Aan 'voor de derde en laatste keer'

Hoi voor de derde en laatste keer,

ik heb een een vraagje voor je...
Ik las dat jouw eerst kindje 13 maanden was toen je tweede kwam.
Mijn dochtertje zal 15 maanden zijn als ons tweede komt.
Dus ik wil toch eens even horen hoe jij dit hebt ervaren.
Ik ben er een beetje bang van. Iedereen zegt: 'Cho zo snel op elkaar!' En dat is ook zo en schrikt me een beetje af.

Kan jij of misschien anderen mijn hierin raad geven.

Ik denk soms: 'Waar ben ik aan begonnen?' en kan niet meer terug en dat maakt me zooo bang. Ik heb het er moeilijk mee in elk geval met de gedachte.

Liefs,
 van ons ...

hoi hoi

ik weet niet of je op mijn mening zit te wachten .....maar ga er maar even vanuit van wel......
Ik heb 2 jongens..waar ook 15 maanden tussen zit. Ik kan je vertellen dat het allemaal wel los zal lopen hoor!!...tenminste dat is mijn ervaring. Het is echt heel erg handig ..alles gaat in 1 moeite door..of je er nou 1 of 2 een schone broek moet geven!
Later hebben we een periode gehad van veel ruzie tussen die 2. Maar dat is denk ik ook weer in elk gezinnetje anders.
Je hebt ook wel periodes gehad dat de slaapjes elkaar net misliepen, dus dan was je de hele dag thuis!!....maar ach..alles lost vanzelf weer op. Nu zijn ze 5   en 6 jaar..en ze doen vanalles samen.
Soms is het lastig omdat de jongste wat vlotter van begrip is..dus moeten we de oudste soms met andere dingetjes  laten merken dat hij echt de grote broer is. Wat later naar bed ...wel al zelf oversteken.

ik zou zeggen: GEEEEN ZORGEN!!!
komt allemaaal echt vanzelf wel goed...en je weet het uiteindelijk toch nooit. als er 2,5 jaar tussen zit kunnen ze wel elke dag ruzie maken..en met 15 maanden wel dikke vrienden. Ik vind het grote voordeel dat ze in de zelfde belevingswereld zitten..gaat bijna gelijk op!!

nou doeii
gr marjolijn

Hoi Febeke,

Mijn dochter was 13,5 maanden (exact) toen haar broertje werd geboren. Ik vind het geweldig. De zwangerschap heb ik als zwaarder ervaren maar dat geldt  volgens mij voor alle 2e zwangerschappen. Ik heb ook veel kritiek gehad. Inderdaad: "Zo dat is wel snel op elkaar" en de ergste  vond ik  "zeker een ongelukje he?"  Het kan nooit zo zijn dat je ze snel op elkaar zou willen. En neem nu, straks heb ik 3 kinderen onder de 3 (mijn dochter wordt in april volgend jaar 3), dat kan ook nooit gepland zijn.

Maar goed, ik vind het erg leuk. Toen mijn zoon een maand of 6 was begon de interactie. Echt geweldig. Omdat ze zo in dezelfde fase zitten is het ook makkelijk, ze spelen met elkaar, vinden dezelfde tv-programma's leuk, willen allebei graag naar de indoorspeeltuin etc. etc. etc.  Maar ook voor mij, zelfde eten, allebei schone luiers, zelfde slaaptijden!  En dat gaat zo blijven! Dat vind ik er dan weer leuk aan!   Mijn overbuurvrouw is ook zwanger van de derde en haar oudste is 8 en haar jongste 4. Daar kan je dus nooit iets mee. Als straks de oudste 12 is wil hij naar de Six Flags of zo, de middelste van 8 naar de Efteling en die van vier doe je het grootste plezier met een speeltuin.

Dus....niets van aantrekken wat anderen zeggen. Ik vind het ook wel weer grappig straks te kunnen vertellen dat er wéér eentje komt. Zwaar zal het heus wel zijn maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal en het voordeel is ook dat ze strak snel het huis uit zijn!

Veel succes met je zwangerschap,
groetjes,
voor de derde en laatste keer

Terug
Bovenaan