6 weken baby herkenning

Hoi meiden,
Onze dochter is 6 weken en heeft de afgelopen 3 weken spruw gehad. Sinds een paar dagen is dit helemaal over. Nu lijkt ze echter altijd al een rommelige drinker. Ze krijgt flessen met 3 of 3,5 schepje aangeboden maar drinkt vaak maar 70cc op per keer. Mocht het een enkele keer wel lukken om 100-130cc te drinken dan doet ze hier meer dan een half uur over. Met boeren etc erbij zeker 45 min. Nu is het zo vooral snachts dat ze dan nadat de fles klaar is 2 uur later weer komt. Nu heb ik mij erbij neergelegd dat we gebroken nachten hebben dus dat is niet zozeer het probleem maar ik vind het zo rommelig voor haar dat ze nu elke keer kleine beetjes binnenkrijgt en we dan zo kort erna weer opnieuw kunnen beginnen. Herkennen jullie dit? Ons zoontje dronk op deze leeftijd flessen van 150cc dus we zijn weer even zoekende :)

Wat naar dat jullie zo vroeg al met spruw te maken hebben gehad zeg! 
Die kleine flesjes zijn hier ook wel normaal. Ze drinkt nog steeds 8 (gemiddeld) x 90+3. 120+4 hebben we een enkele keer erin gehad als ze 4 uur later pas voor een voeding kwam. Maar daar gaat ze vreselijk van spugen, terwijl ze dit normaal minder doet. Het past dus gewoon niet. En daarnaast is 4 uur tussen voedingen op 1 hand te tellen. 2 a 3 uur is normaler. Soms na een uur alweer en dan gaat ze ook clusteren met korte dutjes en vaak kleine slokjes. Een paar uur later slaapt ze dan weer beter. Geen ritme te bekennen hier dus. Ook snachts niet. Mijn jongste dochter is nu 5,5 week. 
De oudste had een kma en had ook dit patroon, en die huilde aan de fles en deed er heel lang over. Ze voelde zich gewoon niet goed. Lijkt me met spruw ook wel. Zij kon 120+4 pas na 3 maanden op. En met 5 maanden pas 150+5. Ritme in de flessen kwam pas met 4 maanden toen ze ook fruit en groentenhapjes kreeg en een redelijk vast slaapschema (en aangepaste flesvoeding). Ik ga ervan uit dat het nu ook die eerste 3/4 maanden rommelig zal zijn.

Bij mijn oudste hielp het trouwens wel eens om de fles in 2 aan te bieden. Dus drinken, boeren, verschonen of even spelen/knuffelen een paar minuutjes, en dan de rest en boeren. 

Eerlijk gezegd klinkt her mij wel normaal in de oren. Mijn 2 dochters waren allebei groot bij geboorte (4000/4400 gram) maar konden ook echt altijd maar zo'n 80-100cc drinken de eerste maanden. Toen ze met 3 maanden naar de opvang gingen, konden ze net 120cc op.

Met zulke hoeveelheden is het normaal om elke 3 uur te voeden, en dan reken je vanaf het moment dat je begint met voeden. Dus start je de fles om 7.00, is rond 10.00 de volgende fles. En ja, het is ook normaal dat ze 45 minuten over de fles doen dus ben je om 7.45 klaar met voeden, en kun je om 10.00 weer beginnen inderdaad. En soms redden ze die 3 uur niet eens, maar hebben ze na 2.5 uur echt alweer honger.

Pas mer flessen van 180cc ga je elke 4 uur voeden eigenlijk, tot die tijd is het elke 3 uur. Je kindje gaat vanzelf sneller leren drinken, dat kost gewoon tijd ;)

Hoe dan ook, ik vind elke 3 uur een flesje van 70-100cc echt niet gek voor zo'n ukkie. En ja, dan ben je er dag en nacht mee bezig en dat is pittig ja! Succes :)

Zeker herkenbaar, met 6 weken dronk ons zoontje 90-120 cc en deed daar ook zeker een half uur over. Ik vond het altijd wel een rustmomentje als ze lekker lang over de fles deden, zeker omdat wij een huilbaby hadden die huilde als hij niet sliep of de fles dronk ;) 

Bedankt voor jullie reacties! Fijn om te horen dat dit gewoon normaal en herkenbaar is. Wij hadden alleen ons zoontje als vergelijk maar dat was dus meer uitzondering dat hij zulke grote flessen al dronk. Goed om te weten, dan blijf ik nu gewoon lekker 90cc aanbieden ipv verder opbouwen :)
En wat jullie zeggen; ze is nog zo klein het komt vanzelf. Enige lastige is met een rondlopende peuter en dan 45min moeten vermaken tijdens de fles haha

Lastig met de oudste he? Hier kijken we sinds de geboorte eigenlijk iets te vaak tv. Ik probeer nu dingen als dat ik vlak voor een voeding wat speelgoed neerleg dichtbij waar ze langer niet mee gespeeld heeft. Met veel erover kletsen, vragen stellen en opdrachtjes geven is ze dan soms wel een voeding vermaakt. Of voeden in de tuin of bij de tuindeur terwijl zij even gaat ontdekken en glijden enzo. Ik oefen nu ook dat zij bladzijden van een boekje omslaat, zodat ik kan voorlezen en voeden tegelijk. Ook aan tafel tekenen, kleien of knutselen werkt goed tijdens het voeden. Ze is net 2.
Maar ik vind het ook lastig hoor. Soms staat ze er gewoon bij te huilen dat ze graag de baby wil vasthouden en als het antwoord dan nee is moeten we buiten lopen. Zeer jengelig is ze dan, en dan wordt ze ook een beetje baldadig naar de baby. Te hard willen knuffelen ofzo. Dan moet ik me echt inhouden, want ik krijg er de zenuwen van haha! Maar ik snap het wel goed. 

Terug
Bovenaan