5,5 jaar: wel of niet naar groep 3

Onze zoon is in januari 5 geworden en zit in groep 1. Af en toe doet hij een groep 2 opdrachtje mee. Zijn juf denkt erover om hem na de zomervakantie (dan is hij dus 5,5 jaar) naar groep 3 te laten gaan en dus niet naar groep 2 waar hij nog een jaar zal kleuteren. Op cognitief niveau zijn wij het daar mee eens, maar wij hebben wel wat twijfel bij zijn sociaal-emotionele ontwikkeling.  Zijn beste vriendje is van oktober en gaat wel naar groep 3 samen met een grote groep kinderen waar hij ook meer mee heeft dan met de nieuwe kindjes. Daarbij komt dat onze zoon een redelijk lange jongen is en dus bijna een kop boven de nieuwe kindjes uitsteekt. Wat is nu wijsheid: volgen wij zijn cognitieve niveau of zijn sociaal-emotionele ontwikkeling? Of hoe kunnen we hier een goed evenwicht in vinden?
 
Hallo,
Je schrijft dat hij af en toe meedoet aan werkjes van groep 2. Waarom is er niet gekozen voor een vloeiender overgang. Groep 1 van jan. 2008 t/m okt. 2008 en daarna naar groep 2 van nov. 2008 tot juli 2009. Dat heeft hij echt in groep 1 maar ook echt in groep 2 gezeten (voor  kinderen  als heel belangrijk ervaren). Een kind  gaat dan  van groep 2 naar groep 3 een  fijne overgang.  Uw kind is jong maar als hij het cognitief aankan  kun je het doen, dat is mijn ervaring als leerkracht. Wat heel belangrijk is dat hij de kans krijgt  de leerstof (hoofdwerk) mag verwerken d.m.v.  tekenen, kleien,  verven, zingen (dit wordt in het onderwijs veel te weinig gedaan, ook vergeten). Voor ieder kind is dit belangrijk  maar voor een  jong kind  helemaal. Kans bestaat dat door de leerstof en het vele zitten, het  hoofd van uw kind zo vol wordt dat het gedragsmatig gaat reageren en  de leerkracht zal zeggen:  Cognitief kan hij het allemaal aan maar emotioneel is hij achter of hij is zo druk of hij komt in de groep niet goed mee.  Daar wordt uw kind weer onzeker van en zal dat ook de leerprestaties geen goed doen. Je komt dan in een soort vicieuze cirkel terecht. Een kind moet wat hij geleerd heeft verwerken. Heeft hij het woord  ROOS geleerd dan moet hij  dit verwerken door bv. een roos te kleien. Verwerken is nodig  anders blijft het bij hoofdwerk en wordt het hoofd te zwaar belast. Als tegenreactie op al het hoofdwerk is dat kinderen gaan bewegen. Dit is een van de redenen waardoor kinderen druk worden.  En  praat met uw kind, wat zou hij zelf  fijn vinden. Heel veel succes, geniet van uw kind, Knof  
 
hallo,
om het feit dat hìj `àf en toe` een werkje van groep 2 doet zou ik hem dus niet over laten gaan.
hij had dan al veel actiever met groep 2 moeten mee draaien.
en idd waarom hebben ze hem januari niet naar groep 2 gedaan?
in groep 1 leren ze andere dingen dan in groep 2, zoals dat ze al veel geconcentreerder met een werkje bezig zijn..
want in groep 3 is het toch veel werken aan tafel, en dan komen ze niet meer in de poppenhoek, schilderhoek,bouwhoek,en noem de rest van de hoeken maar op.(ze blijven dus op 1 plaats)
 
Hoi mama van dreumes, wat een lastige afweging, zeg!! Moeilijk om daar als buitenstaander iets over te zeggen. Twee kanten aan het verhaal: met 5,5 jaar naar groep 3 is erg jong, maar: als een kind cognitief onvoldoende wordt uitgedaagd, kan hij erg ongelukkig worden.
Als je kiest voor toch een jaar groep 2, dan neem ik aan dat de school hem veel extra werk (cognitief maar zeker ook creatief)  zal gaan aanbieden om hem te blijven prikkelen en uitdagen!!

