aan alle borstvoedende mama's

Hallo,

ik ben alleen op zoek naar verschillende meningen, omdat ik een beetje een dilemma heb. Al 20 weken geef ik mijn zoontje borstvoeding. Ik doe het graag en weet dat het goed is voor hem. Er komt een tijd dat ik hiermee moet stoppen, wanneer is maar de vraag. Het liefste voed ik hem zo lang mogelijk, al is het maar afgekolfde melk uit een flesje, maar van de andere kant heb ik er ook steeds meer moeite mee om de discipline op te brengen. Twee dagen in de week werk ik nu en daar kolf ik af. Even lekker pauze, zo zie ik het maar. Maar het feit dat je zo gebonden bent aan tijd. En al die dingen die je er voor moet laten. Natuurlijk levert het veel meer positieve dingen op, maar daar schuilt nu juist het probleem. Ik wil niet egoistisch zijn en natuurlijk het allerbeste voor mijn zoontje doen, maar ik wil ook wel weer eens een glaasje wijn, een keertje weer eens een nachtje lekker kunnen slapen, door een opa en oma te laten oppassen. Kortom, ik wil me ook wel weer eens 'vrouw' kunnen voelen en niet alleen maar moeder, want met borstvoeding wordt je daar toch minstens vijf keer per dag aan herinnerd, of je kind nu bij je is of niet.
Wat vinden jullie?

Hai,

Tja, ook zonder de borstvoeding wordt je daar wel aan herinnerd.... tenminste dat ervaar ik zo. Mijn middelste kreeg de fles vanaf drie maanden en ook haar kon ik eigenlijk niet missen..... ik dacht vanzelf aan mijn meiden en dat was vaker dan 1x per drie uur....

Een wijntje mag je trouwens best drinken! Als je dat direct na een voeding doet, is het twee/drie uur later weer uit je voeding en kan je dus gewoon live voeden.

En des te langer je voedt des te flexibeler worden je borsten. De meeste melk wordt live aangemaakt. Er wordt niet meer veel melk opgeslagen in de reservoirtjes in je borsten. De productie werkt dan anders, je lichaam krijgt een seintje om melk aan te gaan maken zodra de melkkanaaltjes geleegd worden. Dan kan je dus eens de tijd loslaten en wat later kolven, of zelfs een voeding overslaan. Luister naar je lichaam, je zult merken dat het steeds eenvoudiger wordt.

Het is jouw beslissing, het is jouw leven en jouw kind... ik kan je alleen vertellen wat mijn ervaring is. Ok, als je overdag voedingen afbouwt, hoef je niet meer te kolven als je de hele dag weggaat...

Groetjes Nynke (nu jongste dochter al weer 16 maanden aan de borst)
Ervaringen delen met andere borstvoedende ouders doe ik op http://www.borstvoeden.net

Hallo,

Mijn zoontje is nu bijna 7 mnd en ik geef nog volledige borstvoeding. Nu ben ik 4 weken geleden gestopt met werken, wat het wel makkelijker maakt, dat kolven vondt ik ook niet geweldig.   Is het anders geen idee om 2 voedingen te vervangen voor flesvoedingen zodat je op het werk niet meer hoeft te kolven, en dat je de andere voedingen borstvoeding geeft?   Wij zitten nu sinds kort op 4 voedingen, de laatste om 19.30 en dan slaapt hij tot de volgende dag 7.00. Dan kan je toch weer iets meer met de avonden.
Succes, gr mamavanjulian

voor ik je mijn mening geef moet ik je zeggen dat ik een grote voorstander ben van borstvoeding en zelf absoluut geen moeite heb met het geven ervan.
Mijn dochtertje heb ik een jaar zelf gevoed en nu is mijn zoontje bijna 7 maanden en geef ook nog de borst.
Ik begrijp wel dat je ook weer eens iets wil, lekker een avondje weg en de kleine bij opa en oma.
Een paar weken geleden gingen we een zondag weg en dus ging mijn dochter (2 jaar) bij opa en oma slapen, mijn zoontje moest met ons mee omdat ik borstvoeding geef.
Ik heb me wel voorgenomen dat als ie van de borst af is, ze allebei een keer daar gaan slapen zodat papa en mama weer eens een avondje samen zijn.
Maar voorlopig zit dat er nog niet in want ik meot er nog niet aan denken geen borstvoeding meer te geven, ik vind het zo gezellig en lekker een momentje voor ons.
Het wordt natuurlijk wel steeds minder, als ze wat meer vaster voedsel krijgen zoals groente fruit en brood enzo dan hoef je vaak maar 2 keer per dag te voeden, 's morgens en 's avonds.
Als je dan al een keer weg wil kun je er toch voor zorgen dat je een voeding klaar hebt staan voor hem die je eerder hebt afgekolfd, je hoeft dan zelf echt niet persee 's morgens te kolven hoor dus kun je best lekker uitslapen.
Kijk even in de toekomst en bedenk heel goed als je gaat stoppen of je dat echt wil. Ook als je borstvoeding geeft kun je een hoop, kijk uit dat je geen spijt krijgt later dat je eerder bent gestopt.
Nou een heel verhaal, ik ga in ieder geval nog maanden door als mijn mannetje dat wil.Nu nog 3 voedingen nog even en dan nog maar 2.
groetjes Martine

