9 maanden - slecht slapen ('s avonds) - tanden of fase?

Hallo moeders,

Even een vraag aan jullie. Mijn zoontje van 9 maanden slaapt sinds twee weken 's avonds heel erg slecht.
Overdag slaapt hij van 10.00 - 11.30 uur en 's middags van 15.30 - 16.30 uur.
Ik heb geprobeerd om de eerste slaap korter te maken, waardoor hij 's middags eerder aan zijn middagslaap kan beginnen, maar  daar trekt hij zich niets van aan. De tijd tussen de middagslaap en zijn bedtijd (ongeveer 20.00 uur) zou misschien te kort kunnen zijn. Als ik hem na zijn laaste bv op bed  leg, huilt hij aan een stuk door. Soms wel tot 22.30 uur. Ik (wij) proberen hem  wel in zijn bedje te  laten, ons gezicht te laten zien  om dan weer snel weg te gaan. Naar onze mening is er verder niets bijzonders aan de hand, wan zodra we in de kamer zijn wil hij het liefst opgepakt worden en is hij stil.
Twee weken geleden is zijn eerste tandje doorgekomen en nummer twee komt er aan. Zou het slechte slapen hierdoor kunnen komen? Overdag heeft hij er geen last van. Of is het een fase die jullie misschien herkennen, die weer over gaat. We merken namelijk, dat het best vermoeiend is. Daarbij komt ook nog eens, dat hij 's ochtends tussen 5.00 uur en 6.00 uur wakker wordt. Soms wil hij na zijn voeding nog even terug, maar vaak ook niet. Deze tijden kennen wij absoluut niet. Onze zoon werd altijd wakker rond 7.00 uur.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Alvast bedankt!
Martine

Hoi,

Het kan best van het sprongetje van Oei,ik groei komen. Van rond de 37 weken.
Mijn dochter is ook bijna 9 maand en ze heeft ook een fase gehad waarin ze direct ging huilen als wij wegliepen. En dat is nu weer veel minder.
Een baby beseft dat zijn ouders van hem weg kunnen lopen, maar hij beseft nog niet voldoende dat je ook blijft bestaan ook al ziet hij je niet meer.
Daar wordt hij onzeker en angstig van.
In het boek Oei, ik groei staat dat je je baby het beste de gelegenheid kunt geven aan de situatie te wennen. Dat hij voelt dat je er bent, als hij je echt nodig heeft. Door je baby dichter bij je in de buurt te houden en door bv. kiekeboespelletjes te spelen.

Groetjes,

Linda moeder van Rebecca 11 november 2005

Hoi,

als je denkt dat hij nog niet moe genoeg is om 20:00 zou je misschien juist z'n middag-slaapje kunnen vervroegen?

Als mijn kinderen huilen in bed ga ik ook regelmatig even troosten, maar laat ze dan wel in hun bedje liggen, zodat ze niet denken dat ze er uit mogen maar wel weten dat er iemand voor ze is.  

Succes, Joke.

Terug
Bovenaan