Aan moeders die een kindje hebben van 6 maanden

Hallo, mijn dochtertje is 6 maanden, ik heb een vraagje over de groente en fruithapjes.
Ik ben op het cb geweest en daar zeiden ze dat ik de groente en fruit niet op de zelfde dag mag geven, dus de ene dag groente en de andere dag fruit en zo afwisselen.
Maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat er moeders zijn die het allebij op een dag geven, volgens mij moet dat toch ook kunnen.
Als zo dat is hoe reageren jullie kindjes erop ?   En hoeveel geven jullie?
Ik ben erg benieuwd,

O ja ik heb ook ergens gelezen dat er moeders zijn die hun kindje roosvicee geven,
welke roosvicee geven jullie dan, ik heb wel roosvicee zien staan maar ik weet niet welke ze mogen hebben vanaf 6 maanden

groetjes Margriet
 
Hallo,

Ons mannetje is 7 maanden en ben met 5 maanden begonnen met fruithapjes. Nu heb ik de afgelopen maanden de groente er bij gevoegd en dat vond ie niet fantastisch. In het begin kregen we maar een paar lepeltjes naar binnen. Hield de groente voor in z'n mondje en als het maar iets ingeslikt werd moest ie "kokhalzen".
Na een tijdje "oefenen" is het ons gelukt hij vindt ook de groente lekker (als ie z'n dag heeft wat en als het naar z'n bekkie is).

Wij geven hem 's ochtends een fruithap en 's avonds eet hij een potje groente (half potje of paar eetlepels). Dus wel van alle "soorten" op 1 dag (zowel fruit als groente)

In de tijd dat hij de groente niet wegkreeg hebben we zowel de groente als een beetje van het fruithapje op één lepel gedaan. Dat ging wel goed. En smulde hij de groente net zo makkelijk weg als het fruit.

Roosvicee geven wij (nog)  niet. Als hij wat drinkt is het water of diksap (vermengd met water).

Hopelijk heb je er wat aan!!.

Helga
 
Sjoerd is nu 5,5 maand en krijgt sinds een paar weken fruit, met name peer omdat de kans op allergische reacties bij peer niet zo groot is. Kinderarts vertelde dat het afwisselen nog niet zo belangrijk is... Daarbij kreeg hij nog 4 flessen, maar toevallig kwam het gister wat raar uit met de slaaptijden, SJoerd heeft wat dat betreft totaal geen ritme, waardoor hij pas zijn tweede fles om 13.00 uur kreeg... Toen dacht ik laat ik eens om 16.30 worteltjes geven en dan rond 19.00 uur de laatste fles, nou het potje wortelen ging er helemaal in, dus zowaar ineens een "6-maands" schema... Dit ga ik denk ik vandaag maar weer proberen, wie weet lukt het, dus:
7.00 fles (wij geven Sjoerd wel flinke flessen, 240 cc water met 8 schepjes, drinkt hij meestal wel leeg)
10.00 fruithap
13.00 fles
16.30 groentehap
19.00 fles met wat rijstebloem  en naar bed...

Mijn vraag was eigenlijk is het niet te vroeg voor dit schema, maar hij krijgt met 3 flessen toch nog een behoorlijke hoeveelheid melk binnen... dus ik denk als het vandaag weer zo lukt ik het toch maar zo doorzet... en dus ook fruit en groente op 1 dag...

groetjes franka.
 
Hoi Margriet,



Als je begint met het geven van fruit en groente kan allebei op 1 dag
wat veel zijn voor je kindje, want ze krijgen nog voldoende
melkvoeding. Je moet het opbouwen. Bij het ene kind gaat dat sneller
dan bij het andere kind. Gewoon proberen dus. Soms gaf ik wel allebei
maar halve porties. De rest bewaarde ik voor de volgende dag in de
koelkast. Naarmate je kind meer vaste voeding gaat eten, zal hij
automatisch ook minder behoefte gaan hebben aan fv of bv. Vanaf 6
maanden tot 1 jaar hoeft je kind nog maar maximaal 500 ml fv of bv op
een dag te hebben. Verder krijgt hij dan fruithap, groentehap en brood.




Mijn zoon Stijn is 6,5 maand en heeft het volgende schema

7.00 200 ml fv

11.00 200 ml fv

13.30 fruithap

15.00 200ml fv

18.00 groentehap , af en toe danoontje start

19.30 200 ml fv + rijstebloem



De boterham ga ik de komende dagen introduceren. Ik merk sinds enkele
dagen dat hij minder fv wil. Misschien komt dat ook wel omdat ik fv
vanaf 6 maanden ben gaan geven.



Iets anders drinken dan fv wil Stijn niet. Ik heb al van alles
geprobeerd maar hij spuugt het gewoon uit. Op het CB is me verteld dat
hij geen extra vocht nodig heeft en dat hij vanzelf (als hij ouder
wordt) andere dingen gaat drinken. Ik moet het gewoon blijven proberen
zo af en toe. Roosvicee kun je al geven vanaf 4 maanden. Ik heb de
bosvruchtensiroop geprobeerd (lust hij ook niet). Die vind ik zelf ook
erg lekker dus het gaat wel op.



Succes!



Groetjes

Lies



 
Hoi Hoi,

Ik heb een dochtertje Roos van 6mnd.
Zij krijgt al vanaf 5mnd fruit als groente. Bij mij op het CB zeiden ze zelf dat ze er al aan toe was. Dus als jij denkt dat jij kleintje het lust dan zou ik het gewoon proberen.
Roos at ook al gelijk van die grote potjes helemaal leeg.
Zij krijgt nu nog 3 flessen, waarvan ik de laatste pap maak.
Mijn schema is dan:
08.00uur fles 200
10.00uur fruithap
12.00uur fles 200
15.30uur diksap met soepstengel
17.00uur groentehap
19.30uur pap

Ach ja, de een zeg dit en de ander dat. Kijk maar goed naar je kleintje. Die "vertellen" het zelf wel.

Liefs,
Henriette
 
hoi hoi
Mijn dochtertje is ook 6 maanden en ze eet op 1 dag een half fruithapje en een half groentehapje... ik heb er geen problemen mee.
ze drinkt ook roos vicee. gewoon de normale vruchtenmix. zij vind dit egt onwijs lekkerrr..

succes

groetjes chantal
 
Hoi,

Jonathan is ook 6 maand, hij krijgt smorgens een papfles en dan om 10.30 uur een klein potje fruit helemaal en dan tussen de middag een fles en savonds krijt hij een potje groente helemaal maet een danoontje na en dan pas laat nog een papfles.
Hij doet het er prima op, wel ben ik begonnen met groente, want op het cb zeiden ze dat wanneer je begint met fruit wennen ze aan zoet en vinden ze groente niet lekker.
Ook krijgt Jonathan gewone roosvice en yoghurt zo of met diksap, maar eerlijk gezegd vind hijzelf water net zo lekker, nu hij gewend is in het begin vond hij alle drinken vies!

Succes,
Brenda
 
Tegen mij zeiden ze op het cb dat ik 's ochtends fruit kon geven en 's middags groente. Maar dat ze in het begin nog vaak niet zoveel eten en je dan best met 1 potje kon doen. Dus dan een hele dag groente of fruit....

Ik ben begonnen met 1 keer per dag wat. En dan een paar keer hetzelfde. Zo kan m'n zoon rustig wennen aan de andere dingen en kan ik zien hoe ie reageert.
 
Terug
Bovenaan