7 weken zwanger, veel onzekerheid na vorige miskraam

Hey dames,

Vandaag ben ik 7 weken + 3 dagen zwanger na een miskraam in april. Het vruchtzakje was toen leeg en is tot 12 weken blijven zitten (ondanks medicatie). Nu dus opnieuw zwanger en ik heb ondertussen al 2 echo’s gehad, beide zagen er prima uit. Vorige week een mooi kloppend hartje en het vruchtje paste precies bij de termijn die we berekend hadden. Morgen staat er weer een echo gepland. Ik ben met vlagen erg misselijk, moe en mijn borsten zijn pijnlijk - veel meer symptomen dan ik bij mijn vorige zwangerschap gehad heb. Toch merk ik dat ik enorm veel moeite heb met het loslaten van mijn onzekerheid, sterker nog: de onzekerheid neemt toe. Ik denk omdat ik steeds langer zwanger ben en het meer begint te leven in mijn hoofd. Ik ben er meer mee bezig en ga me natuurlijk ook meer en meer hechten aan deze zwangerschap en de gedachte dat we hopelijk een kindje krijgen volgend jaar juli/augustus. Tot vorige week nam ik mezelf nog een beetje in bescherming denk ik, en beetje bij beetje begint dat beschermingsmechanisme af te nemen en voel ik vooral heel veel warmte en liefde. Het gevoel dat me dat zomaar weer kan ontglippen, maakt me zo onzeker…

Er zijn vast meer mama’s to be die na een miskraam opnieuw zwanger zijn geraakt op dit forum. Herkennen jullie deze onzekerheid en hoe gaan jullie er mee om?

Liefs!
 
Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Jouw gevoel is heel herkenbaar! Ik ben nu ook zwanger na twee miskramen, ik hoop op 3e keer scheepsrecht maar de angst is groot. Ik moet nog even wachten op de eerste echo, hoop dan een hartje te horen. Misschien kan ik daarna iets meer genieten.

Ik probeer positief te blijven en in ieder geval er alles aan te doen om de kans van slagen te verhogen. De eerste weken blijven natuurlijk spannend, maar ik heb goede hoop! Hopelijk kun je zelf ook snel van je zwangerschap genieten en de angst loslaten.
 
Allereerst gefeliciteerd!!
Ja ik herken het volledig!! 2 miskramen gehad. 1 bij 6 weken wat “spontaan” ging en de ander was gestopt met groeien met 7+2, na een kloppend hartje, ik wil je niet bang maken door hetzelfde verhaal met hetzelfde termijn. De verloskundige zei later dat het ook een klein percentage is waarbij het misgaat na een kloppend hartjes
Het feit dat je wellicht nu meer symptomen ervaart kan een goed teken zijn. Al hoewel de symptomen echt per dag verschillen. Inmiddels ben ik bijna 14 weken zwanger. Het heeft echt tot 12 weken geduurd voor ik rustig was in mijn hoofd. Die “termijn” van 12 weken kans op miskraam heb ik me (bewust en onbewust) erg aan vast gehouden.
Ik mocht wekelijks komen voor een echo (tot de termijn echo, zo’n 5/6 x dus) , dit hielp mij wel met mijn onzekerheid. Ik leefde wel letterlijk van echo naar echo maar leeft niet zo veel met “wat als, hoe is het nu”. Echte tips heb ik niet maar probeer wel iets te ontspannen. Je hebt een kloppend hartje gezien, dat is stap 1? heel veel succes ?
 
Heel herkenbaar, ik ben nu zwanger van de 2e, maar dit is wel mijn 6e zwangerschap. Het blijft iedere keer spannend, al wordt het wel beter als je voorbij de verste termijn bent waarop het is misgegaan, en helemaal als je je kindje straks kan gaan voelen en er steeds meer onderzoeken 'goed' zijn teruggekomen natuurlijk. Elke stap dat het nog goed gaat is er weer een dichter bij een kindje en kleinere kansen dat het alsnog mis gaat, maar de spanning is heel herkenbaar. Meer kwaaltjes voelt dan op zich positief, maar als ze een dagje even wat meer op de achtergrond zijn is het dan weer meteen spannend, terwijl het op zich heel normaal is dat ze er niet elke dag even sterk zijn. Hopelijk mag het deze keer wel goed gaan!
 
Heel herkenbaar, ik ben nu 7 weken zwanger en ondanks 2 positieve echo’s ben ik terughoudend. Wij hebben in april ook een miskraam gehad, zwanger worden ging helaas niet vanzelf en ik heb nu al bijna 4 weken bloedverlies. Het ene moment bent ik blij, het andere moment ben ik er van overtuigd dat het mis is. Echt een rollercoaster! Volgende week vrijdag hebben we weer een echo, ik hoop dat het me dan lukt te ontspannen en te genieten.

Geen tips helaas, maar ik weet hoe je je voelt! ❤️
 
Terug
Bovenaan