9 maanden, zo'n sterke eigen wil dat ze overgeeft.

A

Anoniem

Guest

Ik heb dit stukje ook bij de dietiste geplaatst...maar misschien dat ook hier iemand tips heeft.

Hallo,
Mijn dochter is 9 maanden oud en heeft een sterke eigen wil. Dit uit ze bij het slapen...als je haar in bed legt wordt ze boos en kotst ze heel der bed onder. Maar nu ook bij het eten. De laatste  weken   word het van kwaad tot erger. Eerst spuugde ze af en toe der eten uit nu is het bijna iedere avond...iig als ik het er uberhaupt in krijg. Ze was nooit een makkelijke eter maar met wat afleid kreeg ik er toch per dag 2 boterhammen en een warme prak in. Afleiden helpt inmiddels niet meer, ze houd haar kaken stijf op elkaar. En als ik haar zelf brood laat eten proeft ze het en spuugt ze het direct uit met het woordje BAH! en een big smile. (het lijkt wel een spel). Soms dan lijkt het ineens goed te gaan en krijg ik der prakje erin en dan uit het niets zet ze het op een spugen en is der maag weer leeg....maar dan wel een sperciboon van mijn bord grissen "majamam". Lekkere maar slechte dingen ( kroepoek ed)gaan er ook zonder moeite in dus vandaar dat ik denk dat het met der eigen wil te maken heeft.
Maar inmiddels maak ik mij toch een beetje zorgen. Een actieve (kruipen, lopen) meid van 9 maanden kan toch niet leven op bv en een sperciboontje?
Wat kan ik nog doen?

pffff zwaar lijkt me. De wijze vrouwen op het bijvoedingsforum adviseren: niet dwingen, maar wel bepalen wat je haar voorzet, dus alleen maar gezonde dingen en verder niet. De experts gaan ervan uit dat gezonde kinderen zich niet laten verhongeren. En dwingen tot eten werkt averechts. Gezellig eten aan tafel en hetzelfde eten, dus jij boontjes, zij boontjes. Zien eten is doen eten.

sterkte en succes

mama van Rêve

Ik zou wat extra dingetjes op mijn bord leggen en haar van mijn bord laten 'pikken'. En dan niet 1 sperzieboon, maar iedere keer een sperzieboon. En zo min mogelijk aandacht aan schenken, dan gaat de lol er af.
Sterkte ermee!!!
Liefs Nelleke

We eten altijd gezellig met zijn allen aan tafel. Maar dat  is voor haar geen stimulance.  Ook eet ze altijd hetzelfde alswat wij eten...alleen maak ik het voor haar fijn en laat ik af en toe wat weg. Maar iedere dag kook ik voor zowel haar als ons vers..dus variatie genoeg. Wij zitten ook te denken dat ze gewoon niet van prak houd..maar ja met 2 net doorgekomen tandjes kan je ook niet al te grote brokken voor zetten. En daarbij der brood bestaat wel uit grote stukken en dat eet ze ook niet. :(

een tip voor je heb ik niet echt, maar zo te lezen heb je een dametjes die nu al goed weet wat ze wil. Zelf heb ik ook een dochter met een eigen wil (al is die nu wel ouder) en Jari van 9 mnd laat ook al heel goed merken wat hij wil.
Ik denk dat ze in der bedje spugt van het overstuur zijn omdat ze niet wil slapen. Maar wat een boefje dat ze nu al goed laat weten wat ze wel en niet wil.....misschien kun je met jullie eten voorbereiden en er een beetje rekening mee houden dat zij het ook makkelijker zelf kan eten? dus misschien niet meer alles prakken maar meer zelf laten doen en erna tja helaas de boel er omheen maar weer schoonmaken. Jari hier wil ook alles liever zelf eten, maar de warme hap die wij eten krijgt hij ook en gelukkig laat hij het mij nog geven. Maar de boterham eet hij zelf en als hij niet hoeft dan gooit ie het gewoon weg. Ook heeft hij het liefste jam of chocopasta op brood, als er pate op zit eet hij hem ook niet op en smijt de boterham gewoon weg.
Dwingen kun je helaas niet, want dan komt het ook terug en misschien heeft jouw dochtertje nu met minder ook genoeg? misschien is het hopelijk maar een fase.....hoop het voor je....je maakt je toch zorgen of ze wel voldoende binnen krijgen maar ik denk dat ze zelf pakken wat ze nodig hebben en de ene dag misschien iets minder als de andere. Ben benieuwd wat ze je voro advies geven.
Groetjes Nessie

Het advies van de dietiste is niet te veel aandacht aan besteden. En doorgaan met de dagelijkse routine wel gewoon der tussendoortjes en dingen aan blijven bieden maar verder niets extra's. Ook zij hoopt dat het een fase is en als het te lang aanhoudt moet ik naar de huisarts.
Vandaag heeft Mirthe naast de bv 2 soepstengels op een een eetlepel home made bami...niet gespuugt yeahh, ik had het niet geprakt maar gewoon losse sliertjes met wat groente. de sliertjes vond ze reuze intressant. Tis niet veel maar zit er wel in denk ik maar.

Hallo Lillian,

Een schrale troost, je bent niet de enige, wij zitten hier ook al ruim twee weken te klungelen met het eten van Yoëll. Fruit, flessen en warme hap tis allemaal bagger alleen van ons eten snoepen enzow dat wil ie wel.
Hij word volgende week 10 maand.

Gister zijn we bij de kinderarts geweest voor controle en heb ik dit voor gelegd, ik moest er voor zorgen dat meneer wel 500 ml. aan flesvoeding binnenkrijgt en de rest was bijzaak en dus alleen maar mooi meegenomen als ie daar iets van wou eten.....Verse sapjes wil ie wel heel graag drinken en af en toe een stukje liga is ook geen probleem.
Wel is er gezegd dat je van het eten geen worstelpartij moet maken en dus moet stoppen wanneer ze zelf aangeven. Nou ik heb daar best moeite mee en zow af en toe word het helaas wel een strijd....maar vanaf vandaag probeer ik me toch een beetje in te houden en geef als hij niet genoeg heeft gegeten een flesje extra voordat wij naar bed gaan.

Mocht je nog tips voor mij hebben dan hoor ik het graag

Succes in ieder geval

Liefs Denise

Hmmm... moeilijk probleem, en ik ken het ook niet echt. Maar als ik zo lees is krijg ik het gevoel dat madam het gewoon zelf wil doen. Dat heeft Tess ook wel eens, gelukkig niet de hele tijd, maar het komt voor.

Ik zou, als het Tess was, haar grotere dingen geven, Tess kan met haar 2 tandjes prima grotere dingen weg krijgen en eet ook haar banaan en ander fruit zo op. Dus een aardappel in 4 stukjes, sperzie boontjes er bij of wat je ook eet en haar zelf laten rommelen, geeft wat geklieder maar misschien pikt ze dit wel. En er  niet te veel aandacht aan besteden. Maar wel af en toe een compliment geven als ze  het op heeft.  

Brood echter moeten in kleine stukjes, anders moet ze het echt niet. Helaas zitten er geen bijsluiters bij kinderen, lastig!

Heel veel succes. Nanda, mv Tess (9mnd + 5dg)

Terug
Bovenaan