Aankomen eerste trimester

<p style="text-align: left;">Hallo. <span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Op dit moment ben ik in de zevende week van mijn zwangerschap. Tot mijn verbazing ben ik echter in de laatste twee weken al 2,5 kilo aangekomen. Ik lees echter overal dat je in het hele eerste trimester tussen de 0 en 2 aankomt of juist afvalt. Weet iemand misschien waaraan dit kan liggen? Ik maak me gelijk al zorgen om de rest van de zwangerschap als dit nu al zo hard gaat ;) Ik hou al jaren bij wat ik eet. Het de laatste tijd eerder iets te weinig dan dat ik teveel binnenkrijg doordat niks mij meer smaakt. Ik merk het ook niet echt aan mijn kleding, alleen mijn buik is heel erg opgezet, vooral s avonds.</span></p>

Hey! Ik was de eerste 6 weken 4!!!!! Kilo zwaarder. Uiteindelijk 13 kilo totaal aangekomen en bijna 42 weken zwanger geweest ? geen idee hoe het kon de eerste paar weken. Maar het heeft bij mij gelukkig niet doorgezet in dat tempo

Het aankomen is altijd een dingetje...
Naarmate het laatste trimester kwam er zo veel bij, het deed me echt pijn. Totaal 15 kilo aangekomen!
Maar echt de dag na de bevalling was werkelijk 13 kilo er af!
Kwam toen wel weer 5 kilo aan in Borsten?
En nu 5 weken na de bevalling zit ik te ver onder me startgewicht! Zeker als je BV wilt gaan geven gaat het er echt zo weer af! Niet te druk maken! Je krijgt er een prachtig kindje voor terug!

Maak je geen zorgen over aankomen, zolang je gezond eet heb je het verder toch niet in de hand. Ik was in de eerste 15 weken al 10 kilo aangekomen. Nu zit ik op 39 weken en zit ik op 14 kilo in totaal. Vind ik zelf allemaal wel meevallen. Soms heb je een paar weken dat het super hard gaat, en dan weer een paar weken stilstaan. Let gewoon op je voeding en laat het over je heenkomen. Helaas hoort het erbij :(

Het kan zijn dat je lichaam gewoon wat sterker reageert op de verandering in hormonen en dat je daarom in het begin wat meer aankomt. Je zult zien dat dit echt niet in dit tempo de hele zwangerschap doorzet ;) De meeste vrouwen vallen inderdaad af, maar dat komt eigenlijk altijd door het vele overgeven / misselijkheid. Dat is ook niet leuk (ik ben namelijk bij twee zwangerschappen 5 kg afgevallen, terwijl ik al heel weinig woog). Het komt er bij mij juist nu pas aan: ik zit nu 1 kg boven mijn startgewicht en ben nu 19+4. Ik heb ontzettend moeten knokken om die 6 kg erbij te krijgen, omdat ik die -5 dus moest inhalen. Daardoor heb ik juist heel veel zorgen of de baby wel genoeg binnenkrijgt. Dus zo kan het ook ;) 
Gemiddeld komen vrouwen tussen de 11,5 en 16 kg aan in totaal. Weet dat dit straks vooral baby, vruchtwater, vetweefsel (borsten!!!) en vocht is en dat het meeste er ook weer heel snel af is na de bevalling. Mijn kapster is 26 kg aangekomen bij haar zwangerschap, en de helft was er in de eerste 2 weken na de zwangerschap al spontaan af. De rest heeft een paar maanden geduurd, maar daar heeft ze nooit problemen mee gehad (om het eraf te krijgen bedoel ik). Zij hield gewoon erg veel vocht vast op het einde. Gelukkig is iedere vrouw anders! Zoals iemand anders al zei: zolang je gewoon normaal eet, zal er niet veel aan de hand zijn en regelt je lichaam zichzelf.

Elk lichaam is anders, sommigen komen bijna niets aan gedurende de zwangerschap, anderen weer zo’n 20/30 kg, ik heb het allemaal gezien.
Zelf kwam ik ook altijd in de eerste twee maanden het meeste aan, tot wel 6 kg!  Gedurende mijn zwangerschappen hield ik namelijk veel vocht vast. Misschien heb jij dat ook? Je zult het vanzelf merken. 
Bij mijn laatste zwangerschap was ik ongeveer 15 kg aangekomen. Mijn dochtertje is nu 11 weken en ik ben het allemaal alweer kwijt en kan mijn gewone kleren alweer aan! 
Maak je geen zorgen en probeer het aankomen los te laten, zorg er voor dat je de juiste dingen eet, je lichaam en baby hebben dat echt nodig! 

Terug
Bovenaan