aandacht verdelen over meer kindjes

hoi allemaal,

ben nu 34 weken onderweg van mijn 2de zoontje. Ik probeer mijn 2 jarige peuter zo goed mogelijk op de komst van zijn broertje voor te bereiden. Ik praat er veel over, boekjes over broertjes (bij. Bobbi wordt grote broer) dvd's kijken (bijv. familiepret met Dora), samen spulletjes kopen voor de baby, samen mijn buik weltrusten en goedemorgen wensen, heb voor hem ook een kraammand met 10 cadeautjes voorbereid etc... en ik merk ook wel dat hij er erg mee bezig is.

Maar het is een mannetje wat veel aandacht nodig heeft en het ook echt opeist. Nu sta ik er dus alleen voor met mijn kids en ik vraag me af hoe ik de eerste paar weken de aandacht ga verdelen tussen peuter en baby?!?!?

Heeft iemand tips en/ of ervaringen voor mij hoe ik hier mee om kan gaan?

Joyce (mama van Hardjono en broertje)

Hoi Joyce,

Ik heb bij mijn eerste vertelt dat wij een zusje krijgen en dat we dr samen voor moeten gaan zorgen, verder heb ik weing rare dingen gedaan en eigelijk zo normaal mogelijk erover gedaan.
Ik zei dan tegen hem van ben benieuwd hoe ons zusje eruit gaat zien, of zoiets van nou dat word wat als we haar in bad moeten doen, dan gingen we lachen en zoo ontstond er iets tussen ons dat we samen gingen krijgen.

Wij hebben hem overal wel bij betrokken hij is 3 en half jaar ouder als haar en we hebben het woord jarloers zijn nog nooit gebruikt en het gaat tot nu toe super goed.
Mijn dochter is nu anderhalf en is super stapel op hem en andersom hij is superstapel op haar, en nu krijgt hij een broertje en dat wilde hij ook graag en hij is weer betrokken maar we hebben het er niet te vaak over, we laten het gewoon over ons heen komen.
Ik zou zo zeggen van probeer het zo nuchter mogelijk doen dan gaat het echt allemaal vanzelf!
Groetjess Mina

Tussen mijn oudste twee zit 17 maanden. Mijn oudste was dan ook nog niet echt jaloers. Wel merkte je na ongeveer een week of twee dat ze moest wennen aan haar nieuwe plek en dat ze niet meer de volledige aandacht kreeg. BEgrijp me goed, ze is en was echt een heel lief kind, maar die kunnen ook nukkig zijn. Zij heeft - heel zachtjes - heus wel eens een tik aan haar kleine zusje verkocht. Dat was om de aandacht en niets anders.
Gewoon benoemen: je begrijpt haar (hem), maar dit mag niet. Liever boos op jou. Aan de andere kant kreeg zij ook de meeste aandacht en heb ik haar zo veel mogelijk betrokken bij alles. Ze stond er bijna letterlijk met haar neus bovenop. Zij groeide van de grote-zus-rol waarin we haar erg hebben bevestigd. Probeer vooral het positieve te bevestigen.
Bij iedereen duurt het even voordat je in het nieuwe ritme van ineens méér kinderen zit. Dat je dan twijfelt of je het wel goed doet of dat het soms niet lekker loopt is dus helemaal niet erg!

Komt vast goed. Succes ermee!

Groetjes,
Tamar

Ook wij hebben een mannetje van nog geen 2 jaar rondlopen als onze 2e zoon wordt geboren. Zifjon is super druk bijna tegen hyper aan en we hebben een x de wijkverpleegkundige bij ons thuis gehad om te praten hoe we het straks gaan doen. Een veilige rust plek voor hem even alleen als wij met de baby bezig zijn was voor ons een goede oplossing.
Voor de rest veel betrekken voor zo ver dat kan met zo een kleine uk. Wij moeten ook gaan zien hoe dit in praktijk zal gaan werken maar heb vertrouwen en rust in jezelf, dat is aller belangrijkst.

gr van Mariska 35+1 weken en mama van Zifjon

Terug
Bovenaan