6 weken ritme

<p>Hi!</p><p>Onze dochter is inmiddels 6 weken oud. We proberen de laatste week een ritme van slapen - luier verschonen - voeden - knuffelen / spelen aan te houden om wat meer rust en regelmaat in de dagen te krijgen. Dit omdat we merkten dat ze sinds ze 4 weken oud was steeds meer ging huilen. We weten dat dit er rond deze leeftijd natuurlijk ook een beetje bij hoort maar we hebben toch ook het idee dat oververmoeidheid hier misschien aan bij draagt.</p><p>In de voedingen zit inmiddels een aardig ritme. Ze krijgt in totaal 6 keer 135 ml klaargemaakte flesvoeding om de 3 a 4 uur overdag en om de 5 uur ‘s nachts. </p><p>De slaapjes overdag willen alleen nog niet echt lukken. We proberen haar overdag in de kinderwagen weg te leggen zodra ze ongeveer 1 uur wakker is geweest of eerder als we denken te zien dat ze moe is. Dit zorgt er helaas vaak voor dat ze begint te huilen en overstuur raakt. Misschien omdat we dan toch net te laat zijn geweest? We laten haar dan uiteindelijk maar in onze armen in slaap vallen zodat ze in ieder geval wat uurtjes slaap kan pakken. Dit probleem hebben we ‘s avonds en ‘s nachts gelukkig niet. Dan valt ze zonder problemen zelf in haar co-sleeper in slaap.</p><p>Wat was het ritme van jullie kindjes op deze leeftijd? En wat zijn jullie tips om wat meer rust en regelmaat te krijgen?</p>

ritme op de leeftijd was hier: 
slapen op welke manier dan ook! oftewel, op de arm, op de borst (in ons geval aan de borst), in de draagzak, in de wagen (buiten, lopend), in de box, nestje op de bank, etc etc.. op die leeftijd hebben ze nog zo'n enorme behoefte om dicht bij je te zijn. Het is al heel mooi dat je dochter in de nacht lekker in haar co-sleeper slaapt!
Met de wakkertijd zit je goed hoor, is inderdaad 45-60 min op die leeftijd.  

Niet bestaand ? sorry maar ritme hoef je de eerste 4 maanden niet te verwachten. Geduld!
En heel veel jonge babies vinden het nog erg moeilijk om in een bedje of in de box te slapen. Die van mij sliep de eerste 3 maanden alleen maar op mij, zelfs niet op pappa. Dag en nacht. Daarna lukte de box en met 4 maanden sliep ze alle dagslaapjes in haar ledikant en de nachten in de cosleeper. Dat lukt vanzelf beter. 
Vaak lukte het hier beter om haar in de wagen te laten slapen als we gingen wandelen. Eerst huilde ze (huilbaby) maar ze viel na 15 min ofzo wel in slaap. Maar ik moest blijven lopen. Ook in de draagdoek lukte het wel als ik bleef wandelen. 
Verder alleen maar op mn buik. 
En ze sliep steeds 45 min en was weer wakker. Ook volledig normaal. Rond 4 mnd gaan ze slaapcycli koppelen en lost dit dich vanzelf op. 
Het is zwaar, weet er nog alles van. Maar het zal echt beter gaan, na nog wat meer weekjes ?

Hoi hoi!

Ik ben er met die tijd ook mee begonnen.
Vanaf sag 1 al gestart met wakker in bedje leggen. Leren dat t een plekje van rust is en zelf in slaap moet vallen.
Wanneer hij begint te gapen (na voeden, verschonen en samen spelen) leg ik hem in zn bedje. Vaak blijf ik nog even in de kamer. Dan kan je sneller de speen weer in doen en hij voelt je aanwezigheid. De kamer maak ik donker (weer licht doorlaten wanneer hij wakker wordt voor dag-nacht ritme).
Ik leg hem 2x in zn bedje overdag. Tussen 9-10 & 14-15.
Hij slaapt dan heel kort, 20-30min. Maar het is t begin,om te oefenen/wennen. Tussendoor slaapt hij overal. In de wagen, box, wipper of op schoot wanneer hij zelf wilt. En om 19u gaat hij slapen. Dan slaapt hij wel door tot zn laatste voeding en vervolgens de nacht.
Werken aan ritme, genoegen nemen met kleine stapjes en goed naar je kindje kijken. Ohja en 'loslaten'. Want het kan niet altijd zo. Ook genieten van t feit dat ze nu nog overal kunnen slapen hihi. Ik merk wel dat mijn zoontje na een dag van regelmaat wel veel beter slaapt ;)

Succes! :)

Bedankt voor jullie reacties! Dus jullie lieten jullie kindjes gewoon telkens bij jullie in slaap vallen zonder het in het bedje / de box / de kinderwagen te proberen? En hielden jullie dan wel de wakkertijden aan om jullie kindjes in slaap te helpen? Of vielen ze uit zichzelf bij jullie in slaap?
Helaas is de draagzak hier (nog) geen succes en sinds we haar in de kinderwagen proberen te laten slapen begint ze daarin ook steeds te huilen als we eropuit willen. 

