Aantal flessen

Ik zit een beetje in de knoei met de flessen voor mijn dochter van 8 weken
Ik had een mooi ritme erin, ze sliep elke dag van 23u tot ca 6.30 waarna ze weer sliep tot ca 10uur.. omdat ze steeds korter kwam overdag (na 2,5uur) ben ik vorige week van 6x 135 overgestapt op 5x 165.

Dit leek goed te gaan maar de laatste dagen is het ritme ver te zoeken. Ze komt nu soms om 5 uur al, geen probleem maar ik kom dan niet uit met de flessen. Van de week dronk ze op een dag 900cc omdat ze steeds honger had. Nu drinkt ze soms dus 6-8 flessen die dan kleiner zijn maar dan ben ik bijna alleen met voeding bezig.

Oja overdag slaapt ze nauwelijks. Van 15-23 uur misschien een half uur in haze slaapjes. Na 10 uur soms een half uurtje ergens. Maar die 10u is laatste dagen inmiddels 9 u wakker. Ik wil geen draagdoek of zak gebruiken dus die tip is niet nodig.


Volgens het CB (chat via groeiapp) is dat te veel en als ze om 20u ofzo de 5e fles heeft gehad moet ik haar de nacht in laten gaan, maar dan komt ze in de nacht nog vroeger waardoor ik nog minder uit kom

Ik geef haar voeding wanneer ze er om vraagt, komt ze niet uit zichzelf dan probeer ik 7-11-15-19-2230 aan te houden. Ik laat haar geen honger lijden en heb de 150ml per kg regel al los gelaten omdat ze veel meer nodig heeft.

Kortom ik ben zoekende en zoek advies, tips, herkenning.
 
Wat een puzzel soms hè? Je doet het goed hoor mama! Je hebt je kindje gevolgd en merkt dat ze dus nog honger heeft.

Wij zijn met onze jongste met 8 weken overgestapt naar voeding voor hongerige babys(forte). Wat een verschil!
Voorheen dronk hij makkelijk 9 flessen a 150cc op een dag. Nu drinkt hij er maximaal 7 van 180cc.
Dat zou je dus prima kunnen proberen. Elk merk voeding heeft we een voeding voor hongerige babys. Overstappen doe je langzaam door de voedingen te mengen zodat de darmen kunnen wennen. Dus 4 scheppen standaard en 1 forte. Als dat goed gaat maar ze zich nog steeds vaak meld doe je er een schepte forte bij.
 
Hai Moradora,


Ik herken het deels wel! Ons zoontje is nu bijna 10 weken, en wij geven ook flesvoeding. Hij sliep tot vorige week overdag ook erg weinig, tenzij in de doek. Wat voor mij veel te zwaar werd, dus ik was ook écht opzoek naar een andere manier.

Vorige week hebben we voor het eerst geprobeerd hem op zijn buik te laten slapen overdag. En we hebben een ander kind. Hij slaat heerlijk op z'n buik. Hij heeft wel wat hulp nodig om cyclussen aan elkaar te koppelen, maar dat is niet raar voor deze leeftijd. Met die ondersteuning, slaapt hij overdag zo 2.5 uur per slaapje.

Ik merk dat sinds hij overdag rustiger slaapt, hij nu snachts ook in een rap tempo langer door begint te slapen. Jij hebt al een doorslaper (jaloers!), maar ons zoontje kwam snachts echt nog wel een, of soms 2 keer. Iedere 3, 3,5 uur. En nu merken we dat hij, sinds dat hij overdag niet meer afhankelijk is van de doek en zelf slaapjes op zijn buik doet, hij snachts 5,5 of 6 uur slaapt. In 1,5 week is hij dus langer gaan slapen snachts.

Voor ons zoontje was het dus van belang overdag genoeg slaap te krijgen, zodat hij ook snachts lekkerder kon slapen. ?‍♀️ Althans, ik koppel die 2 dingen aan elkaar.

Ook heb ik gemerkt dat meer voeding in een fles, nul effect had op hoelang hij vervolgens doorsliep. Had er echt niets mee te maken voor hem. Dus een grotere fles, deed hier niks, hij kwam gewoon 3 uur later alweer.

Daarnaast geef ik wel op vaste tijden voeding, om de 4 uur, behalve snachts. Ik begin iedere dag tussen half 7 en 8 uur, en eindig iedere dag om 22.00 uur. Dus tussen half 7/ 8 uur en 22.00 uur krijgt hij 5 flessen van 150ml, en snachts nog 1. Terug naar 5 voedingen zou voor hem nog niet werken, overdag is 4 uur ertussen echt wel prima. Maar aangezien jullie kindje normaliter doorslaapt, heb je dan een andere situatie. De reden dat de begintijd van de dag varieert tussen half 7 en 8 uur, is omdat ik dat af laat hangen van hoe laat hij snachts komt. Ik laat er minimaal 3 uur tussen zitten, dus als hij om 5 uur komt, beginnen we om 8 uur. Als hij straks nog langer door gaat slapen, gaan we de 22 uur fles in eerste instantie vervroegen, tot we merken dat hij structureel 7 uur of langer doorslaapt. Wanneer dat gebeurt plannen we de laatste fles om 24.00 uur, en dan beginnen we de dag weer om 7.

Wij zijn dus steeds aan het zoeken, schuiven, en we volgen hem maar gewoon. Hij bepaalt het ritme, en daar proberen wij in mee te bewegen.

Wij hebben de 150x gewicht trouwens ook na de kraamweek al losgelaten hoor. Hij is een hongerig ventje, die al heel snel aangaf meer nodig te hebben. En dat vind ik helemaal prima.

