9 maanden en 's avonds niet in eigen bedje slapen.

Lieve mama's & papa's,

Wij hebben een supervrolijk meisje van bijna 9 maanden oud! Ze lacht eigenlijk de hele dag en huilt zo goed als nooit. Tot voor kort had zij overdag altijd korte dutjes van zo'n 45 minuten en sliep zij over het algemeen 's nachts al door vanaf dat zij twee weken oud was. Uitgezonderd de momenten van doorkomende tandjes, sprongetjes en ziek zijn. We beseffen dan ook zeker dat dit een enorme luxe is!

Nu is het de laatste drie weken elke avond een strijd om haar in haar eigen bedje te laten slapen. Nadat ze eerst in slaap is gevallen wordt ze al vrij snel huilend wakker en is dan in haar bedje ontroostbaar. Ook als we haar eruit halen, even knuffelen en weer terugleggen lijkt het echt pure paniek.

Ze is dan echt heel erg moe maar kan niet meer zelfstandig in slaap vallen. Als ik haar aan de borst heb slaapt ze weer direct, alleen wegleggen gaat niet. Ook niet na een half uur als ze al in een diepere slaap is. Ze schrikt direct wakker en begint dan hard te huilen, haast krijsen.

We willen wel dat zij zo goed mogelijk haar rust krijgt dus de afgelopen nachten heeft ze bij ons geslapen. Dan is ze een stuk rustiger maar de onrust is niet geheel weg. We hebben zowel overdag als 's avonds een bedritueel.

Zoals alles zal dit een fase zijn maar ik ben benieuwd of jullie hier soortgelijke ervaringen mee hebben of tips?

Liefs

Ik zou het even aanzien en het dan over een week of zo nog eens proberen. Als ze eerder wel zelf sliep, is er redelijke kans dat dat ook vanzelf weer terug komt. Gewoon af en toe proberen of het al over is.

Hoi Essil,
Dankje voor je reactie?
We kijken het ook zeker even aan, het geeft ook helemaal niks dat ze nu 's nachts liever bij ons is. Elke avond proberen we het in ieder geval, zodat ze ook niet meteen gewend raakt aan bij ons slapen. Overdag slaapt ze prima zelfstandig dus ik vroeg mij gewoon af of er ouders zijn die dit herkennen. 

Hey Aysa,
Heel herkenbaar. Onze kleine van 9 maanden slaapt al een hele poos gewoon prima de nacht door.. laatste aantal weken is ze savonds heel onrustig.
Valt zelf in slaap, wordt na een uurtje in complete paniek wakker.. en is inderdaad moeilijk weg te leggen.
Geen idee wat het is, moet heel eerlijk zijn dat we dit een x eerder hebben meegemaakt toen ze rond de 4 maanden was.
Wegleggen resulteert in wakker worden, maar we laten haar dan wel altijd even.. we lopen ook echt weg uit haar kamertje en vaak is het dan na 10 minuten weer stil. Laten huilen is absoluut niet leuk, ben er ook geen voorstander van, maar onze meid heeft soms echt even tijd nodig om in slaap te vallen. Constant in en uit bed werkt vaak averechts.
9 maanden is ook een beetje de leeftijd van verlatingsangst..

Hoi Magretha,
Bedankt voor je berichtje! 
Zo te horen gaat het bij jullie er inderdaad vrijwel hetzelfde eraan toe! 
Ik kan inmiddels zeggen dat een paar dagen na mijn berichtje ons meisje weer hartstikke goed is gaan slapen, ook heeft ze overdag ineens een ander ritme met twee keer een dutje van minimaal 1,5 tot 2 uur.
Aangezien het bij jullie ook rond de vier maanden is opgevallen denk ik dat de welbekende sprongetjes hier vooral de oorzaak van zijn. Hier oefent ze nu ook het liefste de hele dag het staan en optrekken en nog veel meer nieuwe vaardigheden. Superleuk om te zien hoe dat werkt als ze uit een sprong zijn!
Gaat het verder helemaal goed met jullie kleine meid??

Hey Aysa,
Beetje late reactie..
Maar wat fijn om te lezen dat het nu beter gaat. Hier is inmiddels ook weer alles rustig haha.
Verder alles oké met onze kleine meid! Lief dat je het vraagt ?

Terug
Bovenaan