Aan Madelieff/Renske

Hoi,

Je vroeg naar mijn ervaringen in het ziekenhuis.
Ik vond de kamer helemaal niet klein. Bij de 1e moest ik eerst in een ander kamertje liggen, omdat er toen hier een babyboom was. En toen ik bijna volledige ontsluiting had ging ik naar de verloskamer.
Bij de tweede was het wat rustiger in het ziekenhuis, dus lag ik meteen op de verloskamer. Die vond ik echt wel groot! Wat ik wel een nadeel vond was dat er bij de tweede zoveel mensen rond m'n bed stonden: gyneacoloog, verloskundige, 2 verpleegsters, stagiaire, en een arts in opleiding. Toen kwam de narcotiseur er nog bij en die had ook nog een stagiaire bij zich! Wel een beetje teveel van het goede.

Ik moest wel de hele tijd op bed liggen. ten 1e omdat ik een ruggeprik kreeg. En ook omdat ik aan allerlei apparatuur lag: bloeddrukmeter, zo'n ding wat weeën registreerd en ze hadden plakkers op het hoofdje van m'n dochter geplakt om haar in de gaten te houden.
Die plakkers op haar hoofdje vond ik nog het meest irritant. Die arts in opleiding moest proberen om die erop te plakken. Toen dit niet lukte ging de verloskundige even voelen, daarna hij weer, toen nog een keer de verloskundige. Duurde me veel te lang en elke keer weer zo'n hand naar binnen!
Ik hoop dat de volgende  keer wat minder mensen om m'n bed staan.

Ik ben wel blij dat ik nu meteen naar het ziekenhuis ga. Mijn man is er ook erg blij om, die was de laatste keer echt heel erg geschrokken na die erge bloeding. Ik was in een paar tellen anderhalve liter bloed kwijt. Het liep gewoon door het matras heen op  de grond. Mijn man dacht echt dat ik dood zou bloeden. Zelf had ik het niet eens zo in de gaten.  

Wat ik ook leuk vond was dat de ouders meteen een uur na de bevalling al mochten komen. Ik ben allebei de keren midden in de nacht bevallen en had niet verwacht dat  ze meteen al mochten komen. Bij ons in het ziekenhuis hebben ze voor dit bezoek een hele mooie ontvangstkamer. Gewoon een gezellige huiskamer met een bankstel enzo.  Daar werd ik gewoon met m'n bed in gereden. En we kregen daar meteen ook al koffie met beschuit met muisjes. Erg leuk!
Alleen bij de tweede waren de ouders eral en lag ik nog op de OK voor het verwijderen van die placenta. Vooral mijn moeder vond dat toen erg naar en spannend. Ze wilde gewoon zien dat alles goed met me was.

Ik hoop dat dit verhaal niet te warrig is, er komt weer zoveel naar boven als ik er over na denk. Als je nog meer vragen hebt dan hoor ik het wel.

Liefs Annemarie  

Hoi Annemarie,

Gelukkig zijn het geen kleine kamertjes waar jij bent bevallen. Ik ben nu 2 keer in het ziekenhuis geweest met de laatste bevalling. 1 keer in een klein kamertje voor het maken van een hartfilmpje  en toen ik was bevallen (thuis) ben ik uiteindelijk op een grote kamer terecht gekomen. Misschien is dat dan wel de verloskamer.

Waar ik dus echt tegenop zie is dat "vastgeketend" aan het bed liggen. Ik kan mijn weeen tot nu toe het beste staand opvangen (beenweeen) en ik weet al helemaal niet hoe ik moet persen op een bed. Ben bij de eerste per toeval op de baarkruk bevallen en nu bij de tweede wist ik niet hoe het op het bed moest dus ook op de baarkruk. Voor mij zijn dat wel vereisten voor een "leuke" bevalling.

Ik ga als het zover is wel even in de ziekenhuizen in de buurt gluren om te weten hoe of wat. Gelukkig beval ik zo wie zo  wel onder begeleiding van mijn vk en niet van de gyn. Hoewel hij natuurlijk wel in de rondte huppelt daar...

Maar wat stonden er veel mensen om je bed heen!  Moest je hier geen toestemming voor geven  of mocht dat zomaar? Je bent toch geen atractie? Ik vind het wel wat ver gaan al die lui. Ik wil dolgraag mijn vader erbij (is eigenlijk mijn stiefvader en hij heeft nog nooit een geboorte meegemaakt) maar mijn man ziet dat niet zitten. Hij vind het alleen iets van ons...Nou als al die mensen erbij komen blijft er weinig van dat ons over zeg!

Maar gelukkig hbe je het overleefd, maar ik zal er bijna aan denken om weg te lopen als ik daar toe in staat was....
Dank je wel voor de info het was allemaal erg duidelijk.

Liefs Renske

Hier bij ons bij het ziekenhuis geven ze informatiebijeenkomsten over in het ziekenhuis bevallen. Je krijgt dan ook een rondleiding enzo over de verlos/kraamafdeling. Misschien doen ze dat bij jullie in de buurt ook?
Lijkt me wel handig, kun je al je vragen stellen, bijv. of ze in het ziekenhuis ook een baarkruk hebben.
Ik weet nu alles wel, maar anders zou ik er ook naar toe gaan!

Liefs Annemarie

Wat betreft al die mensen: voor die stagiaires hebben ze wel toestemming gevraagd, maar die stonden alleen maar te kijken. Tegen die narcotiseur had ik wel gezegd dat de stagiaire in ieder geval niet de ruggeprik mocht zetten!!

Het meest irritante vond ik dat die arts in opleiding ook steeds alles moest voelen, ontsluiting enzo, dus 2x zovaak een hand naar binnen.
Als ik nu in augustus weer ga bevallen geef ik echt geen toestemming meer voor al die extra mensen. Ik begrijp best dat zij  het ook moeten leren, maar niet bij mij!!

Liefs Annemarie

Terug
Bovenaan