's Nachts sliep ze bij ons altijd in de co sleeper, maar soms viel ze al aan de borst in slaap (ik voedde op verzoek) en dan legde ik haar gewoon over. Als ze dan begon te piepen: eerst proberen gerust te stellen terwijl ze nog in bed lag dmv aai over dr bolletje, handcontact, pink/speen etc.. rond 6 weken heb je ook de regeldagen, dus dan kon ze soms wel uren achter elkaar aan m'n borst liggen.
Uiteraard is het op een gegeven moment de bedoeling om ze wakker in bed te leggen omdat ze moeten leren om zelf in slaap te vallen, maar in mijn optiek is 6 weken daar echt nog veel te jong voor. 
Onze dochter sliep overdag heel goed in de box en dan in een nestje zodat ze toch een geborgen gevoel had. Maar daar legde ik haar op die leeftijd ook vaak slapend in, dus direct na de voeding. Ook wandelen deed ik direct na de voeding: onze dochter sliep heerlijk in de buitenlucht, maar ik moest wel lopen!
In de moeilijke uurtjes (meestal einde middag/avond) sliep ze lekker op de bank in haar nestje (tussen ons in) of bij m'n man op zn borst. Echt, what ever it takes was ons motto! En 'verwennen' op die leeftijd is echt niet aan de orde!
Ik denk dat ik haar vanaf een week of 10-12 af en toe voor een slaapje in haar bedje legde, dat lukte soms en soms ook niet. Lukte het niet: dan weer eruit om lekker bij ons te liggen. Of ik stelde haar in haar bedje gerust en ging dan in haar kamertje een beetje rommelen: kleertjes opruimen etc, om haar het gevoel van nabijheid te geven. Deze overgang ging hier trouwens erg soepel, vanaf 3-4 maanden deed ze alle slaapjes in haar eigen bed in haar eigen kamer en sliep ze 's nachts klokje rond. Maar realiseer je dat dat best uniek is!
Wat bij ons trouwens ook heel goed hielp (tip van ons kraamhulp): een gedragen t-shirt van mama of papa bij haar leggen, baby's herkennen je geur en worden daar rustig van. Nieuwe knuffels sliep ik zelf altijd eerst een nacht mee. 

Ik keek op die leeftijd nog naar vermoeidheidssignalen. Dus wegkijken, staren, er duidelijk genoeg van hebben, beetje piepen. En dan ging ik met haar op de bank zitten of ik liep rondjes om haar in slaap te wiegen op haar buik op mijn arm. De rest moest dan rustig zijn, dus geen drukke gesprekken of gekletter in de keuken. Mijne reageerde daar wel sterk op. Tv kon wel zachtjes aan. 
Maar ik had een huilbaby dus vaak liep ik ook uren rondjes door de kamer met een huilende baby, hopend dat ze in slaap zou vallen. 
Toen ze met een maand of 3 goed opknapte, in de box ging slapen, een beetje ging spelen ben ik ongeveer wakkertijden aan gaan houden. Maar ik bleef letten op vermoeidheidssignalen. Soms was ze al eerder moe of juist later. Echt slaapschema's met redelijk vaste tijden kwam vanaf een maand of 5/6. Maar het blijft een baby, geen robot haha!
Ik probeerde af toe wel even weg te leggen hoor. Maar dat werd krijsen. Pas toen het een beetje lukte ben ik dat regelmatig gaan oefenen. En dat ging echt vanzelf beter. 

Lewis, dit klinkt als mijn verhaal haha heel herkenbaar.
Het komt goed. Verwacht niet teveel van die kleintjes. Het zal heel snel weer heel anders zijn!
Mijn jongste wordt alweer bijna 1! Hoewel de eerste 5 á 6 maanden lood zwaar waren en de tijd voor mijn gevoel heel langzaam ging, begrijp ik nu niet hoe we alweer bijna een jaar verder zijn. Ik mis die baby in mijn armen, aan de borst, bij mij in bed. Hoewel hij nu een heel goede slaper is geworden en wij daardoor ook weer fatsoenlijke nachtrust hebben gevonden, verlang ik toch wel even terug naar die momenten..

Terug
Bovenaan