8 maanden

<p>Lieve mama’s,</p><p>Onze lieve zoon is nu 8 maanden en sinds maandag slaapt hij heel slecht. Veel wakker worden, niet meer zelf in slaap vallen en om 4:30/5:00 wakker.</p><p>Vorige week al met kdv over gehad dat we beide dachten dat hij last heeft van verlatingsangst. Nu zag ik ook dat er een sprong rond deze tijd is en niet vergeten ook de 9 maanden slaapregressie. <br /><br />Waarschijnlijk dus een mengelmoes. Hoe lang duurde dit bij jullie?<br />nu heb ik afgelopen 2 nachten op de bank geslapen met hem vanaf 5 zodat we allebei nog een uurtje kunnen slapen. (Wat ook niet erg lukte) maar ook bang dat hij hieraan went.</p><p>Lijkt ook meer honger te hebben, maar zit nog op 200 (180+6) x 5 flessen. <br />vaste voeding gaat op en af (fruit en groentehap.) Soms enkele hapjes, soms 50 of 100gr. Brood deze week mee gestart. Wat kan ik nog meer doen zodat hij minder honger heeft? Hij heeft forte 2 waar al rijstebloem in zit. </p>

Met 8 maanden hebben ze eigenlijk al meer voedingsstoffen nodig uit vaste voeding en langzaam maar zeker halen ze steeds minder uit de melk. Ik zou dus echt proberen zoveel mogelijk vaste voeding op te bouwen. Geef hem 's ochtends bijvoorbeeld ipv een fles, een papfles. En dan geen rijstebloem maar echt gewoon granen voor baby's vanaf 8 maanden. Daar zit meer in. Met de lunch een boterham en verder echt opbouwen met fruit en groente ook. Bij ons was dat in het begin ook problematisch en de groenten (alles met stukjes) vooral. Maar wij hebben ons zoontje dan maar gewoon extra lang groenten zonder stukjes gegeven. Gewoon uitproberen om te kijken wat er wel naar binnen gaat :)
Het kan een strijd zijn af en toe. Hoop dat je er iets aan hebt. Veel succes!

[quote quote=10514949]Met 8 maanden hebben ze eigenlijk al meer voedingsstoffen nodig uit vaste voeding en langzaam maar zeker halen ze steeds minder uit de melk. Ik zou dus echt proberen zoveel mogelijk vaste voeding op te bouwen. Geef hem ’s ochtends bijvoorbeeld ipv een fles, een papfles. En dan geen rijstebloem maar echt gewoon granen voor baby’s vanaf 8 maanden. Daar zit meer in. Met de lunch een boterham en verder echt opbouwen met fruit en groente ook. Bij ons was dat in het begin ook problematisch en de groenten (alles met stukjes) vooral. Maar wij hebben ons zoontje dan maar gewoon extra lang groenten zonder stukjes gegeven. Gewoon uitproberen om te kijken wat er wel naar binnen gaat ?Het kan een strijd zijn af en toe. Hoop dat je er iets aan hebt. Veel succes![/quote]
Dat is het juist, hij wil niet. Ik ga niet opdringen ?. Granen zou inderdaad nog optie zijn! 

Misschien een idee om eerst een (kleinere) fles te geven om de 1e honger te stillen en daarna nog wat brood / groente / fruit proberen? Wat een gedoe soms he? Succes ermee in ieder geval!

[quote quote=10514986]Misschien een idee om eerst een (kleinere) fles te geven om de 1e honger te stillen en daarna nog wat brood / groente / fruit proberen? Wat een gedoe soms he? Succes ermee in ieder geval![/quote]
Ja echt soms, maar vond belangrijk om hem te volgen. Iets forceren gaat averechts werken en daar word niemand blij van. 

[quote quote=10515008] Ja echt soms, maar vind belangrijk om hem te volgen. Iets forceren gaat averechts werken en daar word niemand blij van.[/quote]

Een kindje dat nog lekker veel melk krijgt zal weinig stimulatie hebben om vaste voeding op te gaan bouwen. je hoeft natuurlijk niet direct een hele fles weg te laten. Je kan ook eerst een fles wat minder maken, ook eens experimenteren met hoe en wanneer je eten aanbiedt. Ik geloof zeker in je kindje volgen en sommigen doen er langer over om aan vaste voeding te wennen. Maar als je zoveel melk blijft geven ontstaat er ook niet echt een situatie waarin hij meer "moet" eten van zn vaste voeding. 

Met 8 maanden is een boterham voor de lunch of wat echte granenpap met een lepeltje toch wel iets dat erbij hoort. Ook koolhydraten en eiwitten bij de groenten, meer een avondmaaltijdje. Daar kun je naartoe werken. 

Soms kan het ook raar gaan hoor. Mijn dochter moest niks van pure groentenpureetjes hebben. Maar een bakje boboti at ze zo leeg. Kennelijk wilde zij wel wat meer smaak. 
En zij vond brood heerlijk, groenten... not so much. 
Pureetjes voeren moest ze niks van weten, voeren sowieso niet, dus ze eet al sinds 6 maanden haar eigen bordje met stukjes. Soms alleen kneden, en andere keren at ze veel, daar bemoei ik me dan weer niet zo mee. Want als er echt honger is, dan eten ze wel. Met 19 maanden doe ik dat nog steeds zo.
De regels zijn ook raar. Wortels van hak uit een pot? jammie! Verse wortel of een ander merk, bah! Mais van de kolf lekker, mais uit een blikje gatver. Ze at ook graag gepureerde appel met bruine bonen. Moet ik zelf toch niet aan denken. 
Je hebt ook kindjes die olvarit enzo juist wel lekkerder vinden dan zelf pureetjes maken. Of juist wel heel glad gepureerd willen. 
Niet elke baby werkt hetzelfde zoals in de boekjes. 

Elke dag rijstebloem is sowieso maar lege calorieen waar je niet veel energie uit haalt, en vanwege het arseen ook niet zo goed. Ik zou kijken naar wat hij dan wel lust, voedzame dingen, en verschillende manieren van serveren proberen. 

Verder horen slecht slapen periodes erbij. Ze gaan vanzelf weer over. Ik zit met 19 maanden nog steeds wel heel wat uurtjes met een boze dreumes die echt niet wil slapen. 

Terug
Bovenaan