aaaahhhh

Hoi Meiden,

Op dit moment ben ik 27 weken zwanger en ik heb dus nog wel even te gaan totdat de bevalling zich aandient (als het goed is tenminste wel).

Nu zie ik niet eens zozeer op tegen de bevalling zelf, maar wel tegen eventuele onderzoeken etc tijdens de bevalling. Kan erg opzien tegen inwendig onderzoek en eventueel hechten e.d.

Hoe hebben degenen die al bevallen zijn dit ervaren?

Er ging iets mis.
Als je rond de 37 weken komt, geeft je verloskundige een formulier mee wanneer je moet bellen als de bevalling is begonnen.
Als je bezig bent en ze komt kijken, toucheert ze een keer om te zien hoever je bent. Hoever je bent is ook je enig interessegebied op dat moment. Geloof me maar dat het toucheren zelf je niet veel interesseert, als je maar opschiet richting de volledige ontsluiting.
Daarna kijkt ze nog wel af en toe. Meestal gewoon tussen de weeën door. Als ze wel tijdens een wee wil meevoelen, dan zegt ze dat vantevoren. Maar dit gebeurt echt niet veel, omdat je gevoelig bent voor infectie.
Voor het hechten moet je om een verdoving vragen. Niet alles valt te verdoven, maar het scheelt wel stukken.
Bij mijn eerste bevalling had ik een gyn die me had ingeknipt. Tijdens de bevalling was ik flink ingescheurd. Toen hij de knip zette had hij me verdoofd. Na de bevalling ging hij andere dingen doen en liet me zo een half uur liggen met m'n benen omhoog (echt waar), toen hij ging hechten heb ik een half uur zitten piepen, want die verdoving was allang uitgewerkt. Toen ik bij de tweede op het oude litteken inscheurde heb ik dat verhaal verteld aan de verloskundige en gezegd dat dit me geen tweede keer zou gebeuren, dus heeft ze me gewoon zoals het hoort verdoofd en dat scheelt echt.
Opkomen voor je rechten dus.

Hoi,
zoals hierboven, het interesseert je echt niet als je ligt te bevallen. Dan laat je alles over je heen komen. En de verloskundige/gynaecoloog doet dat zo vaak op een dag, daar moet je je echt niet druk om maken. Inderdaad als ze moeten hechten, vraag om die verdoving. Als je kindje eruit is zou je toch zeggen dat je alles aankunt, maar ik heb echt nog een verdoving afgedwongen. Maar maak je s.v.p. niet druk om dat soort dingen, je ondergaat alles gewoon, dat zul je zien. Veel succes...

Hechten valt echt wel mee. De verdoving is vaak naarder dan de hechting zelf, maar echt, zo heel veel stelt het nou ook niet voor. Bovendien heb je dan waarschijnlijk je kindje op je borst/bij je, dat leidt enorm af!
(Na 2 bevallingen en 2 keer hechtingen denk ik enig recht van sprken te hebben).

Hoi!

Ik denk wel dat het scheelt waarom je gehecht word. Hechten ivm met een flinke knip is zeer pijnlijk, en zelfs met verdoving (nog van de knip) heb ik ook echt liggen au au au-en .. het hechten duurde bijna een uur. Ze knippen namelijk door alle weefsel heen en bij mij erg diep. Maar goed een oppevlakkig scheurtje is natuurlijk weer anders.

De onderzoeken tijdens de bevalling .. daar heb ik geen moeite mee gehad, ze assistent gyn masseerde het laatste randje weg en dan vond ik alleen maar fijn. Ook toucheren tijdens de weeén ( ik had een weeënstorm) vond ik niet erg. Bij allesop je ademhaling letten dat scheelt echt en voor het hechten een verdoving vragen (ander vragen hoeveel hechtingen je nodig hebt, als je er maar 3 nodig hebt kan het wel zonder verdoving, als er een heel DMC borduurwerk in moet om extra prik vragen.

Terug
Bovenaan