aan de moeders die al bijvoeden(eveline,sonja,...???)

ik vroeg me af hoe t bij jullie in t begin ging en hoe t nu gaat.
boas heeft eind van de middag tussen  2  flessen in een moeilijk momentje.nu  ben ik gisteren heel voorzichtig begonnen met een potje worteltjes.bij de eerste hapjes trok hij een gruwelijk gezicht en hij schrok echt van de smaak,alsof ik hem hondepoep gaf ofzo.maar daarna ging t mondje steeds verder open en zat hij heerlijk te smakken en smullen.hij begon de knoeisels zelfs van zn slabbertje te sabbelen.
vandaag heb ik hem weer uit t zelfde potje een beetje gegeven en weer trok hij bij de eerste happen een heel vies gezicht en schudde met zn hoofdje.hij moet er natuurlijk aan wennen,want voor op zn tongetje proeft hij dingen heel anders dan uit de fles achter op zn tong.na een paar hapjes is t schijnbaar toch erg lekker,maarja,hij mag maar een paar hapjes.een paar is bij mij nu 5 of 6,want ik wil toch wel dat hij er even van geniet.maar ik geef m niet teveel hoor,hooguit 1/5e potje.
ik vroeg me af hoelang die schrik/gruwelreactie blijft.hij kan t op zich wel,hij hapt en slikt goed.
en hoe snel zijn jullie meer gaan geven?ik ben erg voorzichtig omdat ik bang word gemaakt door de waarschuwingen dat t voor de 6 maanden slecht is.volgens mijn cb is t niet nodig,maar ook niet slecht voor gezonde,niet allergische kindjes.alleen bij borstvoeding is t zonde van de gezonde afweerstoffen die afgebroken worden door de bijvoeding.maar goed,dat is bij mij niet van toepassing.
ben benieuwd naar jullie voedingservaringen
groetjes kari

Hee Kari,

Mooi gezicht he! Ik moet ook elke keer weer lachen (eigenlijk best zielig)  Ik ben begonnen met fruit, maar Evi blijft elke keer weer griezelen, draait haar hoofd weg en alles zit onder hihihi Na elke hap stopt ze haar duim in haar mond hihihi
Ik hoop dat het snel lekker gaat vinden,

groetjes Sonja

Hoi Kari,

Esther krijgt ook fruit, omdat ik bang was dat ze groenten minder lekker zou vinden en dan na een tijdje al zou gaan mekkeren als ze de lepel aan zag komen... Wij zijn dus eerst wat positieve herinneringen aan eten van een lepeltje op gaan bouwen
.
Esther reageert ongeveer hetzelfde als Boas. Bij de eerste hapjes zit ze te griezelen en na een hapje of 3, 4 vindt ze het lekker en gaat haar mondje wijd open als de lepel eraan komt.
De eerste dagen zijn we wat voorzichtig geweest met de hoeveelheden om te zien of ze er krampjes van zou krijgen, maar dat is niet gebeurd. Sterker nog: nu ze wat vast voedsel krijgt, is ze veel rustiger. Ik kan me niet herinneren wanneer ze voor het laatst heeft liggen gillen om een fles... Ze krijgt nu waar ze zelf zin in heeft, soms is dat een paar hapjes en soms de hoeveelheid fruit die in een potje voor 4 maanden zit (die potjes zaten in die cadeaudozen...die hebben we eerst leeg laten eten en ze toen afgewassen en daar meet ik nu de hoeveelheid aan af).

Ze krijgt altijd een dag of 6, 7 dezelfde fruitsoort achter elkaar. Na een dag of 5 merk ik dat ze minder hoeft te wennen aan de nieuwe smaak, dan vindt ze het sneller lekker.

We gaan nu opnieuw beginnen (ze heeft appel, peer/banaan en mango gehad en beginnen nu weer met appel). Ik ben benieuwd of ze dan weer erg aan de appel moet wennen.

Mocht je met fruit gaan beginnen, hier nog een tipje: even in de magnetron deed hier wonderen, toen vond ze het 10x lekkerder (het was al op kamertemperatuur, maar nog warmer vond ze nog lekkerder).

Kijkt Boas jou niet ook het eten uit de mond? Esther zit nu steeds heel beledigd te kijken als ik iets eet en zij niets krijgt. Ze krijgt nu echt door wat wij dan doen...

Hebben jullie last van allergieën, dat je huiverig bent?

