8maanden

A

Anoniem

Guest
ik heb een dochter van 8 maanden.zij krijgt soms nog 5 flessen op een dag, opvolgmelk.nu de laatste tijd vaak 4,maar is dat niet te veel?en moet je haar echt elke dag groente/fruit geven?fruit vind ze vaak wel lekker maar groente vind ze iets minder.
of komt dat allemaal vanzelf?
ze zeggen met ong 9 maanden kun je met je kleintje fietsen, maar ze kan nog niet zelfstandig zitten. kan dat dan wel?

gr marlies

Hoi,
Gisteren ben ik met mijn dochter van 7 maanden bij het consultatiebureau geweest en daar werd me verteld dat ze echt aan het andere eten moet naast de melk, vooral omdat ze niet al te best groeit. Dus: brood (heel kleine stukjes zonder beleg of boter) of pap, en fruit en groente; allemaal elke dag. Ook mag je al thee of water geven in plaats van melk. Dan hebben ze dus ook vanzelf minder melk nodig.
Mijn dochter vindt het ook echt leuk, dus ik ben lekker aan het uitproberen nu. Het wordt wel een giga knoeiboel, maar ja.
Fietsen kan pas als ze echt stevig zitten zelf, anders gaat het echt niet.
Succes!

Hoi Marlies,

Daniel is ook 8 maanden en hij krijgt 3 keer borstvoeding per dag. Ik denk dat je er goed aan doen om het aantal flessen van je dochter af te bouwen, maar daarvoor in de plaats moet ze natuurlijk wel groente, fruit en brood gaan eten.
Ik weet niet hoe je dagritme er uit ziet, maar dit is denk een goed ritme om te beginnen, aangezien je natuurlijk niet ineens 2 voedingen kan laten vallen.

ochtend: fles melk met pap (door de pap krijgt ze extra voedingsstoffen binnen en heeft ze langer een verzadigd gevoel)
tussendoor: fruithapje en wat sap, thee of water
lunch: brood(om te beginnen wit, daarna tarwe, pas bij 1 jaar volkoren) met boter (evt met beleg zoals leverpastei, smeerkaas, jam, appelstroop, pindakaas enz.) en fles melk
tussendoor: kleine fles melk en evt een rjstewafeltje o.i.d.
diner: groentehap  en fles melk
avond: fles melk

In het begin zal ze niet veel waarschijnlijk niet veel brood eten, je geeft ook al aan dat groente niet zo ´n succes is. Maar hoe meer ze er aan went, hoe meer ze eet en hoe minder melk ze zal drinken.
Je kunt om haar te helpen wennen aan de  groente een paar dagen hetzelfde geven, zodat ze aan de smaak went. Als de groentehap goed gaat, kun je ipv de melk een toetje geven (mijn eerste danoontje van Nestle is op basis van opvolgmelk) en dan voor de dorst een bekertje-flesje water  ofzo.

Daniel vond de groente in het begin ook niks, ik maak zelf alle hapjes en vroor  het in in ijsblokvormpjes. Ik begon dan met 2 `ijsblokjes ´ en als die opgingen gaf ik de volgende dag 3 enz. Vaak at hij aan het eind van de week de hoeveelheid van 4 blokjes. Nu is hij er meer aan gewend en eet hij beter.....
De tussendoor fles ´s middags kan je vervangen door (dik)sap, thee of water. Totdat je uiteindelijk 3 flessen overhoudt.
Dat is een goede hoeveelheid voor 8 mnd.
Overigens eet Daniel nog niet eens de hoeveelheid van een 8 mnd potje, meestal net de helft.

Ik hoop dat je er wat aan hebt...

Succes, Yvette

Hoi

Hoe meer melk je geeft hoe minder honger dat ze hebben is mijn ervaring dan he.

Nick nu 6 maanden krijgt 'smorgens flesje melk van 180 met 6 scheppen rond 7 uur
om ongeveer 9 uur fruit,
12 uur eerst een boterhammetje en dan nog wat melk maak een fles van 200 maar die eet hij na de boterham niet helemaal op.
rond 3uur een liga met wat drinken
om 18.00 groente aardappels vlees.
20.00 de laatste fles met pap

Hoop dat je er mee uit de voeten kunt, maar hoe meer melk hoe minder ander eten dit was mn bij onze dochter ook het geval zij is nu 4.

Groetjes

Ik wil graag even reageren op het stukje van Daniels mom;
Ik weet dat het van CB tot CB nogal verschilt qua adviezen maar mijn zoontje (9 maand) krijgt vanaf een maand of 7 brood tussen de middag. Ben begonnen met een bruin broodkorstje zoals het voedingsboekje van Yunio aangeeft...Daarin wordt juist gesteld dat je beter gelijk met  (licht) bruin  kunt beginnen aangezien dat meer vezels bevat en wit brood verstoppingsverschijnselen kan veroorzaken  met volkorenbrood en roggebrood liever wachten tot het kindje tenminste 9 mnd is (aldus Yunio)
Brood met pitten en graankorreltjes adviseren ze hier op het CB te wachten tot 1 jaar aangezien ze daar diaree van kunnen krijgen..

Groetjes Saskia

Ik kwam trouwens in mijn groeiboekje nog het schema tegen dat voor ons is opgesteld toen mijn zoontje de fles van drie uur mocht laten vallen:

07.00 uur fles of pap
10.00 uur fruit
12.00 uur fles (dit wordt in jullie geval dan brood en een fles melk of pap)
15.00 uur volle yoghurt evt. met diksap (dit om aan de hoeveelheid zuivel te komen aangezien er een fles vervalt) Dit wordt later achter de groentehap gegeven als toetje en kun je 's middags sap of thee met fruit geven.  
17.00 uur groente dit uitbreiden met aardappels of rijst
20.00 uur fles

Zo zie je maar weer iedereen doet het weer anders en de kunst is dat schema te kiezen dat het beste bij je kindje past!

Succes!

Groetjes Saskia

Terug
Bovenaan