5 maanden en 5 voedingen??

Hallo mama's

Soms vraag ik me wel is af of mijn dochtertje van 5 maanden nou de enigste is die nog gewoon 5 flessen krijgt!!!!!!!! Ik hoor van zoveel mensen uit mijn omgeving die rond die leeftijd al over zijn naar 4 flessen. Ze vinden het dan ook raar dat ik nog niet op 4 zit, en iedere keer beginnen ze er weer over. Ik word hier soms wel is gek van maar ook onzeker!! Van het consultatie bureau mocht ik bij 4 maanden gaan beginnen met een beetje fruit, maar dat was niet ter vervanging van de vijfde fles!! Ook komt mijn dochtertje om de 3/3.5 uur, en wil de fles dan koste wat kost. Ze krijgt om 8.00 haar eerste fles en om 21.00 de laatste. Zijn er hier dus nog meer baby's van die leeftijd die 5 flessen krijgen?

Groetjes Essie
 
Hoi,
Mijn dochter van 6 maanden krijgt 3 flessen van 200 cc. en 2x borstvoeding op de dagen dat ik werk.    Dat zijn dus ook 5 voedingen per dag. Hoeveel cc geef jij je kindje?
Wij zijn sinds vorige week  begonnen met een groente hapje. Ze  drinkt nog steeds even veel.  
Groetjes laura  
 
Hier een meisje van 9 maanden en nog steeds (inmiddels naast de bijvoeding) 6x per dag borstvoeding (vanaf 3 maanden 6 voedingen).

Niks aantrekken van al dat commentaar hoor. Hoe vaak drinken/eten die mensen zelf wat op een dag? En zo'n kleintje heeft een veel kleiner maagje en moet er nog van groeien.

Las ergens anders van een moeder die oma op bezoek had. Toen ze commentaar kreeg dat haar kind te vaak dronk, heeft ze oma gewoon geen 2e kopje koffie gegeven. Het eerste kopje was nog geen uur geleden, dus ze kon nu toch nog geen dorst hebben?

En dat andere kindjes wel 4 voedingen hebben? Alle kindjes zijn anders, net als alle grote mensen anders zijn. De een eet heel de dag door, de ander eet 3 maaltijden. Allemaal prima toch?
 
Ik geef mijn zoontje nu 4 voedingen en sinds gister heeft ie zelfs de neiging om naar 3 te gaan. Op het consultatiebureau heb ik het er ook over gehad en daar zeiden ze dat ze tot 4 maanden zeker 5 flessen aangeboden moeten krijgen. Als ze het opdrinken is dat dus prima.
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe vol je de flessen doet.
Mijn zoontje geef ik 4 flessen van 200cc (180 water + 6 schepjes Friso), 1 van die flessen doe ik Nutrix doorheen. Daarbij geef ik hem fruit en groente. Groente vindt ie nog niet zo lekker, dus daar eet ie niet zoveel van, maar met fruit eet ie aardig wat. Daarom heb ik de 5e fles weggelaten. Officieel zou het dus nog niet mogen, omdat mijn zoontje officieel alleen nog bijvoeding mag proberen (dus een paar hapjes).

In het foldertje 'gezond beginnen' van de nederlandse zuivel organisatie (vervolg op de folder 'gezond zwanger') staat per maand aangegeven wat je kindje zou moeten eten.
Bij 5 maanden staat:

"Je kind krijgt ongeveer 4 a 5 voedingen per dag. Hij went aan 1 a 2 eetlepels fruithap en aan 2 a 3 eetlepels groentehap."

Pas bij 6 maanden zou 1 fles vervangen worden door een warme maaltijd.

Je doet het dus heel netjes.

 
Hoi, hier nog een 5 maandertje, maar hij krijgt zelfs nog 6 flessen. Hij eet ook om de 3 tot 3.5 u en eet zelfs 's nachts nog een voeding. Hij eet nu flessen van 150 water en 5 schepjes. Hij wil ze ook echt hebben dan en grotere flessen eet hij gewoon niet leeg, heb ik ook al geprobeerd. Ik zou me er niet te druk in maken, heb ik ook al gedaan en als hij/zij het nog nodig hebben vind ik dat je ze gewoon moet geven. Als ze eenmaal meer vaste voeding gaan eten, gaan ze zowiezo minder flessen eten. Wij zijn er toch ook allemaal vanaf geraakt he, allee, ik drink nu toch geen flesje meer, hihihi.

grtjs, Bea
 
Hallo!
Ik heb ook een dochtertje die over een paar dagen 5 maanden is, en ik wilde eigenlijk alleen maar even zeggen dat ieder kindje anders is!

Die meid van mij had al veel behoefte aan andere dingen.. Die fles liet ze gewoon weg staan.. lekkere eigewijze wil he?? Dus heb ik wat fruit geprobeert, dat was toen ze 4 1/5 maand was. Ik ben steeds iets meer gaan geven en sinds een weekje of 2 is ze naar 4 flessen. Ook omdat 3 uur ertussen voor haar te kort was. En ze krijgt nu ook 1x per dag groente tussen de flessen door. Daar zit dan natuurlijk weer wat meer tijd tussen. Maar ze geniet er met volle teugen van! En het cb van mij zegt dat ze absoluut moet wachten tot 6 maanden. Nou hoor ik van anderen weer dat ze al met 4 maanden mogen beginnen dus daaaaaaaaag ... doe wat jij denkt dat goed is, dus ook met die voedingen! Je kindje geeft zelf wel aan wanneer het tijd is voor minder flessen of wat dan ook.

Veel succes!

Groetjes Bren, mama van Nadia
 
Inderdaad, ik wordt er ook helemaal peuneveu van. Al die mensen die maar lopen te zeuren. Krijgt hij niet teveel binnen en moet hij niet eens terug naar wat minder flesjes. Ons zoontje Jens nu ruim 6 maanden is sinds een week begonnen met bijvoeding. Nou bij hem is het dus geen bijvoeding hoor. Hij krijgt nog steeds 5 flesjes en om een uur of 1700 uur krijgt hij groentehapje (potje vanaf 4 maanden) Maar meneer heeft aan een paar eetlepeltjes niet genoeg dus krijgt hij van ons het hele potje. Met fruit gaat het eigenlijk net zo. Gewoon doen wat je hart je ingeeft. Jij weet het het best en laat die anderen maar lullen (hoe moeilijk dat soms ook is).

Succes,
Patty
 
Hoi meiden

Bedankt voor jullie reacties!! Gelukkig ben ik dus niet de enige.  Om nog even terug te komen op iemands vraag: Mijn dochtertje krijgt 5 flessen van 180 cc met 6 schepjes Friso, en een half potje fruit ( vanaf 4 maanden )

Groetjes Essie
 
Terug
Bovenaan