6 weken te vroeg

mijn zoontje van nu 8 weken, kwam 6 weken te vroeg(ik had het HELLP syndroom)hij groeit als kool,maar ik vraag me af of ik echt 6 weken langer moet wachten betreft verdere ontwikkeling, het eerste lachje laat namelijk nog op zich wachten, iemand ervaring hiermee? ook met ook te vroeg geborene?
 
mijn dochtertje van nu bijna 6 mnd was 3 weken te vroeg, al bij de geboorte zij de verloskundige dat het geen kindje leek wat 3 weken te vroeg was, ze had helemaal geen huidsmeer meer en lange nageltjes. Ook in haar verdere ontwikkeling het afgelopen half jaar was ze altijd behoorlijk snel met alles. Volgens mij moet je gewoon rekenen vanaf de dag van je zoontje zijn geboorte hoor, maar ja niet alle kindjes zijn gelijk natuurlijk.

gr sandra mv kim
 
In principe gaan ze bij een prematuur uit van een gecorrigeerde leeftijd. Dus voor de motorische ontwikkeling trek je 6 weken af van zijn leeftijd. Voor eten ed doe je dit niet, dus fruithapje enzo mag gewoon vanaf de werkelijke leeftijd. Maar zeker dingen als het eerste lachje, omrollen, dingen beetpakken kan het zijn dat jouw zoontje daarin iets achter gaat lopen op leeftijdsgenootjes. Hij zal meer gelijk lopen met de ontwikkeling van kinderen van zijn gecorrigeerde leeftijd. Vanaf 1 jaar hoef je niet meer te corrigeren.
 
Wat ik wel weet is dat bijvoorbeeld het eerste lachje pas verschijnt rond 46 weken na de conceptie, dus wat dat betreft wordt er gerekend vanaf de bevruchting, hoe het verder is weet ik niet. Dus wat bovenstaand anoniem zegt is inderdaad waar.
 
Mijn zoontje is 5,5 week te vroeg geboren en ik moet zijn leeftijd voor sommige dingen wel corrigeren. Hij loopt motorisch soms wat achter, maar als ik zijn leeftijd dan corrigeer merk ik dat hij niet achter loopt. Ik moet zeggen dat het verschil de laatste tijd (hij is nu 7 maanden) minder wordt en het is ook niet bij alles. Bij sommige ontwikkelingen loopt hij keurig gelijk met leeftijdsgenoten en met sommige ontwikkelingen niet. Hou er rekening mee dat hij soms iets achter kan lopen, maar maak je er niet te druk om. Dit verschil verdwijnt vanzelf. Bovendien is het een vreemd verschijnsel dat ouders altijd maar willen dat hun kind snel of zelfs voorlijk is in zijn motorische ontwikkelingen. Alsof dat de intelligentie of het karakter van je kind bepaalt.
 
Hallo,

Mijn dochtertje nu dan 9 maand gecorrogeerd 7 maand is twee maand te vroeg geboren.

Nu kan ik wel een heel verhaal gaan afsteken maar dat doe ik niet zal het kort houden.

Met de voeding hoef je niet zo veel rekening te houden maar qua ontwikkeling dus echt wel je moet niks te overhaast doen het komt echt allemaal wel. Het duurt gewoon wat langer, ga jij je daar zorgen over maken dan verliest jouw baby altijd de strijd omdat hij volgens je gevoel al meer moet kunnen. Geloof me luister naar je kind en lees vooral geen boeken met in de 4de maand moeten ze dit kunnen want dan ga je je alleen maar zorgen maken dus niet doen.

IKzelf en mijn partner hebben dan ook de keuze gemaakt om als vreemde mensen vragen hoe oud ze is te zeggen van 7 maand. Zeggen we 9 maand dan krijgen we namelijk altijd te horen oh wat is ze klein!

Wij lopen ook met onze dochter bij de kinderatrs en op dit moment is ze mooi bij qua ontwikkeling maar er is ook een tijd geweest dan liep ze echt achter! Na ongeveer het 2e levens jaar gaan ze ervan uit dan het op de normale lijn zitten mbt de doorsnee kinderen. Kinderen zijn nooit gelijk de een is sneller dan de ander je moet gewoon geduld hebben en veel fysio spelletjes met je kind gaan doen.

Als je meer wilt weten of vragen hebt mag je me altijd mailen.
nicole.lindeman@home.nl

groeten nicole.
 
hallo

mijn dochtertje is ook 6 weken te vroeg geboren ze is nu 14 weken en ze lavht echt de hele dag. je moet je niet druk maken dat andere mensen dat andere mensen je zoon klein vinden ze roepen dat ook altijd over mijn dochtertje ze halen het vanzelf in. mijn dochter groeit als kool en is een vrolijk kind als ze 's morgens wakker wordt kijkt ze me aan met een hemelse glimlach. het komt heus wel laat je niet op jagen mijn broer is 35 jaar geleden 2 maanden te vroeg geboren nou als je die zag als kind groot en altijd overal de snelste mee dud maak je geen zorgen

liefs jolanda
 
Terug
Bovenaan