5,5 maand en oververmoeid??

Hoi,

Mijn prachtige dochter is inmiddels alweer 5,5 maand oud en doet het hartstikke goed. Ze is vrolijk, slaapt al vanaf 2 weken oud door en groeit als kool.

Nu is ze de laatste dagen vreselijk uit haar hum. Omdat ze 5,5 maand is, is het eerste wat iedereen nu roept "o, die krijgt tandjes!". Misschien is dat ook wel zo (er is nog niets te zien, hoor), maar ik heb het idee dat ze een beetje oververmoeid is.

In het begin huilde ze redelijk veel (geen huilbaby, maar genoeg om lichtelijk gek van te worden...) Toen we rust en regelmaat toe zijn gaan passen ging het snel beter, en waren we alledrie blij. Isis heeft altijd vrij veel geslapen, maar de laatste tijd slaapt ze ineens veel minder. Ze lijkt heel wakker, maar volgens mij is het puur oververmoeidheid en zitten we een beetje in een neerwaartse spiraal; ze is moe en kan niet slapen, wij houden haar op omdat ze wakker lijkt, daardoor is ze nog vermoeider en kan ze nog slechter slapen, etc.

Ik ben dus vandaag weer heel streng met de Rust en Regelmaat begonnen, met als gevolg dat ze vanochtend na 20 minuten mekkeren in slaap viel, vervolgens na nog geen 3 kwartier alweer wakker werd, en nu alweer bijna een half uur in bed ligt te piepen, terwijl ze toch echt moe is! Ik weet dat ik dit even een paar dagen moet volhouden, maar da's wel weer moeilijk hoor.

Ze drinkt trouwens sinds een paar dagen ook slecht; ze laat regelmatig 40 tot 80 cc staan (van de 210cc), en dat voor een dametje dat voorheen haar flessen tot de laatste druppel leeg dronk. Vanochtend liet ze 70 cc staan, ik heb haar anderhalf uur laten toen ze even wakker was nog een klein flesje aangeboden, maar ze wil er niks van weten.

Wat denken jullie; tandjes of oververmoeid?? En kan het zo zijn dat ze door evt. oververmoeidheid slechter gaat drinken??

Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken...

Groetjes,
Myrna, mama van Isis

Hoi Myrna,

Ik herken je verhaal wel een beetje. Tessa was in het begin ook een onrustige slaper, korte slaapjes en vooral veel huilen in bed. We zijn toen net als jullie heel sterng rust en regelmaat aan gaan bieden (lang leven het blauwe boekje van het CB!). Tot een week of zo geleden sliep ze altijd heerlijk! Het was wakker worden, eten, knuffelen, spelen en moe worden, dan naar bedje. Vaak lachtte ze zelfs als we haar in bed legden en als we dan na 5 minuten even keken lag ze als een blok te slapen.
Ze is nu 5 maanden en 1 week oud en slaapt ineens ook veel minder. Normaal dronk ze ook altijd in een rap tempo haar flessen leeg en nu laat ze vaak wat staan en sabbelt meer op de speen. Van de week was ze vooral smiddags erg vroeg weer wakker (na drie kwartier slaap) en dan proberen wij ook te rekken tot het etenstijd is en daarna nog even wat aanmodderen. Vaak is ze dan wat jengelig van vermoeidheid, maar in bed is het huilen! ('s avonds slaapt ze nog steeds goed)
Bij ons (je zei het al) heeft het wel te maken met een tandje, ze had mega rode billen en nu zien we toch al echt een tandje komen (wit puntje in de kaak en een ribbeltje op haar tandvlees). Denk dat het jengeligge daar van komt, verder is ze lekker tevreden. Ook merk ik wel dat ik wat minder "streng" ben en als sneller ga kijken als ze in bed huilt dan eerst. Misschien heeft ze dat dan ook wel in de gaten...(he, ze komen kijken als ik ga huilen of gillen....)
Vaak valt ze zelf weer in slaap of 'praat' ze wat tegen de mobiel als we niet gaan kijken...maar dat is wel moeilijk!
Tjonge, een heel verhaal, maar niet echt een oplossing voor je, Ben je misschien voorhet eerst bijvoeding aan het proberen (fruit/groente)?  Een vriendin van mij is daar nu (haar Pien is ook bijna 5 1/2 maand) mee begonnen en zij is wat huilerig omdat ze last van  haar maagje heeft van de hapjes.  
groet
Lisenka mv Tessa (10-9-2006)  

Nou, neem myrna's verhaal, vervang alle Isis voor Kian, en je hebt mijn verhaal. Exact hetzelfde (vanaf beschrijving geboorte tot nu). Bijna eng. Ik ga het dus ook niet herhalen. Maar heb dus ook geen oplossing.
Sterkte ermee!
Liefs Phira

Lisenka, dat sabbelen op de speen herken ik helemaal, dat doet Isis ook! Op een gegeven moment stopt ze met drinken en begint ze met de speen te "spelen". En ik ben inderdaad ook wat minder streng geworden omdat het zo goed ging... Misschien worden we hiervoor gestraft, haha!!

Phira, da's inderdaad eng zeg!  En ook dat ik Kian op mijn namenlijstje had staan... Wat toevallig!  

Ik vind het sowieso toevallig dat jullie allebei een kindje hebben van ongeveer dezelfde leeftijd en met dezelfde "probleempjes"... Misschien toch tandjes of een sprongetje ofzo...

Ik heb trouwens zojuist de laatste voeding met een nieuwe speen gegeven (Avent nr. 3, mevrouw had nog steeds een nummertje 2), en ze dronk haar fles helemaal leeg. In 6 minuten   nog wel!! Erg snel, maar ze leek er geen last van te hebben. Ben erg benieuwd of dit in ieder geval alvast een (gedeeltelijk) oplossing is voor het drinkprobleem...

Ben overigens afgelopen zaterdag wel begonnen met de eerste fruithap, maar omdat Isis zo uit haar doen is ben ik er weer mee gestopt en wacht ik nog heel even af.

Terug
Bovenaan