5,5 maand en omdraaien in bed

Dit topic is eerder geweest volgens mij, maar ik kan hem niet meer terugvinden.
Aangezien ik eind december ben bevallen zijn hier vast allemaal ervaringsdeskundigen voor mij :) want jullie kindjes zijn allemaal een paar weken ouder. Perfekt! :)

Iris rolt steeds om snachts in bed, en blijft met haar neus naar beneden liggen. Doodeng vind ik het. Nou kan ik voor haar eigen bed eventueel nog zo'n speciaal matras kopen, maar in het campingbedje heb je die niet.

Ik vind het doodeng. Iemand tips?

Groet Eva

Hoi,
je zou kunnen proberen om haar in een slaapzak te leggen en deze aan de onderkant onder het matrasje te stoppen.
Ik doe dit zelf ook bij mijn zoontje (6,5maand) en hij draait daardoor niet om in zijn bedje.
Suc6 ermee.
Groetjes.

Hoi,
Wij hadden hetzelfde probleem met Liv. Ze draaide zich telkens om, om vervolgens te gaan huilen, moesten we er telkens uit om haar weer terug op haar rug te leggen. Ik heb een oplossing gevonden die prima werkt. Ik heb door de armsgaten van haar slaapzak een zachte sjaal gedaan, die knoop ik om het matrasje zodat de knoop onder het matrasje zit. Zo heeft ze wel bewegingsvrijheid, maar omdraaien is onmogelijk want de slaapzak zit vast. Op deze manier hoef je niet allemaal nieuwe dure slaapzakken te kopen. Voorwaarde is wel dat het slaapzakjes zonder mouwen zijn, maarja dat lijkt me met dit weer geen probleem.
Ivy

Sinds Finn 5 mnd oud is kan hij goed omrollen en sinds die tijd slaapt hij ook op zijn buik. Zodra ik hem in bed leg rolt hij op zijn buik, doet zijn duim in de mond en valt prinsheerlijk in slaap. Voordat hij kon omrollen sliep hij altijd op zijn rug en huilde hij vaak een paar minuten voor hij in slaap viel. Sinds hij op zijn buik slaapt huilt hij nooit meer bij het inslapen, kortom het is een echt buikslaper! Inmiddels is hij 6,5 mnd en hij ligt nog steeds het liefst op zijn buik, soms op zijn zij, maar bijna nooit op zijn rug.
Aangezien hij zonder problemen kan omrollen en zijn hoofdje goed kan optillen, laat ik hem lekker zijn gang gaan.

groetjes,
Ikke mv 2

Ik wil toch nog even reageren op dit onderwerp. Zodra een kind goed kan omrollen (van rug naar buik en omgekeerd) is er geen enkele reden waarom het kind niet op de buik zou mogen slapen. Ik snap niet dat je een kindje dan gaat vastbinden met een sjaal, dat is niet alleen erg tegen natuurlijk, maar ook nog gevaarlijk!
Lees dit maar eens:

http://www.ouders.nl/mdiv2004-slapen.htm

Hier staat o.a. dit:

Buikslapen is gevaarlijk (vanwege het risico op wiegendood), maar vastbinden is nog veel gevaarlijker. Je kind kan zich namelijk vastdraaien.
Zodra een baby zichzelf vlot om en om kan draaien, kun je hem zelf zijn slaaphouding laten bepalen. Slapen op de rug is dan niet meer nodig. Gemiddeld is dat bij 5 maanden. Sommige baby's kunnen het echter al bij 3 maanden. Bij 9 maanden kunnen ze het in principe allemaal (zo niet, dan kunt u het beste even contact opnemen met het consultatiebureau of de huisarts).

Verder kun je je kindje het best in een slaapzakje laten slapen en geen dekentje of lakentje eroverheen, want daar kunnen ze onder kruipen. Toen mijn dochter 4,5 mnd oud was lag ze nog onder een lakentje en toen vond ik haar een keer helemaal ondersteboven onder het laken, hoofdje helemaal rood aangelopen en bloed heet. Ze had zo liggen draaien in bed dat ze volledig onder het laken was gekropen en kon er niet meer onder vandaan komen. Nou ademen lakentjes gelukkig wel, maar ik had er niet aan moeten denken dat ze verstrikt was geraakt of het echt benauwd had gekregen.

Dit is geen aanval, maar slechts tips van een moeder die door ervaring wijzer is geworden.

groetjes,
Ikke mv 2

Hoi,
Ik wil even reageren op 'vastbinden met een sjaal'. Hallo, kun je je nog negatiever uitdrukken????
Als mijn dochter het prima zou vinden om op haar buik te slapen zou ik er geen problemen mee hebben. Punt is alleen dat zij zich na drie minuten op haar buik draait en niet weet hoe ze terug moet en dus begint te huilen. Je bent welkom om bij mij haar elke vijf minuten op haar rug te komen draaien, maar ga er van uit dat je dan dus niet slaapt, net als mijn andere 3 kinderen dus! Die zijn dan dus ook wakker.
De sjaal zit door de armsgaten van de slaapzak en om het matras heen. De knoop zit dus onder het matras en kan absoluut niet los. Een mogelijkheid tot draaien of er verstrikt in raken is er dus niet. Is heel iets anders dan een lakentje wat min of meer los in het ledikantje ligt. Zij ligt ook niet vast met een sjaal, de slaapzak ligt vast en de sjaal ligt dus onder haar.
Sorry hoor, maar je zegt geen aanval te doen, maar zo komt het op mij wel over. Vandaar deze tegenreactie. En tuurlijk moet je het voorzichtig doen en zeker weten dat er niks gevaarlijks mee kan gebeuren, maar elke 5 minuten er uit om je dochter om te draaien die met een oververhit rood hoofd ligt te krijsen, dat is ook geen oplossing.
Ivy

Hallo moeders,

de vorige topic was door mij geopend. Ook mijn zoon heeft rond 5 - 6 maanden ontdekt hoe hij op zijn buik kon rollen en ging vervolgens ook op zijn buik slapen.
Lars (nu bijna 8 mnd) slaapt nog steeds op zijn buik of op zijn zij, maar kan gelukkig goed zijn hoofd optillen. Hij speelt ook graag op zijn buik. Toch draai ik hem altijd weer op zijn rug, wannneer ik even bij hem ga kijken (dat doe ik nu dus ook vaker dan voorheen). Een enkele keer ligt hij met zijn neus op zijn handen (en dus richting matras), maar meestal heeft hij zijn hoofdje opzij gedraaid. Het is niet anders, we laten het maar zo.
Hij slaapt in een dunne zomerslaapzak met soms een (volwassen 1-persoons)laken stevig over hem heen (kort opgemaakt en door de grootte van het laken goed onder het matrasje te stoppen). Deze kan hij niet lostrekken. Meestal vind ik hem 's ochtends boven op het lakentje.
Vandaag heb ik de katoenen sluier weg moeten halen, want hij had deze al voor de derde keer in z'n bed getrokken om verstoppertje te spelen
Ik kreeg het advies, om de slaapzak níet onder het matrasje te stoppen. Wij hebben een draaitol en hij zou zich zo vast kunnen draaien.
Er is wel een speciaal onderlaken te koop (de naam weet ik even niet meer), waar een broekje met klittenband aan vast zit. Daar kun je je kindje in leggen, zodat hij / zij op de rug moet blijven liggen.
In ieder geval mogen kindjes, die op de buik draaien niet meer ingebakerd worden (ze kunnen dan niet meer terug draaien).

Heel veel sterkte (en plezier) met jullie woelwaters!

Groetjes, Marijon

Terug
Bovenaan