Aan tafel blijven zitten....

Hallo!

Ik kan wel wat tips gebruiken....! Onze dochter van bijna 2,5 wil bij het eten maar niet aan tafel blijven zitten... In de kinderstoel wil ze niet meer dus ze zit al op een grote stoel. Het is praktisch elke avond een groot drama om haar aan tafel te houden. Ik heb het idee dat de beste manier bij haar is om niet teveel (negatieve) aandacht te geven, waarna ze uiteindelijk de helft van de tijd nog wel een poosje aan tafel komt zitten en met een beetje geluk ook nog wat eet... Heeft iemand nog tips om haar beter aan tafel te kunnen krijgen?

Groetjes Jojanneke
 
mijn dochter is het ook snel zat.
Ik probeer haar aandachttrekkerij te negeren en haar in ieder geval haar groente te laten opeten en als wij klaar zijn vraag ik nog een keer of ze ook klaar is met eten omdat ik haar bord ga weghalen. Soms is ze daarna beledigd want dan is haar eten weg. tja pech. Ze krijgt genoeg binnen en ze leer het zo hopelijk snel genoeg af dat het niet de hele avond bljft staan. En dat d'r eten aan tafel is.
Belangrijkste is om er niet teveel een punt van te maken. deed ik ook in het begin en dat werkte averechts.
succes
Desi
 
Hoi Jojanneke,

Dat klinkt niet erg gezellig maar ik zou er persoonlijk geen drama van maken.
Weet je we zitten gemiddeld zo'n 20- 25 min aan tafel dat is lang hoor voor zo'n kleintje.
Als ze nou d''r eten op heeft en ze wil lopen laat het maar lekker zo zou ik wel doen.
Ze komt wel weer voor d'r toetje en dan zit ze weer even bij jullie aan tafel.
Als je echt geen drama wil zou ik het oogluikend toelaten straks als ze wat ouder is kun je afspraakjes maken met haar en er iets tegenover zetten of zo dan begrijpt ze het ook maar dat heeft nu nog weinig zin denk ik.
Sucses

groetjes Louise
mama van Floortje 21 mnd
 
wij hebben er nog steeds last van althans zij zelf wij niet meer.
Toen onze dochter net zo oud was als die van jullie nou zetten
wij een kookwekker op het voor haar haalbare minuten ik geloof
7 of 8 min dat wist ze precies zo lang moet ik aan tafel geen discussie
het gebeurde ook vaak dat de wekker bijna aan t eind was en ze lief bij ons
zat te eten dan zette ik m uit om te voorkomen dat ze bij het horen van t belletje als nog de benen nam hihi
Nu is ze vier en af en toe is het nog een strijd wij negeren haar gedrag totaal
en ik zet haar zo op de stoel dat als ze probeert te ontsnappen haar direct kan grijpen we blijven positieve dingen vragen/zeggen en blijven haar betrekken in onze gesprekken tijdens het eten maar zodra ze weer begint dan zet ik haar telkens terug terwijl ik zwijgend door eet dat helpt goed bij ons de enige die er
een drama van maakt is zij zelf maar zodra ze blijft zitten uit haar zelf krijgt ze ook positieve aandacht het werkt super maar hou wel rekening met de tijd je kunt niet verwachten dat ze een half uur braaf blijven zitten
 
ik ken het onze zoon van 3 wilde ok niet blijven zitten. En ik had geen zin in die strijd. Mijn man en ik hebben de regel ingesteld:
bordje leeg en aan tafel blijven zitten = toetje. zo niet = PECH!

dus eet de ouste netjes het bordje leeg en blijft hij netjes aantafel zitten krijgt hij een toetje. Het heeft de 1e dag geleid tot huilen, daarna eigenlijk nooit meer (sorry nu begint het weer omdat hij 's middags niet slaapt en 's avonds overmermoeid is, maar goed dat komt zo ook wel weer goed.
het hielp bij onsa in elk geval wel.

Succes
 
Ik haal ook haar eten weg als ze van tafel wil om te spelen (met het avondeten blijft ze overigens wel altijd goed zitten alleen met de broodmaaltijd niet) en gooi het ook echt in de prullenbak. Soms is ze dan ook hevig verontwaardigt dat het weg is maar zo leert ze wel dat eten aan tafel is en dat ze niet wat kan komen halen als zij daar zin in heeft maar op het moment dat we aan tafel zitten om een boterham te eten. Van tafel? prima maar dan gaat de boterham weg en is het eten ook echt klaar! Verder geen probleem van maken.
 
Terug
Bovenaan