Hoi,
Ons zoontje heeft tot 8,5 maand bv gehad. De laatste 1,5 maand kreeg hij alleen nog de ochtend en avondvoeding. Tussen de middag was het een flesje kv. In  de bv-tijd heb ik rustig (af en toe) een wijntje gedronken. Hij kreeg dan een flesje bv uit de kolf-voorraad. En ik kolfde die voeding dan af om weg te gooien. Dat deed ik als ik 2 wijntjes of meer had gedronken. Als je na de laatste voeding (bijv. 23uur)een klein wijntje drinkt, dan kan je rustig de volgende ochtend voeden.
Wat betreft het logeren: dat hebben wij pas veel later gedaan omdat ik me daar beter bij voelde.
Op een gegeven moment ben ik met bv gestopt omdat ons zoontje erg onrustig was aan de borst. Ik had de krasjes op mijn onderbuik van de trappelende voetjes (teennageltjes). En er werd flink aan "tepel-trekken" gedaan. Hier kon ik op dat moment niet veel aan bijsturen, ook een rustige omgeving hielp niet. Op dat moment heb ik  besloten om te stoppen.
Veel succes!

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar dit is mijn ervaring.

Mijn dochter is nu 16 maanden en ik geef nog steeds borstvoeding. Sinds kort alleen nog maar 's-morgens. Maar omdat ze vrij klein is, ben ik lang doorgegaan met 5 voedingen. Ook toen ze al brood en hapjes ging eten. Ik heb dus ook lang (bijna een jaar) op mijn werk moeten kolven. In het begin 2 x per dag, later 1 x per dag. Dit is inderdaad best intensief. Je moet alles plannen, met afspraken/ vergaderingen etc. Ook ik had soms wel eens iets van ... hoe lang zal ik nog doorgaan.
Maar als ik dan me dochter weer aan de borst had, dan wist ik weer waar ik het voor deed. Het is gewoon goed voor haar  en ik vindt het ook fijn zo samen met m'n dochter. Echt even een moment samen. Toen ze ouder werd ging ze al naar de borst wijzen (en pakken) op het moment dat ik me blouse open ging doen. Gewoon hartstikke leuk. Het is gewoon ook zo makkelijk. Wanneer je ze moet troosten of als ze 's-nachts nog een keer komt. Niets naar beneden, melk warm maken etc. Even snel de borst en ze kan weer verder slapen.

Soms heeft mijn dochter echt zo'n hangperiode (bij mama). Of het echt hier aan ligt weet ik niet, maar soms denk ik dat dit komt door de borstvoeding. Dat ze zo aanhankelijk is. Daarom zit ik er aan te denken om nu helemaal te stoppen. Ook wil ik ze een keer bij opa en oma laten logeren (1x geprobeerd, was geen succes). Dan is het toch ook makkelijk. Maar als ik dan besef dat het op een ochtend de laatste keer borstvoeding geven is, vind ik het toch wel vreemd. Het is zo gewoon geworden. Dat ik er eigenlijk echt afscheid van moet nemen. Klinkt wel raar, maar het voelt wel zo. Ze is net ziek geweest, dus dan ga ik niet stoppen. Maar nu ze weer beter is, moet ik nog maar eens over denken.

Het is een heel verhaal geworden. Hopelijk heb je er wat aan. Succes in ieder geval.

Groeten,
Mama van Noa (16 maanden)

Dank voor alle reacties.
Ik ga snel op die sites kijken. Ik had even een motivatiedipje, maar dankzij jullie ga ik er weer voor. Het is ook eigenlijk wel heel speciaal en het is een mooi 'samen-moment'. En inderdaad, als ik denk dat het eens de laatste keer is, krijg ik een knoop in mijn maag. Nog even voldhouden dus, ook al lijkt het soms makkelijker om ermee te stoppen.
Nogmaals bedankt!

ik moet er ook voorlopig nog niet aan denken te moeten stoppen hoor.
Ik zie nu al op tegen de laatste keer voeden.
Voorlopig duurt het nog maanden, hij is nu bijna 7 maanden dus ik kan nog wel even door gaan zolang wij het allebei nog gezellig hebben samen.

Terug
Bovenaan