5 naar 4 voedingen

Ik wil graag jullie advies over het volgende:

Onze zoon is 11,5 week oud en weegt ongeveer 6 kilo.

Op dit moment krijgt hij 5 flessen van 180 cc met 6 schepjes ongeveer op de tijden 6.00/10.00/13.30/17.30/21.00.

Hij ligt rond 22 uur in bed en slaapt dus door tot 6 uur, echter ik moet hem echt wakker maken ’s ochtends, hij drinkt dan met moeite ongeveer 90 cc. Daarna slaapt hij weer tot 9.30 uur en de fles van 10.00 uur is meestal rond de 120-140 cc. De flessen die daarop volgen drinkt hij praktisch leeg en de laatste fles gaat ook weer met moeite 100-120 cc in. Over de gehele dag drinkt hij ongeveer tussen de 650-700 cc.

Wat is nu verstandig, kan ik hem al 4 flessen aanbieden van 180 cc met 6 schepjes om de 4 uur en ’s nachts lekker laten doorslapen of kan dat nog niet omdat hij te jong is. Op het pak van Nutricia staat boven de 6 kilo 4 flessen.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen?

Groeten,
Esther van der Reep
 
Ik maakte Romi in de ochtend nooit wakker voor een fles ik wachtte tot ze zelf wakker werdt! Meestal was dit rond 08.00 dus dan kreeg ze 12.00, 16.00, 20.00,00.00 een fles! Als ik haar wel wakker moest maken omdat we weg moesten dan at ze bijna niets, dus vandaar dat we het zo hebben aangepakt. Romi is nu 7 mnd en we doen het nog steeds zo...
Of je al naar 4 flessen kan weet ik niet zo goed daar is een rekensom voor het aantal kilo's gedeelte door 150 en dat is wat ze nodig hebben per dag!

Groetjes Corine
 
Hallo,

Onze dochter Lotte is nu 6 maand en met haar had ik dezelfde problemen toen ze 2 maand oud was. 's Avonds niet wakker te krijgen, met moeite 80cc erin en 's morgens met moeite 70cc. Ze was nog niet aan het gewicht wat geadviseerd was, maar ik heb het geprobeerd. De laatste fles rond 20.00u met flink wat rijstebloem en de eerste fles rond 7.00u en toen ging de fles leeg en de nacht doorgeslapen.
Ik denk dat je het zelf uit moet proberen heb ik ook gedaan. Je eigen gevoel is toch het beste heb ik uitgevonden en ook met meerdere dingen.

Groetjes van Mieke
 
Hoi, hoi,

Toen onze dochter 9,5 week was had ik hetzelfde probleeem. We waren op vakantie en de laatste fles was drama. Ik heb hem er toen afgehaald. Nu krijgt ze om 7.00 11.00 15.00 en 19.00 een fles van 180 en 6 schepjes. Nu kan ik ook wat flexibeler zijn. Wel moet ik haar voor de ochtendfles altijd wakker maken. Bij controle op cb zei ik dat ze nog maar 4 flessen kreeg. Arts zei ook wel snel maar qua gewicht mag het. Ze is nu 3 maanden en gaat naar de 7 kilo.

Gewoon lekker doen.

Groetjes Linda.
 
Hoi Esther,

Wij hebben ook met hetzelfde dilema gezeten. De late avond fles van ongeer half elf wilde mijn dochter Lisanne niet meer. Ze was met geen mogelijkheid wakker te krijgen. We hebben toen geprobeert om die over te slaan en dat ging perfect. Rond zeven uur krijgt ze de laatste fles en gaat daarna naar bed. Rond zeven uur 's ochtends wordtze weer wakker. Eerst kreeg ze ook vijf flessen van 180 cc maar gemiddeld dronk ze dan 150 cc en gaf ze veel terug. Nu drink ze de flessen van 180 cc wel leeg. Lisanne is van 8 mei dus alsikhet goed heb 16 weken. We doen dit nu al een week. Wel gaf ze aan toch iets te weinig te hebben dus geven we nu ook een beetje rijstebloem erbij. Heeft ze meer honger overdag dan komt ze om de drie uur en zit toch weer op vijf voedingen. Lisane geeft zelf heel goed aan wat ze wil eten. Kijk naar je kind en volg je moedergevoel.
Succes met je keuze

Groetjes Titia
 
Als ik jou schema bekijk zou ik inderdaad de eerste ochtenfles geven als je zoontje wakker wordt. Waarschijnlijk drinkt hij dan wel de fles gewoon leeg of bijna leeg. De fles van 10.00 uur niet meer geven, dan kun je vanaf vier maanden op dat tijdstip een fruithapje gaan geven. Bv. eerste hapje banaan.

Je zou gewoon om de vijf uren kunnen gaan voeden en kijken hoe dat gaat. Dus de fles van 13.30 weer wat eerder geven. Straks kun je dan rond 14.30 bv een sapje gaan geven. En rond 17.00 uur nog een fles.

Ik weet niet hoe laat jullie naar bed gaan, maar wij deden onze zoon rond 18.00 uur naar bed en gaven hem rond 22.00 uur de laatste fles. Dus als je de laatste fles wat later geeft, slaapt hij 's ochtends waarschijnlijk weer iets langer door. En dan kun je de ochtendfles weer wat later geven. Een baby mag in ieder geval niet langer dan 10 uren zonder voeding!

Ik denk dat je zoon nu zelf al aan geeft geen behoefte meer te hebben aan vijf voedingen, omdat hij niet alle flessen meer (bijna) leeg drinkt.

Dus dan is je schema ongeveer:
7,12,17,22 uur. Kun je tussen 12 en 17 uur ook weer eens wat leuks doen, bv wandelen of iets dergelijks. Dat vond ik toen heerlijk, wat meer tijd samen.

Succes ermee,

Groetjes
 
Terug
Bovenaan