5 mnd en niet slapen

hallo andere mama's,

Ik heb een dochter van nu 5 1/2 maand en sinds twee weken wil zij niet meer slapen in de avond.
Ons ritme is elke dag hetzelfde omdat zij van kleins af aan al last lijkt te hebben van de prikkelverwerking. Zodra zij in de middag wakker word, wat meestal rond 17 a 18 uur is dan gaan we in de keuken groente eten (zij krijgt al vanaf 4 mnd bijvoeding omdat zij erg slecht dronk), boekje voorlezen/plaatjes kijken, even spelen of alleen nog even knuffelen, fles en naar bed. Dit alles meestal in 1,5 u. Alles relaxed en dagelijks zoveel mogelijk hetzelfde.
Nou ja sinds twee weken wil zij dus niet meer gaan slapen rond 19u, het is dan huilen en krijsen. Alles geprobeerd: laten huilen, even knuffelen, ander muziekje met zelf lichtje, eruit en later nog eens proberen, wandelen. Kan het zo gek niet bedenken of we hebben het geprobeerd.
Nu is het sinds deze week dat zij ook s'nachts erg onrustig is, in principe slaapt ze nog wel door maar heeft soms wel 10x een speen in de nacht nodig en laatst zelfs een nacht dat zij vanaf 2u niet meer sliep en ik haar na een paar uur bij mij in bed heb gelegd. Dan slaapt zij heerlijk maar ja ik natuurlijk niet want vind het veel te gevaarlijk zo jong.
Daarnaast zie je dat ze weinig interesse in eten heeft, meestal is ze in voor alles maar nu doet zij haar mond niet eens open voor het bekende in de avond.

Kortom mijn vraag: herkennen jullie het? en zo ja wat hebben jullie eraan gedaan?
Is dit gewoon een fase behorend bij een sprongetje? duurt die dan lang?
Het enige wat namelijk helpt is als ze weer met ons mee mag naar de woonkamer, maar ja dat kan ook niet tot in de nacht natuurlijk. En daarnaast ben ik bang dat zij het door gaat krijgen dat ze eruit mag. Maar zoals ik al zei laten huilen werkt ook niet.

PFFF lastig!!!!
Excuses voor het lange verhaal.
Hoop graag iets van anderen te lezen...

Liefs Sabrina
 
Ik denk dat ze 's middags veel te laat wakker wordt. Als je dochter 5 1/2 maand is dan is ze geen piepkleine baby meer en kan ze langer wakker blijven, dat komt zo maar ineens.
Probeer het middagslaapje naar voren te halen of haar eerder uit bed te halen, ik vind 16:00 uur eigenlijk al laat om 's middags uit bed te halen. Dan zit er maar 3 uur tussen het slaapje en de nachtslaap, liever nog iets meer.
Met 5 1/2 maand deden mijn meiden twee slaapjes 's ochtends van half 10 tot ongeveer half 12 en 's middags rond half 2 tot max half 4.
Rond de eerste verjaardag sliepen mijn oudste meiden nog 1 keer, alleen 's middags.
 
Ik denk dat Reisa gelijk heeft. Mijn meisje doet vaak op het eind vd dag een kort dutje (gemiddeld half uurtje), en krijgt rond 20.00 haar laatste fles. Als we merken dat ze dan nog echt klaar wakker is wachten we gewoon wat langer. Eerder naar bed brengen heeft dan toch geen zin en besef van tijd hebben ze nog niet. Dus kijk vooral naar de signalen. Zo veel activiteiten in 1,5 lijkt me ook een beetje veel vooral met zo'n veel verschillende dingen. Eten, spelen knuffelen....mijn dochtertje ( en ik zelf ook) zou er erg onrustig van worden. Waarom niet alles wat rustiger doen en meer tijd nemen om de activiteiten te afbouwen van druk naar rustig. Bijvoorveeld na het spelen, badje en daarna rustig knuffelen/flesje? Misschien zit ze nu ook gewoon propvol met groente en direct daarna de laatste fles, slaapt niet lekker met een te volle buik. Heeft ze last van tandjes? Daar kunnen ze ook onrustig van worden? Mijn dochtertje ligt soms ook midden in de nacht wakker, zolang er niks aan de hand is laten we haar gewoon liggen, meestal valt ze uiteindelijk wel in slaap. Huilt ze, terwijl je weet dat er niks aan de hand is,licht uit houden, een tut erin doen, niks zeggen en kus geven. Lastig toch om uit te zoeken wat werkt. In ieder geval zou ik, zeker bij een kind dat gevoelig is voor prikkels, niet te veel/snel iets anders proberen in de hoop dat het helpt. Waarschijnlijk begrijpt ze er dan helemaal niks meer van en wordt ze er alleen onrustiger van.

