6 maanden, bijvoeding? Hoe doen jullie dat?

Hi,

Tom is nu bijna 6 maanden, hij heeft al die tijd bv gehad, en dat gaat nog steeds prima.
A.s. Maandag moet ik naar het cb, daar zal ik ook wel een hoop uitleg krijgen... over bijvoeding e.d. Maar ik ben benieuwd hoe jullie dit doen...

Ik wil wel graag bv blijven geven, maar hoe doe je dat met bijvoeding?
Moet ik de bv dus proberen te minderen, maar hoe zit dat dan met stuwing? Want ik voed hem nu om de 4 uur, en zodra er 3,5 uur voorbij zijn begint de stuwing al echt op te komen.

Hoe ziet jullie planning er daarna uit?

Bijv. eerste voeding bv of kv... en daarna?   Ik wil bijv. nog 2x p.d. bv kunnen geven.
Maar heb geen idee hoe en wat... ik moet dus minder melk gaan produceren...
En wat voor bijvoedingen geven jullie?

Moet ik dan ook 4 ipv 5 voedingen geven ?

Hehe, ik ben niet nieuwsgierig :p

NENS

hallo,
ik geef ook volledig borstvoeding als je bijvoeding gaat geven gaat dat in het begin echt niet met potjes tegelijk. met mijn zoon ben ik gewoon tussendoor begonnen met fruit 4maanden, het begint met een paar hapjes. nu geef ik heb 6.00 10.00 14.00 en 19.00 borstvoeding en rond 16.00 een een fruithapje (een derde van een potje ongeveer) hij komt dan soms nog om 23.30 voor de 5e voeding soms ook niet. als hij meer gaat eten dan zal zijn eetritme vanzelf verschuiven en ga ik bv. 's ochtends fruit geven.
groetjes knof

Hoi,

Ik heb Hannah ook tot 6 maanden alleen BV gegeven. Met bijna 6 maanden zijn we begonnen met bijvoeding volgens de Rapley-methode. Daar is ook een apart forum over: het bijvoedingsforum. Voorwaarde is trouwens wel dat je kindje rechtop zit bij het eten. Hannah kon ook nog niet zelfstandig zitten met 6 maanden, maar je kunt je kindje dan ook gewoon op schoot houden of met wat extra ondersteuning in de kinderstoel (Hannah zat er hooguit 10 min in in het begin).

Het komt er op neer dat het een natuurlijk vervolg is op BV op verzoek omdat je ook bij deze manier van bijvoeding de regie bij je kindje laat.
Je geeft je kindje dan ook geen potjes of prakjes, maar bijvoorbeeld een heel stuk wortel of een broccoli-roosje oid. Deze kan hij dan zelf pakken en hier zelf stukjes 'afbijten' (ook zonder tanden). In het begin zal het waarschijnlijk niet veel meer zijn dan sabbelen/proeven, maar dit is prima. Het is gewoon wennen aan nieuwe smaken/structuren. Langzaamaan zul je zien dat je kindje ook daadwerkelijk wat binnen gaat krijgen.
Als je BV wilt blijven geven is het het slimst om altijd eerst BV te geven en dan een half uurtje/uurtje later iets aan bijvoeding. Op die manier blijft de BV nog een tijd het belangrijkste en zal je productie ook niet teruglopen.
Mijn dochter is nu bijna 9 maanden en is nu sinds een paar weken echt aan het eten geslagen, maar er zijn ook kindjes waar het langer duurt voor ze echt gaan eten. Dit is geen probleem. Tot 1 jaar blijft de BV het belangrijkste, de rest is BIJvoeding.

Veel plezier met de bijvoeding!

Karin, mv Hannah (20-11-2006)

Oh ja, hoeveel BV je nog blijft geven...geen idee.
Hannah krijgt nog steeds zo'n 5 à 6 voedingen per dag. Op verzoek, dus ook geen vaste tijden. (helaas ook nog meestal eentje 's nachts)
Omdat ze nu meer is gaan eten zoeken we nu wel nog naar een handig ritme, ik denk dat de BV nu wel wat minder gaan worden, maar ook dat is prima. (zelfs handig, want m'n kolfrecht loopt nu af).
Zolang je op verzoek voedt zal je kindje zeker genoeg blijven krijgen.

Karin, mv Hannah (20-11-2006)

hoi,
ik heb tot 7mnd BV gegeven en ben met 6mnd begonnen met bijvoeding: eerst met fruithapje, daarna met groentehapje en sinds 1 week met brood. Ik gaf nog 5 voedingen en fruit ben ik tussen 2 voedingen door mee begonnen (tussen eerste en 2e voeding door). Achter groentehap heb ik nog tijdje voeding gegeven, maar dat at hij al heel snel erg goed en dan krijgt hij zo'n smak in 1 x dat ik die voeding eraf heb gelaten. Daarna had ik BV al helemaal afgebouwd, maa bij brood krijgt jaap nog wel melkfles erbij.
Heb nu beetje volgend schema: 7u fles, 10u fruithapje, 12u 1 snee brood met 1fles, 16u fles, 18u groentehap, 20u fles.
Succes ermee, groetjes mira, sinds 02-01 trotse mama van jaap

hoi,
Ik heb ons meisje tot 9 maanden bv gegeven. Met 6 maanden zijn we begonnen met haar fruithapjes en groenten te geven. Althans, wij hielden het voor haar mond, maar mevrouw wilde NIETS! Dat hebben we twee maanden volgehouden tot we haar een boterham met appelstroop gaven. We hadden toen door dat ze geen 'prutjes' (zoals wij hetmaar noemen) wil eten, maar stukjes. Met de bv bleef het daarna ook gewoon goed gaan. Ik heb heel sterk op mijn gevoel en haar tevredenheid gedaan. Ze heeft dus nooit pap oid gegeten, is nu 11 mnd en eet alles wat we voor haar koken. Ze gaf zelf heel goed aan wanneer ze nog honger had naast het eten en wanneer niet, we gaven haar nog twee keer melk tot ze 11 mnd was. Nu drinkt ze gewoon halfvolle melk.

Terug
Bovenaan