Aankleedkussen-perikelen

<p>Mijn zoontje van bijna 1 jr vindt sinds twee-drie weken liggen op het aankleedkussen rampzalig. Hij rolt gerust de commode af, gaat heel hard schreeuwen of maakt een bruggetje zolang hij maar niet op zijn rug stil hoeft te liggen. We hebben al van alles geprobeerd, contact maken, rustig uitleggen, liedjes zingen, de meest interessante speeltjes of voorwerpen. Verschonen op het bed of op de grond. Alles werkt maar heel even. Momenteel is het zo dat zowel mijn vriend als ik niet alleen een poepluier kunnen verschonen want mijn zoontje gaat echt direct staan of er doorheen rollen. Op het kdv zeiden ze dat het een probleem is en ze soms echt met zijn tweeën hem in de houdgreep nemen. Dat vind ik dan weer een akelig idee en lijkt me het probleem alleen maar erger maken. Staand verschonen is ook niet heel makkelijk want hij kan niet losstaan dus met zijn tweeën gaat dat wel, maar met een poepluier is dat echt onhandig. Ik weet dat het een fase is, maar misschien heeft iemand tot die tijd een gouden tip?</p>

Hoi, wat vervelend. 
Ik herken deels wat je zegt, mijn zoontje deed dit rond die leeftijd ook uit het niets. Voorheen was het nooit een probleem en van de ene op de andere dag lag hij nooit meer stil. 
Bij ons hielp het goed het Aankleedkussen een kwartslag te draaien, zodat hij met zijn benen naar mij toe lag en hem goed vasthouden. Na een tijdje wist hij dat hij toch geen kant op kon dus deed hij het na enkele weken niet meer. Wat ook goed hielp is hem in de tussentijd iets vast laten houden (tube crème, speeltje, kartonnen doosje etc.)...misschien heb je er wat aan. 
Het lijkt me ook goed om uit te sluiten of het geen pijnklachten zijn oid. 

Denk dat alle kindjes wel zo'n periode hebben. Gewoon duidelijk maken dat het niet gewenst is. Mijn zoon mag niet omdraaien of gaan staan, heel simpel. Ik blijf gewoon herhalen, nee we blijven liggen en zorg ervoor dat hij de kans niet krijgt om te draaien. Ik ben echt geen strenge moeder, maar sommige dingen zijn gewoon vervelend en dat mag best duidelijk zijn. 

Wij hebben dit nu ook. Vooral het verschonen zelf is een ramp, soms blijft hij wel stil liggen als ik hem daar neerleg en zelf een luier etc pak, dan kijkt hij wat ik aan het doen ben. Heb vanmiddag luierbroekjes besteld, naast gewone luiers. Schijnt soms het te vergemakkelijken omdat ze dan kunnen staan (vond het het proberen waard). Heb het nog niet geprobeerd dus, maar ben benieuwd.
Helpt niet voor poepluiers natuurlijk want schoonmaken moet nog steeds.. maar misschien heb je er ook wat aan.

Ik zou je ook willen adviseren om even langs de HA te gaan voor een oortjes check. Het kan zomaar dat er een (lichte) oorontsteking zit en deze extra getriggerd wordt doordat hij hoog ligt (vaak ligt een aankleedkussen op de commode) het evenwichtsorgaan kan daar dan last van hebben. Hoeft natuurlijk zeker niet zo te zijn, en kan absoluut een fase zijn maar beter even laten checken toch?

Heeel herkenbaar. Echt rampzalig, zeker de poepluiers. 
Hoop dat deze fase snel voorbij is..... 
Hier geen oorontsteking. Op t kdv geen last en ook niet als we haar slaapzak aandoen.  

Heel herkenbaar... het aankleedkussen gebruik ik alleen nog maar de eerste 2 minuten als ze net uit de douche komt... daarna zijn we overal en nergens... staand, zittend wordt ze dan verder aangekleed enz.. 
Bij een poepluier zal ze bij mij ook echt even moeten blijven liggen, desnoods alleen tijdens het schoonmaken. Heb die luierbroekjes wat ik dan zittend al over de voetjes doe en dan staand verder optrek. 
Om haar te laten liggen moet ik haar vaak ook echt wel met 1 hand vasthouden. Ok vaak de hand waarmee ik haar voetjes omhoog hou. Maar ik zorg ook voor goede afleiding. Soms gaat de tv gewoon aan en meestal krijgt ze iets in haar handen waar ze normaal niet aan mag.  Afstandsbediening of de telefoon, of een sleutelbos enz enz... Dit helpt vaak wel voor 1 minuut.. als we met zijn 2en zijn doen we het uiteraard ook samen. 
Mijn dochter is nu 11 maanden en staat wel gewoon al stabiel los. Dus wel iets anders dan bij jou. 
Succes?

Dank voor jullie tips! We gaan luierbroekjes proberen! En het kussen draaien:)
Ik weet wel vrij zeker dat hij geen oorontsteking heeft. Op kdv slaapt hij hoog en prima. En verschonen op de grond geeft dezelfde worsteling. 

Terug
Bovenaan