Aan Esmeeke en Poppetje71

Hoi,

Ik durf het bijna niet te zeggen , maar ik zit me altijd te verbaaaaazen over jullie geweldig mooie foto's. Ben stiekem een beetje jaloers   !!!

Als ik Isis probeer te fotograferen gaat ze altijd nét iets anders doen. Bovendien lukt het mét flits niet omdat ze dan schrikt van de flits (heb 100 foto's waarop ze zwaar verschrikt staat ), en zonder flits zijn ze meestal bewogen.

Hebben jullie tips?????

Overigens; alle andere mama's hebben natuurlijk ook schitterende foto's, maar die van jullie springen er voor mij altijd uit...

Groetjes,
Myrna

PS: Dit is er eentje die wél goed gelukt is, al zeg ik het zelf...

Hoi hoi,

Ik zou net zeggen, die foto van jou is ook een fantastisch plaatje hoor!

Ik probeer zoveel mogelijk zonder flits te fotograferen omdat ik de slagschaduwen die je krijgt met flits verschrikkelijk vind. Om nog maar niet te spreken van het feit dat het onderwerp (onze kids) idd afgeleid worden door de (voor)flits of schrikken en het dan nooit dát plaatje wordt wat je in gedachten hebt!

Ik fotografeer dus bijna altijd overdag en met voldoende daglicht. Op mijn camera kun je de lichtgevoeligheid instellen en die heb ik dus altijd vrij hoog staan. Dan kun je vrij lang zonder flits fotograferen (een vaste hand helpt dan goed). Heb jij een camera waarop je dit kunt instellen? (de ISO-waarde). Ook op de meeste compactcamera's van tegenwoordig kun je dat doen.

Verder is Isa al gewend aan het feit dat mama heeeel vaak haar camera in de hand heeft.
Zoals Esmeeke al eerder een keer schreef, ook ik maak heeeel veel foto's en gooi er achteraf een hoop weg omdat ze óf teveel lijken op de andere of omdat ik ze niet mooi genoeg vind. Dat is het fijne van digitaal fotograferen hè!

Tja, ik probeer altijd het moment te laten wat het is en niet te veel in te grijpen, hoe spontaner hoe beter...

Gewoon doen joh!

Enne, ik heb wel een fotocursus gevolgd toen ik nog zwanger was omdat ik mijn camera (spiegelreflex) beter wilde leren benutten. Vond ik erg leuk.

Grtz. Poppetje71

Ik ben ook altijd zo jaloers. Ondanks twee fotocurssen kan ik er nog steeds niets van. Ik weet nog steeds niet of het aan de cursussen lag of aan het feit dat ik geen talent heb.

Veel blijven oefenen maar.

Annemieke

Hoi Myrna,

Ten eerste wat een mooie foto! En zeer zeker een mooie meid!!
Ons advies heb je zo te zien helemaal niet nodig wat je kan het harstikke goed.

Het enige wat je moet hebben bij het fotograferen van een kind/baby is geduld!!
Net wat poppetje zegt het moment afwachten tot je kleine spontaan eens anders of leuk gaat zitten en ga dan pas fotograferen. Het plannen van foto's maken gaat meestal te geforceerd en op deze manier blijven je kindjes ontspannen kijken.

Als je wegloopt om een fotocamera te pakken loop dan niet meteen terug met je camera voor je neus.. Ga lekker bij je kleine zitten en wacht weer af totdat de aandacht weer van je weg is. In eerste instantie blijven ze je namelijk aanstaren, en na een tijdje worden andere dingen weer interessant. Dit is dan zo'n moment om rustig je toestel te pakken en te gaan fotograferen.

Ik knip net zoals poppetje tientallen foto's waarvan misscien één derde gebruik/bewaar. Dit zijn dan ook alleen maar de foto's die er voor mij uitspringen.

- Ik gebruik nóóit de flitser..
Ik vind dan de kleuren onnatuurlijk. Maar als je zonder flits fotografeerd moet je wel zorgen dat je in een natuurlijk goed verlichte ruimte bent. Dus geen lampen aan, alleen puur daglicht!

- Ook gebruik ik nóóit het "lampje" om rode ogen te voorkomen.
Er gaat dan voordat je een foto knipt een klein lampje branden en dát trekt zo de aandacht van je kleine of veroorzaakt dat schrik effect!!

Een nuttige tip misschien..

Ik zie heel vaak dat men problemen heeft met de belichting. Als je met het volgende wat rekening houd heb je daar geen last meer van;

Even heel simpel uitgelegd,

Stel je kindje zit in een kinderstoel met zijn rug naar het keukenraam. Als je op die manier je kind frontaal fotografeerd dan wordt je foto (je kindje)  meestal heel donker of de foto is onscherp.
Zit je kindje met zijn gezicht naar het keukenraam, en knip je je kindje frontaal  met het licht mee,  dan kan het zijn dat je kindje teveel licht op zijn snoet krijgt en daardoor weer intens wit kijkt.
De mooiste foto's maak je dan ook om je kindje richting zijmuren te fotograferen. Dus dat de ramen van je huiskamer bv aan de zijkanten van je kindje zijn. Dus simpel gezegd; zet je kleine altijd met de rug naar de zijmuren van je huiskamer zodat het licht van de ramen op de zijkanten van zijn snoetje valt. Op deze manier kun je met het simpelste toestel de mooiste foto's maken.

Is dit te volgen??
Ben ook maar blond.. haha..

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel, maar nogmaals, met  bovenstaande foto is niks mis mee!!

Esmé mv Kay

Hey dames,

Bedankt voor jullie adviezen! Ik moet misschien het boekje van mijn camera eens gaan lezen... .
Ik heb op zich best een goede  camera maar ik heb 'm altijd op automatisch staan omdat ik geen idéé heb hoe ik 'm zelf in  moet stellen.

Poppetje (Monique, hihi!), ik heb zelf wel een redelijk vast hand, maar een gruwelijk beweeglijk kind! Mijn foto's zijn dan ook heel vaak bewogen, omdat mevrouwtje geen twee seconden stil kan en wil liggen. Ook ik gooi trouwens heel veel foto's weg, inderdaad echt ideaan dat digitale tijdperk!

Esmé, ik kan het goed volgen hoor, die tip over belichting. Ben niet blond, overigens... . We gaan binnenkort een kinderstoel aanschaffen, dus nu weet ik waar ik 'm neer moet zetten!

Qua belichting wordt het nu als het goed is natuurlijk wel makkelijker; we gaan weer de lente/zomer in dus het is overdag gewoon lichter. Ik heb een vrij diepe woonkamer, wel met grote ramen maar als je midden in de kamer staat sta je wel 4, 5 meter van een raam af dus in de winter is dat gewoon echt niet genoeg licht. En we gaan natuurlijk véél meer naar buiten, dus dan kan mama echt los met de camera!!

Nogmaals bedankt voor jullie tips, ik ga ermee aan de gang!!

Groetjes,
Myrna mv Isis

Hoi Myrna,

Heel veel succes!! Het is idd buiten ook errug leuk fotograferen. Gistermiddag zijn wij, vlak vóór Isa de hele boel onderspuugde en ziek werd, nog in het park vlakbij ons huis wezen wandelen. Kippen, hanen, herten, geitjes, nou je moest Isa's koppie zien, enig!

Tja, aan een beweeglijk kind doe je idd niets, dan maar wat meer foto's maken, er zit altijd wel een leuke tussen!

Kom maar op met de foto's!!

Grtz. Poppetje71

Terug
Bovenaan