5 voedingen na 3 weken?

Ik heb ook weer even een vraagje. Mijn dochtertje van 3 en halve week zit nog netjes op 6 borstvoedingen. Om ongeveer 11.00 's avonds krijgt ze de laatste, en dan komt ze meestal rond een uur of vijf 's nachts. Maar de afgelopen nacht begon ze om twee uur een beetje te piepen maar viel weer in slaap. Rond half zes begon ze weer wat te piepen en toen heeft m'n man haar opgehaald. Nu heb ik het idee dat als we even wachten ze dan ook weer in slaap valt en het misschien wel redt tot de volgende morgen een uur of zeven. Dan moet m'n man uit bed en kan ik haar even voeden en dan nog een paar uurtjes m'n bed in. Maar dan zit ze dus op 5 voedingen. Is dat nog te vroeg na drie en halve week? Of kan dat wel? Normaal komt ze 's ochtends weer om een uur of negen. Als ze nu iets later komt (rond half elf) redt ze nog wel 6 voedingen. Mag ze dan 's nachts zo lang doorslapen?
Beetje ingewikkeld verhaal maar ik hoor graag jullie mening.
 
hallo jenkie

ik heb net de wijkverpleegkundige op bezoek gehad en mijn zoontje is nu bijna drie weken en mag echt niet minder dan zes voedingen op een dag.
er mag ook niet meer dan 6 uur tussen zitten in de nacht in verband met het bloedsuiker niveau.
als je het zeker wil weten kon je het consultatie bureau bellen die hebben daar speciaal iemand voor zitten vertelden ze mij.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.
liefs tijger
 
hoi,

ik zou me niet zo druk maken daarover. als het je lukt (want wie weet wil ze wel perse om 5 uur eten) dan is het iets wat ze zelf heeft aangegeven. en als ze goed groeit is het geen probleem. en dat je kindjes midden in de nacht wakker moet maken, want anders slapen ze te lang aan een stuk, dat is dikke flauwekul.
stel je voor dat ze lekker doorslaapt normaal, maar je moet haar midden in de nacht wakker maken, want dat zeggen ze op cb.
mijn zoon zit vanaf 5 weken op 5 flessen en vanaf 8 weken op 4 flessen, en hij groeit geweldig. we zijn met 9,5 week begonnen met fruithapje (mag ook niet van cb) en hij vind het lekker, en zijn verstopping is zo goed als over. (had ie veel last van nl.)

dus gewoon doen wat je het beste lijkt, ze geeft het zelf wel aan. (een beetje sturen kan geen kwaad trouwens, als je net op een rottijdstip uitkomt, went ook wel weer)
als ze niet ongelooflijk afvalt, kan het best. en als je bij cb gaat vragen durf ik te wedden dat het niet mag, hoewel je er wel een paar goeien tussen hebt zitten hoor.

nou, veel succes in ieder geval.

groetjes Mirjam 23, mama van Bas 10 weken, 2 dagen.
 
Nou, ik was van plan om het even aan te zien tot dinsdag want dan moet ik met m'n meisje naar het cb. Maar toevallig sliep ze de afgelopen nacht dus al door tot half zeven. Hoewel, ze lag vanaf vijf uur zachtjes te piepen en viel steeds zelf weer in slaap. Het erge is dat ik er niet wakker van wordt . Mijn man wel en die dacht: we laten haar liggen. Ik heb alleen hele erge nachtmerries gehad. Dat ik haar aan het voeden was in bed en dat ik in slaap was gevallen en Tess onder het dekbed was gekomen. Onbewust zal ik haar dus wel gehoord hebben. Maar goed....
Maar ze sliep dus door tot half zeven en kwam op de gebruikelijke tijd (9.00) ook weer. Zo zit ze dus wel op 6 voedingen. Alleen 's nachts slaapt ze van 23.30 tot 6.30. Da's wel lang.
Ik ga het dinsdag maar even vragen op het cb. M'n man en ik hebben in ieder geval afgesproken dat als ze om vijf uur begint te jammeren we haar wel voeden. We wachten dan niet af of ze weer in slaap valt. Dat scheelt mij een paar nachtmerries
 
Hoi,

Mijn zoon is dinsdag 4 weken en in het begin heb ik 'm ook wakker gemaakt. Het werd mij zo gezegd en dus -als leek- deed ik dat ook. Gedurende de dagen begon ik het zielig te vinden, want tijdens het drinken viel hij in slaap. Nu maak ik 'm 's avonds niet meer wakker voor de laatste voeding (23.00 uur) als hij lekker slaapt en slaapt dan door tot de volgende morgen. Ik doe wat meer flesvoeding in de één na laatste voeding, dan heeft hij zijn buikje ook goed vol. Mijn wijkverpleegkundige zegt: "volg je gevoel en dat is vaak het beste. Als mijn zoon prima reageert is er niets aan de hand." Overigens voed ik hem inmiddels om de 3 1/2 uur.
 
Ik denk dat jij dit advies ook wel kan opvolgen!

Succes en ik wens je een lange nacht toe.

Groetjes,
Dorien
 
Houd er wel rekening mee dat borstvoeding niet te vergelijken is met flesvoeding. Bij fv weet je hoeveel een kindje heeft gedronken, bij bv is dat natuurlijk slechter te controleren.
Ons meisje sliep vanaf 7 weken s nachts ook door (ik geef bv) maar de rest van de dag bleef ik heel lang wel op 6-7 voedingen zitten. De laatste voeding was dan rond 22.00 uur en werd ze wakker rond 07.00 uur. Ik heb altijd op verzoek gevoed. Soms was een voeding dan maar een paar minuten een andere keer langer. Soms om de 2,5 uur een andere keer om de 4 uur. Ik heb haar s nachts nooit wakker gemaakt.
Maar het blijft het standaard verhaal. Voel jezelf er goed bij, groeit, plast en slaapt een kindje voldoende is het vaak wel goed.
Succes,

Marianne
 
Hoi,

Ik zou me druk maken over die 5 voedingen.
Mijn zoontje sliep met 2 week al door en kreeg daardoor ook maar 5 voedingen.
Hij is als prematuur geboren, waardoor hij eigenlijks 6 voedingen moest hebben, op het cb zeiden ze tegen mij als je bv op verzoek geeft, kan het weinig kwaad.
Wat wel belangrijk is, is het gewicht. Het kindje moet boven het geboortegewicht zitten, anders kunnen de bloedsuikers ontregelen.
Als je kindje boven het geboortegewicht zit en jij bv op verzoek geeft, zou ik gewoon de 5 voedingen aanhouden.
Als jij je er niet prettig bij voelt moet je het niet doen, ga dan op je gevoel af.

Veel succes,

groetjes Marjon
 
Hallo,

Klopt helemaal, er is een verschil tussen fles- en borstvoeding. Ik heb eerder bv gegeven, maar mijn zoon was teveel afgevallen en dus moest ik bijvoeden. Het gevolg was dat ik bijna 1 1/2 uur bezig was met één voeding (incl. luier verschonen). Ik kan niet oordelen of 5 x bv voldoende is of niet, bij mij in ieder geval niet. Bij flesvoeding valt hij niet af, ook niet bij 5 voedingen.

Succes!
 
Terug
Bovenaan