Aantal dutjes overdag, 12 weken

<p>Ons kleine meisje wordt dinsdag 12 weken. Nu slaapt zij overdag alleen korte dutjes van 45 minuten. Ook breng ik haar naar bed bij de eerste vermoeidheidssignalen, in haar geval gapen. Dit doet ze na zo'n 45 minuten. </p><p>Nu merk ik de laatste week dat wanneer ze langer wakker is, omdat we bijvoorbeeld ergens zijn geweest, ze wel langere slaapjes pakt. Ik vraag me nu dus af of ik haar niet nèt iets langer wakker moet houden overdag in een wakkertijd, zodat ik niet vijf keer bezig ben met haar in slaap krijgen en ze dus eigenlijk nog moe is als ze wakker wordt, en dan dus weer snel naar bed moet. </p><p>Ervaringen en tips zijn welkom ?</p>

Heel herkanbaar die van mij was nog lang niet moe en deed korte dutjes omdat dan 1 uur bezig was hem te sussen toen k hem liet speelde hij best lamg en sliep hij 1 uur in ochtend en 1 soms 1,5 uur middag dat vond ik primma nu nog steeds em nu 6 maandem oud

Met 12 weken deed mijn dochter ook dutjes van 45 minuten. Dit ging steeds vaker wat langer worden toen ze 6 maanden werd. Ze sliep meestal 4 dutjes van 45 minuten op een dag en ik hield idd ook een wakkertijd aan. 
Je kan het eens proberen toch? Als je merkt dat de nachten slechter worden of hij er last van heeft ga je gewoon weer terug naar hoe je t nu doet. 

Na 45 minuten alweer naar bed is best snel ja. Een keer gapen betekent niet altijd dat ze vreselijk moe zijn.
Hier waren mn dochters rond de 3 maanden toch echt wel zo'n 1.5 uur Wakker tussen de slaapjes in. Ze sliepen zo'n 3/4x per dag. Met 4 maanden echt nog maar 3x. Met 7 maanden nog 2x.
Dutjes van 45 minuten is wel redelijk normaal voor zo'n ukkie. Ze moeten leren slaapcyclussen achter elkaar te plakken en dat gaan ze écht een keer doen, maar dat kost wat tijd. 
Ik probeerde mn dochters altijd 1x per dag langer in slaap te krijgen dan die 45 minuten door ze bv. wat extra melk te geven als ze wakker werden of terug op hun zij te 'dwingen' zodat ze weer verder sliepen. Maar dat lukte echt niet altijd.
Probeer het gewoon eens uit. Dan merk je het snel genoeg. Ze is ook geen heel klein kindje meer die altijd moet slapen, ze wordt ouder en kan dus langer wakker zijn.

Ik heb een paar weken geleden ook zo'n soortgelijk topic geopend. Mijn meisje is nu 14 weken. Ze slaapt erg licht en veel korte dutjes. Ik was ook heel veel bezig met haar in slaap krijgen of houden. Daarnaast is ze tot een week of 3 geleden een echte huilbaby geweest en dat kostte haar veel energie. Ze kon dus echt niet langer dan 45 minuutjes vrolijk wakker zijn voordat ze alweer te moe was en de strijd om het slapen weer begon. 
Of het nou de osteopaat is geweest, of die magische drie maanden grens of dat ik er relaxter in sta... Het is vrij plotseling stukken beter geworden. Ik heb alleen wel volledig losgelaten dat ze langer dan die 45 minuten moet slapen. Is ze wakker dan ga ik gewoon spelen. Ik doe ook niet meer aan ritme en regelmaat. Ik ben eens gaan kijken naar waar zij nou om vraagt. 
En wat blijkt?? Als ik niet zo bezig ben met dat ze moet slapen is ze eigenlijk best vrolijk. Ze kan inmiddels een uurtje en soms iets langer wakker zijn. Ze drinkt graag vaker een kleinere fles. En ze doet af en toe, eens per dag of twee dagen, helemaal uit zichzelf een langer dutje.  En dat zag ik echt niet aankomen hoor! Ik kom op 4, heel soms 5 keer slapen per dag uit. Daarnaast merk ik dat al dat geworstel rond slapen loslaten ook haar relaxter heeft gemaakt. Ze slaapt sinds deze week veel gemakkelijker haar dagslaapjes in haar eigen bedje op haar kamertje. Het is gewoon geen worsteling meer. Ben trots op haar! 
Mijn advies zou dus zijn: laat het los en volg haar.  Maar dat had ik een maand geleden ook niet als antwoord geaccepteerd. Ook ligt het misschien aan de leeftijd dat het hier beter gaat hoor. Elk kindje is ook anders. Dus volg je moederhart en kijk wat werkt. 

Oh en ze is snachts ineens een ruk van 6 uur achter elkaar gaan slapen. Wel van 8 a 9 tot 2 a 3. 

Dank voor jullie reacties. 
Ze is zeker geen slechte slaper. Ze slaapt goed in haar eigen bedje en slaapt ook goed in. Je hoort mij niet klagen wat dat betreft. Ik wil gewoon kijken of ze overdag langer wakker kan zijn en dus langer kan slapen, zodat het makkelijker wordt om op stap te gaan. Ik alleen niet dat ze oververmoeid raakt. 
Inmiddels slaapt ze het eerste ochtendslaapje wel 1,5 uur. Daarna is het nog even zoeken. De nachten pakt ze vaak eerst een lang stuk van zes uur en daarna korte stukjes van drie uur.
We zien het wel weer? 

Wat voor mij een eye opener was (en misschien is dit voor jou/jullie heel logisch) was dat baby's een wakkertijd hebben die past bij de leeftijd. Ik ging steeds uit van schema's uit een boek...

Anyway, toen ik eenmaal wakkertijd in de gaten ging houden kreeg ik een veel beter slapend kind. Eerst nog hazenslaapjes en oververmoeid en toen ineens langere dutjes en beter uitgerust. Dus, mocht je dit lezen en ook nog niet bekend zijn met wakkertijd - wellicht helpt het jou ook :)

Terug
Bovenaan