Aangeleerd gedrag

<p>Hi,</p><p>Mijn dochter van 2,5 kijkt graag tv, niet te veel per dag maar als ik s'ochtends haar broertje op bed leg, of savonds aan het koken ben staat hij wel aan. Op zich geen probleem, ze leert er veel van en we houden goed in de gaten wat ze kijkt, maar nu hoor ik haar steeds vaker zinnetjes herhalen van tv die soms wel, maar soms ook niet helemaal van toepassing zijn op de situatie. Ook verteld ze soms dat er bepaalde dingen gebeurd zijn die dan niet zo zijn maar die ze gewoon gezien heeft op tv.</p><p>Ik wordt er zelf altijd een beetje ongemakkelijk van, het klinkt onnatuurlijk, zeker de emotionele dingen die ze overneemt, en ik ben bang dat ze de filmpjes en realiteit niet goed uit elkaar kan halen, maar ergens denk ik is dit niet ook de fantasie van een kind van 2.. Ik weet het niet zo goed, jullie ideeën? </p>
 
Ik ben wel benieuwd wat voor een programma's ze kijkt. Maar in principe is de fantasie nu juist aan het ontwikkelen en is het heel normaal dat ze niet altijd fantasie en werkelijkheid kan onderscheiden. Bijv het hebben van een denkbeeldig vriendje is bij kleuters ook heel gebruikelijk. Mijn peuter van 2,5 roept ook de gekste dingen en de helft van wat hij heeft gezien of gehoord is niet helemaal waar. Zou me er niet druk om maken als je dochter er zelf geen last van heeft. Als je merkt dat ze angstig wordt van wat ze op tv ziet, dan uiteraard iets anders aanzetten (bijv kikker en vriendjes), maar als je zegt dat je er al goed op let, zal dat wel meevallen. Ik merk wel dat onze peuter meer tv is gaan kijken toen onze tweede kwam en daardoor vooral z'n energie slecht kwijt kon en slechter in slaap kwam. We hebben het nu dus terug geschroefd naar half uurtje per dag Bob de bouwer kijken en verder zet ik wel eens luister boekjes op, zoals Jip en Janneke, te vinden op Spotify. Dan speelt hij ondertussen wat met Duplo en zit lekker chill te luistereren.
 
Ik ben ook wel benieuwd naar wat ze kijk is het van bomba of sesntraat of echt dingen niet van haat leeftijd
 
Geen enge dingen hoor, Nijntje, Peppa, Chip en pieper, Simon (dat Belgische konijn) en Puffin rock. Eigenlijk alleen platte tekenfilms afgewisseld met dierenprogramma's van David Attenbourough, maar daar haalt ze geen tekst uit aangezien dit Engels is en het geluid vaak laag of uit staat.
Hier ook na de komst van de 2e wat meer achter de tv omdat ik anders handen te kort kom of ze beneden de boel afbreekt wanneer ik met de kleine boven ben. Luisterboeken wel een goede tip, bedankt daarvoor:) 
 
Klinkt heel normaal. Op deze leeftijd doen ze veel na om te leren, en niet alleen wat ze van jou zien maar ook wat ze op tv zien. Werkelijkheid en fantasie loopt nog heel erg door elkaar, dus dat ze wat ze op tv ziet als 'echt' beschouwd is ook heel normaal.
 
Terug
Bovenaan