Mijn oudste zoon (nu 9 jaar, groep 6) heeft een half jaar groep 2 gedaan, en na de kerstvakantie is hij naar groep 3 gegaan en heeft daar de lesstof in een paar weken tijd bijgehaald. De reden dat dit zo ging? Wij dachten dat hij sociaal-emotioneel ook nog niet toe was aan groep 3 indertijd, dus is hij gewoon naar gr 2 gegaan. Daar begon hij zulk clownesk gedrag te vertonen, dat de school hem heeft getest op lees- en rekenvaardigheden, en tot de conclusie kwam dat hij totaal geen uitdaging en aansluiting meer vond in groep 2. Hij is dus naar gr 3 gegaan halverwege het jaar, en het is een enorme stap voorwaarts geweest. We hebben hem daar enorm mee geholpen. Hij is er helemaal prima op z'n plaats. Wel heeft hij erg veel behoefte aan extra werk, maar dat wordt hem door de leerkracht geboden. Dus hier een succesverhaal bij het versneld door laten stromen van je kind, maar cliché maar waar: ieder kind is uniek. Blijf goed naar je kind kijken! En volg je intuïtie!
 
Hallo

Wat zegt de school??
Mijn zoontje gaat ook met 5,6 naar groep 3 toe
na de zomervakantie
Je kent je eigen kind het beste
doe wat je gevoel zegt
is altijd lastig zo'n dingen te beslissen

Groetjes
Vivian
 
Mijn kind heeft een jaar langer gekleuterd.Zit cognitief wel op niveau maar sociaal-emotioneel niet.Mijn advies:laat ze nog even lekker spelend leren,in groep 3 moeten ze echt keihard werken en spelen is er dan niet meer bij.Ik heb er veel verdriet van gehad dat mijn kind gr. 2 nog een keer moest doen.Maar uiteindelijk heeft zij er totaal geen last van gehad,is ze er sterker door geworden zodat ze de rest van haar hele schoolperiode(en dat is lang hoor!)goed aankan.Erger is het als ze later blijven zitten en het gevoel hebben/krijgen dat ze niet mee kunnen komen.Mijn kind zit ook op een Dalton-school,dit houdt o.a.in dat ze lesstof aangeboden krijg op niveau.Zo heeft mijn kind extra werkjes gekregen om sociaal-emotioneel sterker te worden.
 
Hoi,
Onze zoon is nu 6 jaar en 7 maanden, en gaat naar groep 4 na de vakantie..
Zat id ook van januari tm juni 2007 in groep 1, en het schooljaar 2007-2008 in groep twee...
Dus een jonge leerling..
Nu net groep 3 erop zitten..het gaat best goed, alleen zijn concentratie is matig, en tempo ook..
Snel afgeleid..
Hij is naar mijn idee niet serieus genoeg..al kan hij best aardig meekomen.
Ik vind het ook wel jong hoor..
Maar hij is ook het type dat wanneer er niet genoeg nieuws word aangeboden..hij zich verveelt, en gaat klieren zeg maar.
Ben erg benieuwd hoe groep 4 zal gaan., weet wel dat hij er flink tegenaan moet..
Dus ja, ik heb destijds met de kleuterjuf besproken hoe en wat, zij kent hem het beste op school he..En tot nu toe gaat het goed, Volg je gevoel en praat op school denk ik dan dus.
Gr Rina

 
Hoi,
Mijn zoontje van 5 (febr.2004) gaat ook naar groep 3. Hij is er zelf echt aan toe. De kleuterjuf van groep 1 wist na 3 mndjes niet meer wat ze mijn oudste moest leren en heeft toen samen met de juf van groep 2 en ons overlegt of hij niet beter na de zomervakantie naar groep 2 zou kunnen gaan. (toen werd er ook over groep 3 gesproken, maar vonden wij hem te jong). In groep 2 kon hij ontzettend goed meekomen, tuurlijk sommige dingetjes zoals zitten in de kring, geconcentreerd dingen doen waren in het begin ontzettend lastig. Maar na een half jaar ging dit heel goed, qua leerstof ging hij als een speer en kreeg hij extra dingen voor groep 3. Wij hebben gezegd dat hij gewoon in groep 2 bleef tot na de zomervakantie... Wij hebben het echt in overleg gedaan, je kind moet er sociaal emotioneel ook aan toe zijn, want je bent in ene kleuter af.

Groetjes
 
Terug
Bovenaan