8.5 maanden late voeding

Mijn dochtertje is inmiddels ruim 8 maanden en meldt zich nog iedere avond voor een late fles. En ik vraag me af of dat nog wel goed is.

Zij drinkt overdag 3x180+6 en 1x120+4. Daarnaast 100gr fruit, 1/2 boterham en 200gr warme maaltijd. Ze eet dus ruim voldoende. Naast bovenstaande komt ze dus ook nog voor een late fles van 150+5. Ze heeft deze een paar weken een aantal x per week laten vallen. Maar sinds 2 weken meldt ze zich iedere avond tussen 23 en 24 uur. Ik maak haar dus niet wakker (zij mij, haha). Daarna slaapt ze door tot ongeveer 6 uur. Om 6.30 krijgt ze dan de eerste fles. Die gaat niet altijd helemaal leeg, maar wel ver.

Zouden jullie proberen de late fles af te bouwen? En zo ja; hoe?
Het flesje van 120+4 in de middag mag/moet er eigenlijk ook wel af. Maar dat durf ik niet goed omdat ik bang ben dat ze dan helemaal niet van de late voeding af komt.
 
Als je late voeding rustig wil afbouwen kan je proberen om bijvoorbeeld elke week een schepje minder voeding bij het water te doen. Dat werkte hier heel goed. Zo wende onze kleine aan minder voeding en dronk ze nog wel.

Wij begonnen met 120 cc en vier scheppen. Toen 120 cc en drie scheppen, toen 90 cc en twee scheppen, 90 cc en 1 schep, en toen was onze kleine er klaar mee ☺️

Doe vooral wat goed voelt! Succes ☺️
 
Ik zou proberen de vaste voeding eerst uit te breiden. Met 8 maand vind ik 100gr fruit en een halve boterham niet veel. Misschien als ze meer vaste voeding en ander drinken (water thee etc) krijgt dat ze dan voller zit en doorslaapt.

mijn dochter is 8,5 maand en eet
8u fles 180cc
930u 200gr fruit met drinken
12u 1 boterham en fles 150cc
1530u tussendoortje cracker, maiswafel oid en drinken
1730u 200 gram maaltijd en 1 danoontje
1915u fles 180cc
 
Meer dan een halve boterham krijg ik er nog niet in. Fruit gaat wat wisselend. Soms 100 gram, soms meer. Vaak geef ik na de avondmaaltijd nog wat fruit als 'toetje'. 
 
hi, 
En wat krijgt ze als ontbijt? Alleen melk? Dan zou je haar daar ook wat brood al bij kunnen geven of eventueel een bordje (granen)pap met slappe thee. Als ze zich daardoor gedrurende de dag meer verzadigd voelt, heb je maar zo kans dat haar honger in de avond daardoor ook minder wordt. 
Ik heb zelf een kleintje van net 7 maanden en die krijgt dezelfde hoeveelheid melk maar eet daarnaast al wel wat meer. Nou is ieder kindje anders dus dat zegt zeker niet alles maar ik ben het eens met bovenstaande opmerking dat je wellicht het vaste voedsel iets verder zou kunnen uitbereiden. Bij ons krijgt ze: 

07.30 Fijne granen pap (180cc melk + pap) en thee
09.00 Fruithap 1 stuk/200 gram
12:00 180CC melk + 1 snee brood (korstjes los om te sabbelen)
14:00 snack + water 
16:00 180 cc melk 
17:00 groente 200 gram + water
19:00 150 cc melk 

Bij ons zal binnenkort die fles van 16:00 uur komen te vervallen want anders heeft ze wel heel veel eetmomenten aan het einde van de dag maar ze is redelijk tenger dus vandaar dat we die tot nog toe in stand houden. 

 
Ik heb een tijdje pap geprobeerd als ontbijt, maar dan kreeg ze minder binnen. At dan een paar hapjes en wilde dan niet meer en ook haar fles niet. Mss nog maar eens opnieuw proberen. Ik heb haar vanmorgen wel een broodkorst gegeven om op te knagen na de fles. Eerlijk gezegd red ik echt een boterham geven niet in de ochtendspits. Ze is nogal een trage eter. Halve boterham kost een half uur.
Gistermiddag de middagfles van half 3 van 120cc laten vallen en in plaats daarvan cracker, beetje fruit en thee gegeven. Thee en water vindt ze vooral leuk om mee te spelen. Maar de cracker ging er helemaal in en het fruit ook deels. Avondeten ging zeer gulzig. Fles van half 7 van 180cc ging ook helemaal op.
Ze kwam nu om 22 uur al voor een late fles en heeft daarna doorgeslapen tot 6.15 (toen maakte ik haar wakker). 
 
 
Terug
Bovenaan