6 maanden, geen tandjes, wel vast voedsel?

Hallo allemaal,

Mijn zoontje is ruim 6 maanden en ik ben een beetje onzeker voor wat betreft de voeding die hij nu al schijnt te mogen. Naast zijn flessen melk geef ik alleen een potje fruit en groente. Nu hoor ik ook verhalen over mensen die danoontje, rijstewafels, boterhammen etc geven. Hoe geef je een boterham als ze nog geen tandjes hebben? Is mijn zoontje erg laat met tandjes krijgen? Zijn die rijstwafels, danoontjes etc speciaal voor baby's? En waar vind ik die spullen?

Nog een laatste vraag: hij drinkt ook absoluut nog niet uit een drinkbeker, is dat raar? Kan ik dit stimuleren?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
Ik heb er nog niet zo veel verstand van, maar nu al een drinkbeker lijkt me echt veel te vroeg. Kan hij de fles al zelf vast pakken dan? Tanden beginnen normaal gesproken rond de zes maanden maar ik heb ook vaak genoeg gehoord dat ze pas met 10 mnd begonnen. Ieder kind heeft zijn eigen ritme en wat al dat eten betreft heb ik dat nog nooit gehoord met 6 mnd.
Wat er hier altijd standaard word gezegd en waar is is dat je je nergens zorgen om hoeft te maken, geniet maar gewoon voor je het weet zit heel zijn mond vol tanden en rijstewafel.

Groetjes een andere (soms onzekere) moeder.
 
Pasvanaf een maand of 8 kunnen kinderen voorzichtig leren drinken uit een beker. Het nadeel is dat jij het dan moet geven. Voordeel is dat het beter is voor de tanden en de spraakontwikkeling. Zelf ben ik er veel later mee begonnen.
Tot 6 maanden hoefen ze nog geen bijvoeding, maar vanaf 4 maanden mag het. Dus wat jij nu doet klinkt prima.
Vanaf 7 maanden mag je met brood beginnen. Dit doe je in hele kleine stukjes en hebben ze zo lang in de mond dat het vanzelf week wordt. Op het CB vertellen ze je wel hoe en wanneer je het volgende kan geven.
Of je kind tevreden is en goed groeit is het belangrijkste.
 
Hoi Lieke,
Mijn dochtertje (nu 6,5 maanden) heeft ook nog geen tanden, en volgens mij is dat helemaal niet abnormaal. Wel geeft ik haar al verschillende dingen te eten. Zo heb ik gewoon bij de supermarkt bambix koekjes gekocht en daar sabbelt ze gewoon lekker op net zoals broodkorstjes. Het meeste spuugt ze ook weer gewoon uit hoor, maar ik wil zo haar smaak ontwikkelen en zij vindt het ontzettend leuk. Ook geef ik af en toe een stukje appel, waar ze dan op sabbelt. Een tip! Laat haar nooit alleen met vast voedsel, ze kan zich namelijk makkelijk verslikken. Als dat gebeurt gewoon doen alsof ze een boertje moet laten en op haar rug kloppen. Als het heel ernstig is, zo heb ik gehoord over je beide knieen leggen met het hoofdje naar benenden.
Veel succes met jouw beslissing.
Groetjes, Dimphy
oh ja en sinds gisteren heb ik van avent de drinktuit op de beker geplaats met bijbehorende handvaten en daar heeft ze een paar kleine slokjes van gedronken. Een voordeel ze stopt alles in haar mond, dus ook deze beker en het lekt absoluut niet, aanrader dus!
 
Hoi,

Mijn zoontje is nu 7 maanden en al 10 kilo. Hij drinkt zeker nog 5 flessen van 200 ml. Deze drinkt hij allemaal op. Hij heeft vanaf 4 maanden al bijvoeding en sinds kort geef ik hem ook de rijstwafeltjes van zonnatura. Hierin zit geen zout enzo. Dit mag dus best. Hij sabbelt erop net zolang tot het helemaal zacht is en hij het kan doorslikken. Inderdaad nooit alleen laten. Mijn zoon krijgt nu ook af en toe brood omdat als ik zit te eten hij bijna mijn brood uit mijn mond kijkt. Hij vindt alles ontzettend lekker en heeft het volgens mij gewoon nodig. Sinds ik het geef is hij een stuk vrolijker. Waar het om gaat is dat dit per kind gewoon verschilt. Daar kun je het beste naar kijken. Als je denkt dat je kind het nodig heeft gewoon geven. Ik ben blij dat hij zoveel eet. Als hij straks geheid een periode krijgt dat hij niet meer zoveel wil eten heeft hij in ieder geval genoeg reserve.

veel succes.
Groeten Monique
 
Hoi,
Mijn oudste zoon had met 13 maanden nog geen tanden! Maar hij at gewoon met de pot mee (hij wilde geen fles meer, die werd op de grond gegooid). Alles klein maken en sabbelen maar. Ik zou me niet zo druk maken om tandjes. Volgens de tandarts is hoe later hoe beter. Hij is nu 6 en nog niet aan het wisselen, maar hij leert wel beter tandenpoetsen. Als zijn "grote" tanden komen kan hij goed poetsen.
Voor wat betreft een tuitbeker: bij verschillende winkels/drogist hebben ze van die tuitjes die je als vervanging kunt gebruiken. Bij ons was dat met een maand of 8, daarna kwam al heel snel de anti-lek beker (wat een uitvinding!).
Het grootste deel van de koekjes/rijstewafels/etc kun je gewoon in de supermarkt vinden bij de babyspullen.

Succes!
 
Terug
Bovenaan