Bij ons gaat het moeizamer, maar, wij hebben 2 kleintjes en een ouder kind. Ik heb geen ervaring met een samengesteld gezin.
Onze oudste heeft vaak aangegeven dat hij het jammer vond dat we zo weinig tijd hebben (gehad) voor hem. Hij miste vooral 1 op 1 contact met ons, wat wij ook erg misten met hem. Ook onze eetmomenten vond hij het heel vervelend om er tussen te komen omdat z'n broertje en zusje er vaak doorheen praatten. En na een paar keer met z'n allen een uitdtapje gemaakt te hebben wil hij nu niet meer mee. We plannen nu vaker 1op1 uitjes met hem, hij is ook aan het puberen dus daar houden we rekening mee.
Hier is het contact met broertje/zusje verder wel heel fijn hoor maar merk ook dat er irritaties voorkomen. Helaas heeft onze middelste veel in het zkh gelegen toen hij net geboren was dus voor ons allen was het begin niet gegaan zoals het hoort. Onze middelste heeft een lager immuunsysteem en wordt heel snel ziek. Dus we moesten altijd heel voorzichtig zijn want hij is vaak doodziek geweest.. Het is heel lastig om die band dan goed te krijgen tussen hen omdat er dus vanaf het begin te weinig contact is geweest tussen hun. Ik merk wel dat onze oudste een hechtere band met z'n zusje heeft, die is gewoon op natuurlijke wijze geboren en is verder gezond. Doet me soms trouwens wel zeer, maar ik hoop dat dat verandert in de toekomst.
Je kunt ze met klusjes te geven mee laten helpen, ik zou dit 1 op 1 doen, natuurlijk wel eerst een paar keer mee laten kijken.. bijv in het badje, afdrogen.. dit soort dingen regelmatig doen zorgt voor een goede band tussen hen, daar heb je later profijt en plezier van.