Aan Cindy34

A

Anoniem

Guest
Hoi Cindy

jij was toch diegene die zo weinig aankwam tijdens de zwangerschappen he?
Zoals je misschien weet ben ik nu zwanger. En i.v.m mijn maagbandje ben ik bij de dietiste geweest. Als ik me daar aan houd zou ik dus niet al te veel aankomen. Maar ik vroeg me af hoe ging dat bij jou. Hoeveel kwam je bij en hoe hielden ze de groei van het kindje bij?? En zou je iets willen vertellen over zwangerschapssuiker, jij had dat toch gehad? Ik heb namenlijk ook een verrhoogd risico, en ik zou wel eens graag willen weten wat dit in de praktijk betekend als je dat hebt.

Al vast heel erg bedankt.
Enne ik ga zeker duimen dat het in ronde 6 gaat lukken dus suc6
Liefs Doortje

hoi Doortje!
Zwangerschapsdiabetes/suiker kan je dan pas krijgen na ongeveer de 20ste week van je zwangerschap.
Ik moest vanaf die tijd een paar keer een glucose tolerantie test doen in het ziekenhuis.
Een LTT.Dan moet je bijvoorbeeld om 11 uur,12 uur en dan eten en om 13 uur geprikt worden en dan zien ze wat je bloedsuikerspiegel doet nadat je gegeten hebt en ervoor.
Dan heb je drie bleodwaardes en die tellen ze bij elkaar op en als je boven de (ik dacht) 18 komt dan kan je het hebben.

Ik zat toen al voor die 20 weken op een dieet van weinig koolhydraten.in plaats van 3 flinke maaltijden moest ik 6 kleine eten over de dag verspreid .Dus je moet uitkijken met aardappelprodukten,brood,en allerlei suikerrijke dingen.Volkoren werkt bijvoorbeeld heel goed.

De diabetes ontstaat doordat je zwangerschapshormonen de insuline aan maak remt.
En je lichaam heeft insuline nodig om suiker aan te maken.De baby gaat als je diabetes hebt zelf suiker aan maken en dat wordt dan omgezet in vet en dan groeit hij/zij veel te hard en wordt ie heel zwaar(suikerbaby).Dit heeft gevolgen voor je bevalling ook ,want die wordt daardoor extra gecompliceerd en soms kan je ook daarom een keizersnede krijgen.Ook kan je meer kans maken op infecties in je nieren /blaas/baarmoeder.

Het positieve ervan is dat het over gaat na de bevalling.Mijn oudste dochter was heel groot(en nog 9 jaar en 1,60 en 60kg) en zwaar,dus daarom moest ik in mijn andere zwangerschappen onder controle.Bij mijn tweede ben ik toen dus vanaf een week of 10 gaan beginnen met het dieet en kwam maar een kilo of 5/6 aan.Toen ze geboren was gingen die er meteen af ,dus dat was vruchtwater en de baby zeg maar.En niemand kon ook echt zien dat ik zwanger was,maar ja ik ben fors dus ik kon haar makkleijk kwijt zeg maar.
Ik had toen ook een medische indicatie en omdat ze op de uitgerekende datum een echo deden en bleek dat ze toch weer erg groot was werd ik meteen ingeleid.
Ze bleek even zwaar te zijn als de eerste maar alles was verder goed.Ze had alleen een erg dikke suikerbuik,en aanleg om dik te worden er aan over gehouden.Mijn man is trouwens niet dik hoor.
En bij mijn jongste ben ik zelf al meteen gaan opletten en heb ik ook 3 keer zo'n test gedaan maar toen bleek alles oke.Dus mocht ik thuis bevallen,uiteindelijk ben ik nog afgevoerd omdat ze in het vruchtwater had gepoept ,maar dat terzijde haha.
Maar ook zij was weer net zo zwaar.Alleen zij fladderde niet .Dus mochten we na een paar uur weer naar huis.Want bij de oudste 2 moesten we in het ziekenhuis blijven totdat hun suikerspiegel oke was en dat was na een dag of drie pas.

Nu hebben ze eigenlijk bij mij er nooit wat aan over gehouden.Ik weet niet of er gevallen bekend zijn waar het slecht afgelopen is.

Ik weet alleen dat ik erg onzeker was tijdens de tweede,vanwege dat dieet.Omdat ik zoiets had van krijgt ze wel genoeg binnen?Maar als je gezond eet en leeft groeien ze dus blijkbaar net zo goed.
O ja en van de derde was ik trouwens wel weer flink aangkomen hoor,ik dacht een kilo of 10 en mijn suiker was toen dus prima.Dus het zegt niks.Maar als ze je extra in d egaten houden ,gaat het vast wel goed.

een heel verhaal haha,ik hoop dat je het een beetje kon volgen en anders hoor ik het wel weer.

Nog een fijne tijd en lief dat je voor me duimt!doeidoei Cindy

Terug
Bovenaan