7 maanden en vaak wakker

<p>Hi dames,</p><p>Mijn dochter is nu 7 maanden. In de nacht draait zij zoveel in bed. Zij slaapt op dit moment naast mij, omdat wij pas zijn verhuisd. In de nacht sta ik soms nog echt twee keer op, omdat zij haar flesje wil. Ik hoor van een paar mensen dat dit raar is, omdat zij nu moet doorslapen. Is dit werkelijk raar? Het is mijn 1e kindje, dus veel weet ik niet.</p>

Nee hoor, echt niet raar. Tenminste, ik heb 2 kinderen en t gaat hier soms net zo. Zeker het hele eerste jaar was doorslapen een luxe en gebeurde zelden. En ja, ook ik hoor verhalen van kindjes die het klokje rond slapen zonder problemen of ALTIJD tot 9.00 of later uitslapen, maar mensen beseffen nie wat een luxe dat is, en ik ben ervan overtuigd dat je dat écht niet altijd in de hand hebt!!
Mijn jongste dochter is nu 13.5 maand en nog steeds slaapt ze lang niet altijd door of het is s avonds drama. Vanavond ook, ze sliep keurig om 19.30, maar om 20.30 was ze Weer wakker. Huilen, brullen,  ze ging echt NIET meer slapen. Dit gebeurt zo'n 1-2x per week. Uiteindelijk haal ik haar eruit dan naar uit en nu speelt ze dus beneden. Straks gaat ze ineens wel zonder problemen slapen. We hebben alles wel geprobeerd ondertussen,  laten huilen/wiegen/drinken geven etc, maar dit werkt gewoon het beste voor ons. Ze is anders niet te kalmeren.
Tot 1 jaar kwamen ze bij mij vaak ook nog wel voor een nachtfles, of sowieso een paar keer voor een speentje. En ook daar heb ik álles aan gedaan, maar het is wat het is... accepteren werkt uiteindelijk het beste. En luister niet teveel naar al die heerlijke verhalen van kindjes die wel doorslapen  ;) Het is echt niet overal zo. Gebroken nachten horen er hier ook gewoon bij.
Mijn oudste dochter is nu bijna 3 jaar en pas vanaf 1.5 jaar ging ze echt beter doorslapen. Nu slaapt ze 6 van de 7 nachten door, een enkele keer heeft ze een droom ofzo en roept ze me ook nog. Is heel normaal allemaal vind ik ;)

Al probeerde ik die nachtfles wel altijd af te bouwen. Ik gaf eigenlijk altijd 90cc en geen hele volle fles, want dan kreeg ze wel héél veel voeding binnen. Op 90cc sliepen ze ook altijd prima verder. Hele volle flessen in de nacht vond ik niet meer nodig na de eerste maanden 

Onze dochter (7,5maanden) krijgt ook nog een ‘nacht’ fles rond 23.00/24.00. Ze slaapt dan gewoon beter. Ik wil deze wel gaan afbouwen naar een klein flesje, maar vriendlief is er heilig van overtuigd dat als ze minder krijgt ze ook minder goed slaapt. Nu is ze inderdaad iedere keer (2x geprobeerd) als we gaan afbouwen, minder goed gaan slapen. Maar ik denk eerder dat dit met sprongetjes en doorkomende tandjes te maken heeft. 
Ze sliep met 8 weken na die nachtvoeding al door. Dit deed ze totdat we zijn moeten stoppen met borstvoeding (door operatie) en ze flesvoeding kreeg. Sindsdien slaapt ze wat onrustiger en als onze dame wakker is, dan is ze ook echt wakker en duurt het makkelijk 1/2 uur voordat ze weer slaapt.de gemiste slaap haalt ze grotendeels overdag weer in. Ze is niet verdrietig, huilerig enz. ze speelt gewoon met haar knuffeldoekje of begint hele verhalen te vertellen. Dat draaien hetken ik ook wel. Dan wil ze op haat buik slapen, maar lijkt wel alsof ze geen fijne houding kan vinden. Maja als dochterlief niet slaapt dan slaap ik ook niet. Dus soms neem ik haar mee naar onze kamer en slaapt ze tussen ons in. Dit duurt meestal ook wel een hele tijd, maar ze is dan wel stil en rustig en ik slaap dan wel beter. Als ze echt huilend wakker wordt (nu meestal door haar tandjes) dan krijgt ze een klein flesje van 90 en dat vereffen ik zoveel mogelijk met de overige flesvoedingen, zodat ze uiteindelijk niet veel te veel flesvoeding krijgt. Want ze is er gek op, op al het eten trouwens. De ene week slaapt ze heerlijk door, de andere week moeten we er 3/4 nachten uit. Ik denk dat we nog steeds van geluk mogen spreken met het slaap gedrag van onze dochter. We maken ons dan ook niet veel zorgen en zien wel wanneer ze echt iedere nacht door gaat slapen. Zolang ze vrolijk, energiek en actief is overdag zijn wij al lang blij.

Terug
Bovenaan