6mnd oud en zoooooooo slecht drinken

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden,

Ik zit echt even met mijn handen in het haar. Guusje is as. woensdag 6 maanden en ze zou 'volgens de norm' 4x 200cc moeten drinken, een fruithap en een groentehap en het liefst ook nog brood ofzo.
Nou, het probleem bij ons is als volgt. Van de flessen die ik aanbied, drinkt ze hooguit 90cc maar meestal maar 50cc, fruit eet ze niet meer en van de groente eet ze nog maar de helft.
Ze krijgt dus veel te weinig vocht binnen, ipv 800cc zit ze nu op 400cc max. Ze heeft de afgelopen dagen ook een aantal keer flink overgegeven. We hebben  het CB gebeld, naar de  huisartsenpost geweest, eigen huisarts gebeld, maar niemand helpt ons.
We krijgen steeds de mededeling dat ze zo vrolijk en levendig is, dus er zal wel niet zo veel aan de hand zijn. Wanneer moet ik me echt zorgen gaan maken en heeft iemand een tip om haar te laten drinken? Zou ik zomaar op een ander merk voeding (nu Nutrilon) kunnen overstappen zodat de smaak anders is?

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen of mijn zorgen een beetje kan wegnemen.

groetjes, Letty

Hoi,

Goh, wat vervelend, ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt. Ik durf je geen antwoord te geven op de vraag wanneer dat gerechtvaardigd is en of je je inderdaad zorgen moet maken.   Dat je kind vrolijk en alert is klinkt in ieder geval erg positief, er zou dan inderdaad geen reden moeten zijn waarom ze mee zou moeten eten en drinken (overigens drinkt mijn zoon van 4 met veel pijn en moeite een half litertje per dag wat ook niet volgens de norm is maar het gaat verder prima met hem) Ga eens bij jezelf na, plast ze goed? Groeit ze goed? Ziet ze er gezond uit? Is ze fit?
Mijn ervaring is wel dat je op je moederinstinct moet vertrouwen boven alles. Dat kan geen arts of cb van je overnemen.
Ik denk daarom dat als jij je echt zorgen maakt je daar iets mee zal moeten doen. Dus vraag je af of je je inderdaad echt zorgen maakt over je kindje, of is het alleen maar vanwege die zogenaamde 'norm'? Probeer die eens los te laten, en als je je echt zorgen  blijft maken  zou ik gewoon eens naar je huisarts gaan er daarover praten en desnoods op hameren dat je een keertje naar de kinderarts wordt doorgestuurd.

Een ander merk is natuurlijk altijd het proberen waard! Je weet tenslotte nooit, je hebt er kieskeurige kindjes bij! Heb je ook al ooit het verschil tussen vers fruit en potjes geprobeerd? Mijn zoontje lustte op die leeftijd namelijk alleen potjes....

Succes!

Nog even over dat overgeven... heeft ze niet gewoon iets onder de leden? Er heerst tenslotte van alles. Ze is natuurlijk nog niet zo lang aan al die bijvoeding toe, met haar 6 maanden dus wellicht is het toeval dat ze net nu ze al die dingetjes moet gaan eten ze zich niet lekker voelt? Ik probeer maar mee te denken...

Hoi hoi,

Ik begrijp je helemaal. Ik heb zelf een dochter van 7,5 maand en de afgelopen week heeft die ook heel slecht gedronken. Nu heerste er hier in huis een griep en die heeft ze meegepikt. Ze had koorts en dronk slecht (slechte combinatie). Maar je kan er weinig mee als ze niet willen dan drinken ze ook niet.
Wat je moet doen is de plasluiers in de gaten houden. Zolang ze blijft plassen krijgt ze in ieder geval vocht binnen. En ongemerkt krijgen ze meer binnen dan je denkt. Weet het heel makkelijk gezegd.
Blijft ze levendig en vrolijk is ook goed. Ik zou niet overgaan op een ander merk denk nl niet dat het daar aan ligt. Waarschijnlijk is je kindje ook niet lekker. Misschien een tandje daar er aan zit te komen. Vaak regelen kinderen het zelf heel goed.
Bied haar regelmatig wat aan en laat het zijn eigen gang gaan.
Weet dat het heel makkelijk gezegd is maar je kan het niet dwingen heeft geen enkele zin.
Ik merk sinds vandaag dat mijn dochter weer meer aan het drinken is.
Laat het brood voor wat het is, bied haar wel fruit aan zit nl vocht in. En kijk elke keer wat ze wil hebben.
Ik kreeg gisteren bij mijn dochter met moeite 300 ml erin. En nu heeft ze dat al opgedronken + fruit. Dus het komt wel.

