege vogel, maar komt nu rond 6.30 uur. Alhoewel ik dat ook vroeg vind, vind ik dat wel acceptabel.

Als ik zie wat hij er in de afgelopen maanden aan kiezen bijgekregen heeft, denk ik eerlijk gezegd dat het daar mee te maken heeft gehad. Dat hij aan het einde van de nacht in een lichtere slaap terecht kwam en dan toch last had van wat pijn.

Anyway, je blijft zoeken naar oorzaken en ik kan niet echt zeggen dat ik een hele duidelijke heb gevonden. Weet alleen dat het lang duurde en nu echt weer beter gaat.

Ik hoop dat voor jou hetzelfde geldt en wens je nog een goede zwangerschap!


 
Terug
Bovenaan