5 maanden: hoe borstvoeding afbouwen?

Hallo ervaringsdeskundigen,

Mijn zoontje van bijna 5 maanden heeft tot nu toe alleen maar borstvoeding gehad. Ik wil graag langzaam  gaan afbouwen, maar heb geen idee hoe ik dat aanpak. Kan iemand me een voorbeeld schema geven?
Ik vraag me vooral af hoe lang je erover doet om 1 voeding per dag af te bouwen en te vervangen enz. enz. En wanneer kun je dan helemaal over zijn op flessen en hapjes?

Ben benieuwd naar jullie tips.

Groeten, H

Hoi H,

Hier een schema wat ik kreeg van de thuiszorg:

Overgang naar flesvoeding bij 5 borstvoedingen:

Stap 1: borst - borst - borst - fles - borst
Stap 2: borst - fles - borst - fles - borst
Stap 3: borst - fles - fles - fles - borst
Stap 4: borst - fles - fles - fles - fles
Stap 5: fles - fles - fles - fles - fles

"De duur van de stappen in de schema's is afhankelijk van de snelheid waarmee afgebouwd moet worden; indicatietijd is per stap 3 - 7 dagen. Soms gaat het teruglopen van de borstvoeding heel snel en zal tussen de stappen slechts één dag zitten.
In dit schema wordt als eerste stap de vierde bv vervangen door fv, omdat deze voeding vaak de minst overvloedige is. Het is ook mogelijk om als eerste stap de 3e bv in een fv te veranderen. Waarna in stap 2 de tweede en de vierde voeding fv worden, waarbij de derde weer bv wordt. De volgende stappen zijn identiek."

Overgang naar fv bij 4 bv's:

Stap 1: borst - borst - fles - borst
Stap 2: borst - fles - fles - borst
Stap 3: borst - fles - fles - fles
Stap 4: fles - fles - fles - fles

Bij mij was het afbouwen in anderhalve week bekeken, zo snel liep het terug. Maar wel onwijze last gehad van stuwing. Je mag de spanning dan wel afkolven, maar maar een klein beetje, anders houd je de bv in gang.
En goed oppassen voor een borstontsteking, he?

Succes!

Eveline

Terug
Bovenaan