Aan de borst: afwennen?

<p>Hoi allemaal! Mijn zoontje (bijna 3 maanden) geef ik borstvoeding op verzoek. Eigenlijk mag ik niet klagen. Vanaf eerste moment supergoede productie, drinkt goed en groeit goed. Zoontje slaapt enorm goed in draagdoek (gerust uren achter elkaar) en de nachten zijn eigenlijk ook fijn (rond 20 uur in zijn bedje, vaak rond half 2 weer voeden). Door omstandigheden begin ik pas in januari weer met werk, top!</p><p>Alleen... als ik daar aan denk beginnen bij mij de zorgen nu al te komen. Zoontje ligt aan mijn borst om uiteraard voeding binnen te krijgen, maar.. ik het geeft hem ook een zekere geborgenheid en rust. Vanaf ergens in de (na)middag neemt de onrust bij hem toe en duurt tot ergens in de avond. Dan krijg ik 'm alleen kalm met mijn borst of in de draagdoek. Speentje wil hij echt niet hebben, en laten huilen? Dat kan ik niet. Ik reageer niet op elke kleine kik, maar echt laten huilen en hem oncomfortabel zien dat vind ik echt onnodig.</p><p>Ik heb er geen probleem mee. Onze oudste vind het ook wel prima, we lezen samen boek, knutselen iets of zingen terwijl de baby aan me ligt. Ik vind het ook prettig om stapje terug te doen op het eind van de middag en zo wat rust te brengen. Maaar... hoe gaan we dit doen wanneer ik weer terug naar werk moet? Hoe zorgen we dat ie zowel genoeg voeding binnen krijgt en de geborgenheid krijgt die hij vraagt?</p><p>Mijn man zorgt 1 vaste dag per week voor de kinderen en twee dagen gaan ze naar de opvang. Mijn man helpt enorm veel maar is niet zo handig met baby's (wel met peuters!) Voorbeeld: heeft heel de dag baby niet gezien, dus ik geef hem de baby en ik ga even naar wc (max 3 minuten weg). Ik kom terug, baby ligt krijsend in de box. Manlief vertelt me dat ie 'm niet stil kreeg dus hij heeft 'm maar weer in de box gelegd. Dat maakt het niet makkelijker voor me om mijn zorgen los te laten... </p><p>Ben dus gewoon nieuwsgierig of iemand dit herkent en waarbij het is goedgekomen? .. inmiddels te lang verhaal geworden, sorry!</p>
 
Hoi, mijn situatie is niet helemaal vergelijkbaar, maar ik herken je zorgen wel. Een kleine maand voordat ik weer aan het werk moest zag ik het helemaal niet zitten: m'n zoontje weigert flesjes, we hebben maar 1 auto dus kan soms ingewikkeld zijn als m'n man en ik op dezelfde dag naar kantoor moeten en ik had ook geen idee hoe m'n werk eruit zou gaan zien omdat het team best wel was veranderd tijdens mijn verlof.

Bij mij hebben al deze dingen zich vanzelf (min of meer) opgelost: m'n zoontje weigert de fles nog steeds, maar het werkt prima om hem mee te nemen naar kantoor, het is nog maar een keer voorgekomen dat m'n man en ik allebei de auto nodig hadden (en toen kon hij uiteindelijk met de trein), en m'n werk is alleen maar leuker geworden.

De clou is: januari is nog heel erg ver weg, best kans dat het tegen die tijd er weer heel anders uit gaat zien en dat het helemaal goed gaat komen! Spreek evt. met jezelf af om pas vanaf 10 december oid (of nog later) je bezig te houden met hoe deze dingen gaan werken als je weer aan het werk bent. Tot die tijd lekker nog extra genieten van je verlof! ^^
 
Ik zou je niet te druk maken. Veel baby's gaan bij de opvang (als jij echt niet in zicht bent) wel geborgenheid accepteren van een ander. Het kan wel even wennen zijn voor een baby maar geef het tijd. Ook is je baby in januari al weer wat groter en kan het best nog wat veranderen in de komende maanden. Ik zou in gesprek gaan met je man dat hij juist moet blijven troosten als je zoon huilt. En niet weg moet leggen omdat een baby dan nog meer troost nodig heeft. Misschien weet je man dit gewoon niet? Ik moet ook in januari weer en geef bv op verzoek. Mijn dochter is erg verknocht aan mij en mijn borsten (Vooral snachts en laat ik nou net nachtdienst moeten doen) maar hee ik ben er niet dus ze zal waarschijnlijk minder vaak gaan komen snachts omdat ze door gaat krijgen dat ik er soms toch niet ben. Succes!!
 
Ik herken je verhaal. Niemand kan zo goed voor je kind zorgen als jijzelf. Loslaten wordt al vroeg van ons verlangd doordat er zo snel alweer terug aan het werk moeten. Zet m op! Je doet het geweldig! Bij de opvang kunt je als het goed is je wensen overleggen.
 
Terug
Bovenaan