aangeven als je niet getrouwd ben

A

Anoniem

Guest
hoi ik ben peetskie en ik wilde even vragen of jullie weten wat er geregeld moet worden om het kindje aan te geven bij de gemeente als je niet getrouwd ben. mijn vriend en ik hebben echt geen idee wat we moeten doen. ik heb al wel meerdere keren gehoord dat het handiger is om te trouwen maar ja we willen eerst weten hoe of wat, trouwen kunnen we altijd nog doen.
groetjes peetskie
25 weken en 5 dagen

Hoi Peetskie (hopelijk goed geschreven)

Ik ben ook ongehuwd en heb een zoontje van 2,5 jaar en zwanger van de tweede..

Me vriend heeft het vruchtje samen met mij herkent met 13 weken (geloof ik) zodat als ik ben bevallen hij het kan aangeven.Nu is het wel zo dat als er ons wat gebeurt wij nog niks hebben geregeld (slecht) en als we uit elkaar gaan hij volgens mij nergens recht op hebt (hopelijk gebeurt dat niet).
Inderdaad als je getrouwd bent zijn dat soort dingen geregeld...al is het niet al te makkelijk (merk ik in me omgeving met scheidingen en dergelijke).
Je kan alles tot in de puntjes regelen bij de notaris maar dat kost wel een beetje.

Er zijn vast wel sites waarop je dat precies kan nalezen en volgens mij ook bij de burgelike stand.

Groetjes van Meta

Ik ben nu wel getrouwd, maar bij de meiden (2) niet.

De vriend die ik had bij de 1e heeft Anne-Fleur wel aangegeven. Niets gedaan van te voren.

Voor een geboorteaangifte moet het iemand zijn die bij de bevalling aanwezig is. Vriend/VK/ familie etc.

Mijn huidige man heeft tegelijk met onze ondertrouw de meiden erkend. (de biologische vaders willen niets weten van de meiden :W)

oh ja als je het helemaal zeker wilt weten, gewoon de burgelijke stand van de gemeente bellen ;)

xxx Nienke

morgen 37 weken

hier peetskie weer, ook vraag ik me af of er nog kosten aan verbonden zijn als het via de kantonrechter gaat. dat was ik net effe vergeten. maar in ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties.
gr peetskie

eerst moet je eerst samen naar het gemeentehuis, waar je vriend het kind erkent, dit moet voor de geboorte. Doe je dit niet dan moet jij mee bij de aangifte. Bij aangifte krijgt je vriend een formulier mee die hij kan inleveren bij de kantonrechter, waardoor hij ook werkelijk voogd wordt, of hier kosten aan verbonden zijn weet ik niet. Bij de erkenning moet je ook gelijk de achternaam bepalen van je kind, deze achternaam geldt dan ook gelijk voor alle andere kinderen die eventueel gaan komen. Daarnaast hebben wij nog een testament geregeld. Trouwen zou misschien handiger zijn, maar aan de andere kant kost dit ook niet zoveel tijd hoor!

Beste Peetskie,

Toevallig ben ik ambtenaar van de Burgerlijke Stand. Zelf ben ik ook niet getrouwd en zwanger van mijn eerste kind. (16 wkn)

Als je niet getrouwd bent en je wilt toch graag dat je vriend de wettige vader van je kindje wordt, moet hij het kindje erkennen. Dit kan op verschillende momenten, tijdens de zwangerschap, bij de geboorteaangifte (dat is  niet handig want dan moet je uit je kraambed mee naar het stadhuis)  of later als het kindje al geboren is.

Het makkelijkst en verstandigst is om je kindje tijdens de zwangerschap door je vriend te laten erkennen. (Erkenning ongeboren vrucht). Je gaat hiervoor samen met je vriend naar de afdeling Burgerlijke Stand van de gemeente en daar wordt een akte opgemaakt die jullie allebei moeten tekenen. Als het jullie eerste kindje samen is, zal de ambtenaar ook vragen welke achternaam het kindje moet krijgen. (let op, jullie moeten allebei een legitimatiebewijs meenemen en  bij sommige gemeenten moet je eerst een afspraak maken)

Na de erkenning is je vriend dus de wettige vader van je kindje. Hij heeft echter nog geen gezag over het kind. Na de geboorte kun je het gezag aanvragen bij het kantongerecht. Ook dit is een hele simpele procedure die heel wat leed kan voorkomen. Bij de Burgerlijke Stand hebben ze hier een formulier voor dat je op moet sturen met een geboorteakte en een uittreksel.  

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

Groetjes Annabel    

Aanvragen van gezamelijk gezag bij de kantonrechter is kostenloos en binnen enkele weken geregeld. Alleen  het afschrift van de  geboorteakte en het uittreksel dat je mee moet sturen, moet je bij de gemeente afrekenen.  

Terug
Bovenaan