8 mnd. volledige bv. vaste voeding wil niet vlotten...

Hoi moeders,

Ik ben er best trots op dat ik al acht maanden bv geef, en dat mijn dochter en een flinke meid mee is geworden. Ik probeer echter nu sinds een poosje andere voeding erbij te geven. 's Middags een fruithapje en 's avonds een warm hapje. Eerst alleen groente en nu groente met rijst of aardappel en vlees. De ene dag vindt mijn dochter het best interessant (fruit met name), maar de volgende dag moet ze er weer niets van hebben. Als ze het wel ziet zitten neemt ze niet meer dan een half potje (zo'n groot potje). Daarna wil ze altijd nog de borst. Ik ben het best al een poosje aan het proberen en hoopte dat de hapjes een vaste plek in het voedingschema zouden krijgen, maar dat lijkt vooralsnog niet te gebeuren. Hebben jullie hier ervaring mee? Tips? Geruststellende woorden? Kan ik best gebruiken ;)

Groeten, Jeanet
 
hoi Jeanet,

Ik heb 3 kinderen, de jongste is nu bijna 4 mnd.
Ze hebben allemaal volledig bv gehad, tot 10 mnd.
Onze jongste krijgt dus nu ook nog volledig bv.

Ik herken jouw probleem wel, maar het beste advies wat ik je kan geven is om
je niet al te druk te maken.
Voor het eerste jaar is groente en fruit echt bijvoeding,
en groeien ze nog steeds het beste op bv.
W.s. is jouw dochtertje nog niet toe aan bijvoeding, en doet ze het prima
op jouw voeding.
Het is dan niet meer dan experimenteren.
Het komt vanzelf!
                                                   

Heb je trouwens al eens gehoord van de Rapley-methode?
Dit is het aanbieden van voedsel wat niet gepureerd is, en sluit
heel goed aan op borstvoeding.

Kijk maar eens op de link;

http://www.borstvoeding.com     /voedselintroductie/vast_voedsel/
introductie_van_bijvoeding.html


groetjes en veel succes,

Linda
 
Hoi jeanet,

Wat goed al 8mnd bv...
Ik heb zelf 9mnd bv gegeven aan mijn zoontje volgende week 1jaar.
Ook hij wou met name de groente in het begin niet.
Er is natuurlijk ook niks zo fijn als lekker tegen mama aan liggen als je aan het eten bent, dit is ook al 8mnd zo dus het is denk ik niet gek dat je kindje wat langer nodig heeft om aan ander voedsel te wennen.
Ik probeerde het gewoon elke dag en als hij niet meer wilde keer hij de borst zodat hij toch voldaan was.
Wat bij mijn zoontje heel goed gewerkt heeft is beginnen met pap..
Die maakte ik gewoon met opvolgmelk omdat ik nog nooit gekolft had en daar ook niet op het laatst mee wilde beginnen.
Ik deed 200cc  melk mengen met rijstepap, nadat hij dat een paar dagen had gegeten ging ook de groente er steeds beter in.(na 2weken ben ik er gewone bambix bij gaan doen eerst 50-50 daarna steeds meer bambix en minder rijstepap)
Nu eet hij alles wat je hem voorzet.
Ik hoop dat je er iets aan hebt, geef hem de tijd volgens mijn huisarts heb je tot 1jaar de tijd om het vaste voedsel echt te laten wennen, daarna hebben ze het echt nodig naast bv.

Succes Groetjes Mary jane
 
Op die leeftijd is de hoeveelheid eten die je dochter binnen krijgt helemaal nog niet belangrijk. Ze haalt wat ze nodig heeft gewoon nog uit de bv.
Als je,  wanneer je dochter één jaar is, ongeveer 25% bijvoeding en 75% bv zou geven, zou dat een mooie verdeling zijn. Dat halen jullie vast wel!

Maak je niet te druk over wat ze binnen krijgt en maak er vooral geen strijd van. Eten hoort ongedwongen en op een ontspannen manier te gaan. Als je je druk gaat maken en er te veel druk op gaat leggen, kan je kindje een machtstrijd met je beginnen en dan heb je het begin van eetproblemen te pakken...

Lekker rustig aan blijven doen dus!

Kom ook eens kijken op het bijvoedingsforum. Daar kun je heel veel vrouwen vinden die bv geven en die bezig zijn met de bijvoeding: Bijvoedingsforum

Groetjes,
Helena
 
Terug
Bovenaan