Wij hebben een vroege vogel die elke dag 5/5.30 start. Als ze eerder dan dat wakker is, werkt troosten niet goed. Soms wordt ze ook even pieperig omdat ze haar speen zoekt, maar dan is ze niet echt wakker. Dan helpt even geruststellen en de speen geven goed. Maar als ze huilt, dan weten we gewoon dat het toch weer een kleine nachtvoeding wordt. Daar rekken we tegenwoordig helemaal niks meer in, want ze slaapt toch pas verder als dat gebeurd is.
Slecht slapen komt met periodes. op deze leeftijd begint het moment waarop dat gebeurt zo te varieren van kind tot kind. Het gaat vanzelf weer over, en komt ook weer terug. Bijvoorbeeld als ze wat nieuws leren, of als er een slaapje af kan, als ze ziek zijn of een tandje krijgen, of als ze wat overprikkeld zijn enzo.
Onze dochter is nu 13,5 mnd oud. En bij ons gaat het een paar weken heel goed, en dan weer een paar weken dramatisch. Deze week heeft ze veel last van de hitte en had ze ook nog eens keelontsteking. Ze doet 2 uur over in slaap vallen en is snachts meerdere keren wakker. Het gebeurt veel nachten dat ze wakker wordt en de komende 2 a 3 uur blijft huilen, wat je ook doet, en echt aanhoudend. Ik slaap momenteel niet meer dan 2-4 uur per nacht. Dus ik ben zeeeeeeer vermoeid. Maar ik weet dat nu de keelontsteking weg is, en het volgende week snachts weer koeler is, ze wel weer slaapt. Maar die mooie 12 uur per nacht haalt ze niet hoor. Maakt niet uit hoe laat ze naar bed gaat, onze robot is rond 5/5.30 wakker, als we mazzel hebben. En op een goede dag valt ze 19 uur in slaap, maar vaak doet ze daar lang over. Niet zo lang als nu, maar wel lang.
Misschien heeft de jouwe het nu ook verschrikkelijk warm, ik slaap zelf ook niet lekker met die hitte.