Groetjes,

Eveline

hoi eveline
nee,boas kijkt ons niet het eten uit de mond.ik kan me ook niet voorstellen dat hij snapt wat we aan het doen zijn.wij hebben geen allergien,maar ik heb eindeloos veel discussies gelezen over bijvoeden voor de 6 maanden(tot een jaar hebben baby's niks anders nodig dan melk.voor de 6 maanden kun je de darmen zodanig irriteren met bijvoeding dat ze allergien gaan ontwikkelen en andere problemen op latere leeftijd.het voedsel komt eruit zoals het erin gaat,dus het voeden heeft geen enkele functie.de voedingsstoffen uit borstvoeding worden afgebroken door de bijvoeding).maar de reactie van de cb-arts hierover was erg verhelderend.ze zei;ze hebben het niet nodig,dus als ze het happen/slikken niet door hebben of het vies vinden of kokhalsreflex hebben zijn ze er gewoon nog niet aan toe en dat geeft dus niks.maar als ze geen aanleg hebben voor allergien kan het geen kwaad naast flesvoeding vast wat hapjes te geven om smaken te leren kennen,ze gaan andere mondspieren gebruiken door het happen en kauwen die ze nodig hebben om later goed te praten.
dat heeft mij toen de doorslag gegeven en ik heb met mn man afgesproken dat als hij nog niet fatsoenlijk kan eten(happen en slikken) dat hij er dan duidelijk nog niet aan toe is en ik er nog even mee wacht.maar dat gaat dus hardstikke goed en hij red t nu veel beter van de 3e fles tot de 4e,al eet hij maar 5/6 hapjes.alleen de eerste hapjes vind ik dan zielig,omdat hij zo schrikt van wat hij krijgt.ik vroeg me dus af hoelang dat blijft.als hij straks wat kundiger is en in een kinderstoel kan zitten geef ik hem gewoon een stuk broccoli of wortel en dan kan hij zelf zn gang gaan.
goed idee trouwens om die potjes te hervullen!weet je precies hoeveel je geeft.

Hoi. Teun krijgt vanaf 4,5 maand de groentenhap.
Eerst een paar lepeltjes en zo hebben we het opgebouwd zodat hij rond de 5 maanden op een heel potje zat. (de potjes voor 4 maanden)
Nu zijn we ruim een maand verder en nog steeds moet hij bij de eerste 3 hapjes kokhalzen,het maakt niet uit wat voor groenten het is. Daarna vind hij het heerlijk en kan het niet snel genoeg gaan. Hij heeft nu alleen ontdekt dat hij kan bellenblazen met de groentenhap dus moet ik regelmatig dekking zoeken wil ik het niet in mijn haren hebben.
Teun heeft heel veel gehuild en krampjes gehad maar sinds ik met de groentenhap ben begonnen hebben we een heel ander kind gekregen,veel tevredener en huilt bijna niet meer. Met fruit wacht ik tot een half jaar ivm allergien. Ach dat is nog 2 weken dus dat is wel vol te houden. (misschien stiekem een paar hapjes laten proeven)

Groetjes Mikkie.

hoi mikkie
dus teun is ook al lekker aan de smikkel.kokhalzen doet boas niet met eten.mij is verteld dat dat een reflex is wat baby's hebben om dingen die ze nog niet hoeven/mogen uit de keel te houden.dit verdwijnt met de tijd.boas doet t weleens als ik zn speen in zn mond stop als hij brult(stoute mama).maar die smerige gezichten die hij trekt de eerste 2/3 happen..o,o,o..misschien dat het met een andere groentesoort(misschien iets zoetigs)beter gaat.maarja,eerst moet die penenpap op he.

hoi

ik ben met mijn kleintje begonnen met 5,5 maand met fruit.
omdat we zelf vonden dat hij er echt aan toe was.
het eerste gezichte was inderdaad hetzelfde
we hebben het op camera vastgelegd haha
hij trok echt een heel naar gezicht. Soms ging hij zelfs kokhalsen
hij heeft drie dagen hetzelfde gehad daarna gewisseld van smaak.
ik heb hem steeds enkele lepeltjes gegeven.
bij de derde smaak trok geen gezichtjes meer
en sinddien smult hij alles gulzig op
het schijnt hem nu echt te smaken!
sinds gistern ben ik begonnen met groente
worteltjes
hetzelfde verhaal!
vandaag ging het wel al beter, heeft nu toch half potje op gegeten in een keer
hij is nu 6 maanden
ik denk inderdaad dat het vaak geen kwaad kan om bijvoeding voor 6 maanden te geven. Want dan denk ik aan vroeger omas tijdperk dan aten de kinderen ook met de pot mee al heel vroeg
alleen als er duidelijke allergieen in de familie zitten kan de allergie verergeren.
maar hoogstwaarschijnlijk is je kind na 6 maanden ook allergisch als het eenmaal in de familie zit. dus wat betreft zou ik me niet al te veel zorgen maken
zeker als de groente of fruit soorten enkele dagen na elkaar probeert en de reactie van je kindje in de gaten houd

groetjes
mama van noa

Terug
Bovenaan