Succes
 
ik vermoed ook dat het te laat wakker worden een rol speelt, je kindje gaat steeds meer mee lopen in jouw ritme.
Bedenk dat je met een maand een of 10 een kindje hebt met gemiddeld nog 2 flessen wat brood mee eet en avond eten en dat wat nu gebeurd alles een proces is daar naar toe.

Probeer die middag slaap te starten rond 13 tot uiterlijk half 4 dan een fles? en de groentehap als jullie warm eten dat past ook beter en samen eten is gezellig!!!!
Dan is de stap naar echt allemaal hetzelfde eten niet meer zo groot.

dan zou je kunnen kiezen om nog een kleine fles van 150 cc kunnen geven rond de klok van 20? en dan lekker slapen.

Probeer het eens!
 
ik herken je verhaal precies. mijn kleine man sliep ook heel slecht, en wou bij zijn laatste fles ook niet meer slapen. sinds 3 dagen weigert hij ook zijn laatste fles. nu geef ik hem savonds voor het slapen gaan een bord pap en daarna leg ik hem in bed en met succes want me kleine man slaapt de nachten weer heerlijk door en is snachts ook niet meer onrustig want ook de mijne kwam elke nacht zowat om het uur voor zijn speen.

heel veel succes
 
Ik geloof dat je gewoon goed moet kijken naar de signalen van je kleine. Wrijft ze in d'r oogjes/geeuwt ze/is ze jengelig, kortom, is ze moe, dan is het bedtijd en zo niet, dan is het geen bedtijd.
Ik geloof zelf niet in het verleggen van slaapjes, volgens mij werkt dat pas als ze 2 slaapjes per dag hebben en als je merkt dat het nachtritme verandert door het langer/minder lang laten dutten overdag.
Gewoon lekker naar je kleine kijken, ze geeft echt wel aan waar ze behoeft aan heeft.
 
Hoi,

Ik herken dit precies. Mijn dochtertje Amy is nu over 3 dagen 6 maanden en had het een paar werken terug precies het zelfde.

naar mijn idee was het gewoon de mentale sprong waar ze in komen rond deze tijd. Nu gaat het weer super ze slaapt weer lekker door en eet super, ze heeft weer goede zin.

succes ermee. ik werd er ook erg woonhopig van. toen ik het niet zo meer zag zitten omdat ik ook moe werd. ging ze weer lekker slapen.
Gewoon even geduld hebben. voor je het weet is het weer over.

liefs Renske
 
Dank je wel voor jullie reacties!
Ik kijk altijd naar de signalen van Sterre, leg haar nooit op bed als ik twijfel dat ze wel moe is. Zij kan prima aangeven hoe of wat en dat is nu zo frustrerend want dat is ze echt doodmoe maar slapen kan ze niet.
Eten gaat inmiddels gelukkig weer beter, maar slapen is nog steeds een ramp. Ik wacht nog even (on)geduldig verder haha, denk toch echt een sprong idd Renske, als je ziet hoe zij ineens van alles kan en wil dan kan het haast niet of ze heeft een flink groeimoment!

Liefs
 
Terug
Bovenaan