Sterkte ermee

Hoi hoi,

Ik begrijp je helemaal. Ik heb zelf een dochter van 7,5 maand en de afgelopen week heeft die ook heel slecht gedronken. Nu heerste er hier in huis een griep en die heeft ze meegepikt. Ze had koorts en dronk slecht (slechte combinatie). Maar je kan er weinig mee als ze niet willen dan drinken ze ook niet.
Wat je moet doen is de plasluiers in de gaten houden. Zolang ze blijft plassen krijgt ze in ieder geval vocht binnen. En ongemerkt krijgen ze meer binnen dan je denkt. Weet het heel makkelijk gezegd.
Blijft ze levendig en vrolijk is ook goed. Ik zou niet overgaan op een ander merk denk nl niet dat het daar aan ligt. Waarschijnlijk is je kindje ook niet lekker. Misschien een tandje daar er aan zit te komen. Vaak regelen kinderen het zelf heel goed.
Bied haar regelmatig wat aan en laat het zijn eigen gang gaan.
Weet dat het heel makkelijk gezegd is maar je kan het niet dwingen heeft geen enkele zin.
Ik merk sinds vandaag dat mijn dochter weer meer aan het drinken is.
Laat het brood voor wat het is, bied haar wel fruit aan zit nl vocht in. En kijk elke keer wat ze wil hebben.
Ik kreeg gisteren bij mijn dochter met moeite 300 ml erin. En nu heeft ze dat al opgedronken + fruit. Dus het komt wel.

Sterkte ermee

Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik heb vanmiddag het CB weer aan de telefoon gehad, ik mocht even langs komen om te wegen en ze was in 3 weken tijd 205 gram gegroeid. Ze is nu met 6mnd 6955 gram.
Ik vond dat ze te weinig was gegroeid maar die dame die daar werkte vond het wel meevallen. Ze gaf me wel allemaal tips mee: fruithapje verwarmen (aangezien ze wel warme groente eet), elke 2uur een fles aanbieden, ORS geven tegen uitdroging, appelmoes geven. Nou ja, we zullen het wel zien.

@mvwtje: ze heeft wel voldoende plasluiers. Een stuk of 5/6 op een dag. Misschien heb je wel gelijk wat betreft de 'norm'. Misschien moet ik dat gewoon loslaten, maar ja het is aan de andere kant wel een houvast.
En dat overgeven is een vleugje buikgriep die ik te pakken had. Als zo'n uk dan aan het spugen is, lijkt het meteen d'r hele voorraad vocht die ze eruit gooit....

@pinda76: JA, ze krijgt tanden. Ze heeft er al 2 en er zitten volgens mij een flink aantal in de wachtrij om door te komen. Bij haar eerste 2 tanden bleef ze overigens wel aardig drinken.

Het zal écht wel goed komen allemaal!

groetjes, letty

quote: loesje77 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('26-01-2009 17:15:12'));

Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik heb vanmiddag het CB weer aan de telefoon gehad, ik mocht even langs komen om te wegen en ze was in 3 weken tijd 205 gram gegroeid. Ze is nu met 6mnd 6955 gram.
Ik vond dat ze te weinig was gegroeid maar die dame die daar werkte vond het wel meevallen. Ze gaf me wel allemaal tips mee: fruithapje verwarmen (aangezien ze wel warme groente eet), elke 2uur een fles aanbieden, ORS geven tegen uitdroging, appelmoes geven. Nou ja, we zullen het wel zien.

@mvwtje: ze heeft wel voldoende plasluiers. Een stuk of 5/6 op een dag. Misschien heb je wel gelijk wat betreft de 'norm'. Misschien moet ik dat gewoon loslaten, maar ja het is aan de andere kant wel een houvast.
En dat overgeven is een vleugje buikgriep die ik te pakken had. Als zo'n uk dan aan het spugen is, lijkt het meteen d'r hele voorraad vocht die ze eruit gooit....

@pinda76: JA, ze krijgt tanden. Ze heeft er al 2 en er zitten volgens mij een flink aantal in de wachtrij om door te komen. Bij haar eerste 2 tanden bleef ze overigens wel aardig drinken.

Het zal écht wel goed komen allemaal!

groetjes, letty

Logisch advies, fijn dat je je nu ook wat beter voelt. Al snap ik zelf die appelmoes niet helemaal: dat is namelijk een veroorzaker van peuterdiaree.

Terug
Bovenaan