Ik weet niet hoeveel je aan mijn ervaring hebt, maar misschien kun je er iets uithalen waar je iets me kunt ? Heel veel succes!
 
Hoi, ik herken dit ook. Ons zoontje is bijna 9 weken. Ik vermoed dat dit deels ligt aan de sprong die ze maken. Ik geef hem normaal ook 6x p.d. 135 nu geef ik hem in de ochtend 1x en avond 1x 150 cc. Blijven we toch in het ritme maar is aangepast op zijn behoefte. Succes!
 
Ik volg even, exact dezelfde situatie hier (7 weken): nachten en ochtenden gaan goed, maar slapen in de middag avond lukt totaal niet.

Wij geven nu 6 flessen (4x150/5 en 2x120/4), om ongeveer 7.00, 10.30/11.00, 14.30, 17.30, 20.30 en 23.30 uur. Zou binnenkort weleens willen kijken of we naar 5 flessen kunnen, maar dan moet hij wel 4 uur tussen de voedingen aankunnen en dus, denk ik dan, wat grotere flessen om hem niet ineens minder te geven dan nu. Als dat niks is, gaan we gewoon nog even door op de indeling nu en geeft hij hopelijk vanzelf wel aan als dat meer of anders moet.

Vind het ook best ingewikkeld en CB doet alsof we nooit te veel kunnen geven, maar daar lees ik toch heel verschillende opvattingen over…

Ik snap dus iig je gepuzzel heel goed…
 
Hier een meisje van 7 weken. Het is mijn 3e en ik moet zeggen, ze is echt het makkelijkst van de 3.

Maar ook hier rommelen we weleens met slaapjes en voeding. Ze werd tijdens het slapen zowel overdag als ‘s nachts regelmatig tussendoor wakker, en ging dan huilen. Dus hebben we een schepje standaard vervangen voor een schepje forte (voor hongerige baby’s.) Enige nadeel is, de ontlasting gaat moeilijker. Toen we zagen dat ze hele klonten ontlasting kreeg hebben we de forte afgebouwd. Alleen voor de nacht krijgt ze 1 schepje.

Ons schema is nu:
- Tussen 6-7 uur ‘s ochtends fles van 120/4 en dan gelijk weer terug in bed
- Rond 10uur een fles van 120/4 en dan vaak na ongeveer een uur weer terug in bed. Zo doen we het ook rond 13uur en 16 uur. Alleen merk ik dat als we haar neerleggen om 17 uur ze een uurtje slaapt en dan een beetje gaat jengelen/ mopperen. Het is niet echt huilen. Maar zeker niet lekker slapen. Onze dochter is niet zo van een speen. Nu ben ik erachter dat als ik haar even laat jengelen/ mopperen ik vaak al zie dat ze binnen 5 minuten weer rustig wordt. Wij hebben wel een zazu knuffel in haar bed liggen. Als zij geluid maakt gaat hij aan met white noise geluid. Soms zie ik wel dat ze dan even later weer overnieuw begint. Maar door haar maar te laten liggen merk ik wel dat ze steeds minder gaat jengelen tijdens dat slaapje. Van de week moesten we haar om 19 uur zelfs wakker maken voor haar fles.
- Om 19uur weer een fles, en omdat ze overdag zoveel slaapt laat ik haar in de avond lekker bij mij op mijn borst slapen. Dat vind ik echt een geniet momentje. Even geen andere kinderen. Buiten koud, en heerlijk samen met je kind zitten.
- Dan krijgt ze rond 22uur- 22:30uur de laatste fles van 150/5 en 1 schepje is daarvan vervangen voor Forte.

Baby’s maken cyclussen van ongeveer 45minuten slaap. Vaak plakken ze de nieuwe cyclus er niet zo makkelijk aan vast. Dus worden ze wakker. Wat helpt is om passend aan wat jij/ je kind fijn vind je kind te helpen om weer in slaap te vallen. Sommige kinderen moet je even laten jengelen, andere moet je opnieuw even een speen geven, soms helpt het om er even naartoe te gaan. Een hand op buik en/of hoofd te leggen om even geborgenheid te geven, en bv even een liedje te neuriën. Maar let hierbij op, maak geen oogcontact. Want hiermee activeer je je kind, die denkt dan hè wat leuk we gaan spelen.

Maar ik weet het is niet altijd een knopje wat je aan of uit zet. Met mijn 2e zoontje zijn wij hier enorm mee aan het tobben geweest. Het is altijd een zoektocht om alle adviezen en trucjes die helpen bij jouw kind in jouw situatie.
 
Bedankt voor al jullie reacties. Het is een hele puzzel.

Vannacht om 430 melde ze zich,.zo vroeg was het al in geen weken geweest. Ik dacht ik maak ter overbrugging een flesje van 135 om te rekken tot 7u. Maar ze bleef honger houden dus nog weer 65 gemaakt.
Ik zit dan al gelijk te stressen over hoe we uitkomen. Niet nodig want om 10.15 schrokken we wakker en zij sliep nog. Nu aan de fles van 165 en ik kijk wel hoe het verder gaat vandaag.

Toch bijzonder dat het CB tegen de een zegt dat je niet teveel kunt geven en ik krijg zowat op mijn donder omdat ik 1 flesje van 135 extra wou geven. Ik moet gewoon mijn gevoel maar volgen.

Ik wil deze weet starten met slaapjes oefenen in bed. Ik zou graag ook weer ergens aan toe komen qua huishouden.
 
Terug
Bovenaan