9 maanden nog niet zelf zitten

<p>Goedemorgen,</p><p>Ons zoontje is nu 9 maanden en kan nog niet zelfstandig zitten en dus ook niet zelf gaan zitten. Nu vroeg ik me af, kunnen/moeten we dat op een manier stimuleren? Speelgoed hoger leggen oid. Meer in de hoogte uitdagen?</p><p>Ik weet dat het voor elk kindje anders is, maar was even benieuwd of we hierin iets moeten doen ofzo.</p>

Hi! Mijn kindje kon al met 3,5 maand zelf rollen. Hij is nu 9 maanden en kruipt of tijgert nog niet. Zelf zitten lukt wel maar niet zelf in de zithouding . Ieder kind ontwikkeld zich op zijn eigen tempo. 

ik denk soms ook. Moet ik er iets mee. Maar het is denk ik een kwestie van geduld hebben haha! En inderdaad lekker samen blijven spelen. 

groetjes

Sowieso natuurlijk: elk kindje doet het op zn eigen manier en tempo, zoals je zelf al zegt!
Als je toch zou willen helpen, hangt het er denk ik vanaf waarom hij het nog niet doet: is zijn lijfje nog niet sterk genoeg, of heeft hij er nog geen behoefte aan? Bij optie 1 zou ik hem vooral veel op zn buik laten spelen, daarmee sterken de rug en nek, die nodig zijn om te kunnen blijven zitten. Bij optie 2 misschien inderdaad proberen een reden te geven voor hem om te zitten, door middel van een spelletje, of leuk speelgoed dat vooral zittend aantrekkelijk is oid...
Wie weet gebeurt er dan nog steeds niks bijzonders hoor, want uiteindelijk bepaald je zoontje natuurlijk zelf wanneer hij er aan toe is.

Onze zoon had ook niet zoveel interesse in zelf gaan zitten. Hij tijgerde het hele huis al door en kon zich optrekken tot stand, maar zitten.. Dat deed ie niet zelf. Tot hij ontdekte dat hij vanuit stand kon gaan zitten. Vrij snel daarna ging hij ook vanuit buikligging zitten. Toen was hij 9 maanden. Als hij verder wel lekker gaat qua bewegen, zou ik me niet zo'n zorgen maken. Het ene kindje kan snel zitten, de ander tijgeren en de volgende ligt nog wel even prima stil. 

Hoi
Mijn dochter kon met 9 maanden ook nog niet zelfstandig zitten met een voedingskussen achter haar rug ging het goed en nu is ze 11 maanden en kan kruipen staan zitten en overal over heen klimmen  dus met een beetje geduld komt het vast allemaal goed 

Hoi, 
Allereest ieder kindje ontwikkeld zich op zijn of haar eigen tempo. Het komt wanneer ze er klaar voor zijn. Mijn dochtertje ging omrollen met 4 maanden en met 6 maanden kon ze zelfstandig zitten, nog geen week later stond mevrouw in de box te springen. 
Nu is ze 9 maanden en is ze al aan het stappen, met een loopwagentje en af en toe waagt ze het er op om het los te doen. Zij is dus heel snel. 
Wat ik deed om het zitten te oefenen was haar op de bank op haar rug leggen en iedere keer langzaam omhoog trekken en weer langzaam terug dit deed ik een paar keer max 2 keer per dag. De rugspieren moeten sterk worden en zo "trainde" ik haar rug. Ik denk als je speelgoed hoog weg leg dat je misschien een gefrustreerde baby krijgt die niet bij zijn speelgoed kan. 
Maar nogmaals, ze gaan vanzelf zitten hoor! 
Je kan ook nog even van de rust genieten, straks hobbel en ren je constant achter ze aan haha??

Liefs

Ik deed dat spel ook, van lig naar zit trekken en zo mogelijk tot staan. En lekker met kussens in de rug. Maar t kan ook snel gaan hoor ineens, mijn dochter kroop voor t eerst begin aug, maar liep eind sept.. dus ik balen dat ze maar niet wilde kruipen.. toch valt me op dat ze vooral het zelf moeten willen, anders krijg je het er niet in. 

Wij zitten met ons zoontje van 9 maanden met hetzelfde. Hij heeft al vanaf 2 maanden fysio en de fysio komt nu ook nog steeds langs. Wij moeten het zitten inderdaad stimuleren door niet meer steeds achter hem te blijven zitten. Hij gooit zich om omdat hij merkt dat hij dan op ons valt. Wij vangen hem nu dus vanaf de zijlijn op als dat nodig is. Verder moeten we hem stimuleren om van buik op knieën te komen door zijn speelgoed op een hogere plek te leggen. Hij trekt zich dan ergens aan op en wij stimuleren hem om zijn knietjes eronder te trekken. Vanuit die houding proberen we hem weer te leren te gaan zitten.

Terug
Bovenaan