Aantal echo's

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,
Vandaag vroeg ik de verloskundige om raad. Omdat mijn vorige zwangerschap na 8 weken eindige in een miskraam wilde ik ergens nu  wel eerder een echo dan 12 weken. Maar omdat dit ook geen garantie geeft, kan ik net zo goed wachten.
De verloskundige vertelde dat het op dit moment erg druk is met echo's. Ze kon me niet garanderen dat als ik met 8 weken een echo kreeg, dat ook met 12 en 20 weken weer kon plaatsvinden. En het is wel erg lang wachten van 8 tot 20 weken. Ben benieuwd hoe dit bij jullie zit. Want 2 echo's is in principe toch standaard?

Hoi hoi,

Zelf heb ik de eerste echo gehad bij 11,4 weken en 3 weken later nog 1 om de juiste uit reken datum te bevestigen. En een 20 weken echo krijg je zoiezo of je moet die niet willen. Je kan ook naar een echo bureau gaan als je een extra echo wil laten maken alleen moet je er wel voor betalen. Maar heel erg vroeg heb ik geen echo's gehad.

Veel succes ermee

Gr Fruit Girl 25,3 wk zwanger

In principe moet je vroeg in je zwangerschap voorgelicht worden over de testen die je kunt laten afnemen ivm down en andere afwijkingen.
Maar, het is níet standaard dat je twee echo's krijgt. Die van omstreeks 20 weken krijg je aangeboden, wordt dus vergoed. Maar als er geen (medische) reden is, krijg je niet voor de 12 weken of tijdens de 12 weken een echo.   zo staat het nu in de wet.
Ik kreeg met 11 weken wel een echo, omdat niet zeker was hoe lang ik zwanger was ivm onregelmatige cyclus.
Groeten sjana

he hoi

Ik heb 3 miskramen gehad en bij alle zwangerschappen een vroege echo gehad(waarop het al gestorvan was)Bij de zwangerschap van mijn zoontje heb ik bij 9 wk een echo gehad en die heeft mij gerustgesteld alleen maar voor een paar dagen.Pas na de echo van 11,4 wk kon ik wat geruster zijn met het feit dat de kans groot was dat het die keer wel goed zou gaan(ging het ook)Nu ben ik inmiddels 21w en 6 d zwanger van mijn 2e kindje en had de eerste echo ook bij 9 wk en ook was ik deze keer pas gerust na de echo van 12 wk.Ik zou persoonlijk wachet tot 11 a 12 week.Bij de 9 wk echo ga je na een paar dagen toch weer twijfelen zal het goed gaan?Maar ja iedereen zijn eigen mening.succes met je keuze

Het punt is dat sommige VK na één miskraam bij een volgende zwangerschap niet een medische reden zien voor een vroege echo. Dus je hebt niet die keuze, hij wordt nu eenmaal niet standaard vergoed, tenzij je VK er een medische noodzaak van maakt. Zoals gelukkig veel VK dat ook zien als je al een miskraam hebt gehad.

Ik zie nu dat er in de loop van de jaren wel wat is veranderd.

Ik heb in 2000 mijn eerste miskraam gehad (mijn lichaam stoot het pas af na 14 weken, ook al is de zwangerschap gestopt bij 6 weken).
Ik ben toen voor de echo naar de gyn gestuurd, de VK deed dat bij ons nog niet.

Nadien ben ik altijd zodra ik zwanger was meteen naar de gyn gegaan.Heb altijd direct daar gebeld voor een afspraak (en dat mocht ook van de arts), daar werd dan bij al mijn miskramen rond de 7 a 8 weken een echo gemaakt.

Hierdoor wist ik dan vrij snel of het wel of niet leefde.

Het biedt geen garanties, vorig jaar heb ik vanaf 7 weken elke twee weken een echo gehad, omdat ik ook een cyste had, maar mijn kindje is toen alsnog overleden na 14 weken.

De echo's bieden geen zekerheid. Het is maar een momentopname.
Mijn 14 weken echo was nog goed, en toen ik met 16 weken een echo kreeg, bleek het kindje net na de laatste echo te zijn overleden.

Wat ik wil zeggen eigenlijk is dit: de echo kan je een zeker gevoel geven, maar ik zou liever met 12 weken de echo hebben als met 8, als ik niet beide keren een echo kon hebben uiteraard.

Nu ik na 4 miskramen, 1 gezond kind, weer zwanger ben, krijg ik volgens mij heel veel echo's aangeboden, mits het steeds goed is uiteraard....

Succes

gr mama van MD

hoi hoi,

Volgens mij krijg je zo rond de 11-12 weken een termijnecho om te bepalen hoe ver je bent. Verder krijg je een echo als je de combinatietest wilt laten doen, dan ligt de echo rond de 14 weken. En je kunt een screeningsecho krijgen als je rond de 20 weken bent. Al deze echo's worden vergoed door de verzekeraar.

Extra echo's die je laat maken, krijg je niet vergoed, tenzij er een medische indicatie voor is. Aan het einde van mijn zwangerschap heb ik (ivm stuitligging) nog een drietal echo's gehad en die worden gewoon vergoed. Dit was een medische indicatie. Ik moest ook naar de gyn ipv naar de verloskundige.

De echo die wij met 32 weken hebben laten maken, moesten we zelf betalen. Dit hebben we laten doen, omdat we vonden dat we tussen de 20 weken en de bevalling erg lang moesten wachten op "levende beelden" van ons ukkie.

Gr. Tamara.

Je hebt echt geluk als je 'gewoon' een eerste termijn echo krijgt hoor! Je kunt het volgens mij wel ergens vinden op internet. ook mijn VK zegt dat. Het is echt niet standaard, dat betekent dus ook dat je VK er een medische reden bij zoekt en dit ook invult op het formulier dat je meekrijgt naar de echoscopist. Anders krijg je het echt niet vergoed!

Terug
Bovenaan