Aantal leidsters KDV

<p class="p1"><span class="s1">Dames,</span></p><p class="p2"> </p><p class="p1"><span class="s1">Op het kinderdagverblijf waar mn dochter op zit (8 maanden) is er meestal 1 vaste kracht die de vroege dienst draait tot 16.30 uur en 1 invaller die er tot 18.00 uur is. Soms zijn het twee vaste leidsters maar de indeling is dan hetzelfde. Dit is een 0-4 groep trouwens. </span></p><p class="p2"> </p><p class="p1"><span class="s1">Vandaag haal ik mn kind om 16.45 uur op en ik zie in totaal 8 kinderen met 1 invaller. Kinderen die over mn baby heen stappen die op haar buik op het kleed speelt. Een kind dat op zijn achterhoofd valt en een andere moeder die ook haar dochter ophaalt en een aantal vragen heeft. Kortom, stress voor de invaller. </span></p><p class="p1"><span class="s1">Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden? Ik heb de neiging een melding hiervan te maken bij de ggd. Het is echt een goede kdv en de vaste leidsters zijn heel betrokken. Maar het laatste 1,5 uur alleen met 8 en soms meer kleintjes, is dit normaal? Het aantal neem natuurlijk af in deze korte tijd. </span></p><p class="p1"><span class="s1">Ander voorbeeld, ik breng mijn dochter smorgens en in totaal 6 kinderen met 1 leidster. Leidster geeft aan alleen te staan. Ik ga dan weg met een knoop in mn maag. Want stel dat mijn dochter iemand nodig heeft en er gebeurd iets soortgelijks zoals boven beschreven? </span></p><p class="p2"> </p><p class="p1"><span class="s1">Ik overdrijf wellicht maar soms maak ik mij wat zorgen. Ik ben gaan werken toen mijn kleintje 14 weken was. Heb er alsnog (veel) moeite mee haar achter te laten ook al heeft ze het naar haar zin.<br /><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Ik weet dat sommigen van jullie op dit forum op een kdv werken. Ik hoor graag jullie ervaringen hiermee!! Sorry voor mn lange verhaal </span><br /></span></p><p> </p>

Op deze website vind je de wettelijk vastgestelde normen voor de kinderopvang: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvang/kwaliteitseisen-kinderopvang-en-peuterspeelzalen. Uit je verhaal maak ik op dat jullie KDV niet aan die richtlijnen voldoet. Misschien kun je eerst eens met een medewerker daar in gesprek, voordat je bij andere instanties aan de bel trekt?

Ik werk zelf op een kdv. 
je mag een aantal uur per dag overschrijden.
ik ben altijd blij als mensen er melding van maken! Want dan wordt er misschien eens wat aan gedaan... niks te nadelen van de invaller of degene die op de groep staat op dat moment!

Okay, dan zal het wel goed zitten. Jullie geven mij gelijk een beter gevoel. Ik ben heel blij met deze opvang en dit was/is mn enige issue. Daarom wilde ik anderen hierover horen ipv inderdaad een grote stap te maken terwijl dit wellicht niet nodig is

Het klopt idd dat ze afwijken van het kind-leidster ratio. Maar dit mag 3 uur per dag. Het verschilt per kdv wanneer ze dit doen. Gebeurt ook met regelmaat tussen de middag als er pauze gehouden moet worden.
Het klopt dat het druk is. Als wij het bij ons op het kdv qua drukte of type kinderen echt onverantwoord vinden om onze collega alleen achter te laten dan doen we dat niet altijd. Maar het moet eigenlijk wel.
Als ouder vind ik het ook totaal geen fijn idee. Maar ik probeer er maar niet teveel over na te denken.
Als je hier een melding van wil maken begrijp ik dat, maar ik zou het eerst bij de organisatie zelf aangeven en niet meteen bij de ggd. Tenzij je echt denkt dat ze vaker dan 3 uur per dag afwijken?

Ik zou ook echt eerst in gesprek gaan met het kinderdagverblijf. Als je dan niet tevreden bent een officiële klacht indienen (ze hebben een klachtenregeling). Kom je er dan niet uit, dan kan een melding bij de GGD alsnog. Maar of je relatie er beter door wordt... 
Er is natuurlijk ook een groot tekort aan pedagogisch medewerkers. Ik zie bij ons dat ze echt hun best doen om goed personeel te vinden, maar het blijft lastig.

Ja ze doen hun best personeel te werven en dat is deels ook gelukt. Nee ik denk niet dat er dagelijks meer dan 3 uur word afgeweken hoor. Alleen waren er dagen bij dat er aangegeven werd dat de leidster alleen stond. En dan moet ik even slikken (ben echt een momma bear) 
Ik wil niet dat door drukte en een personeels probleem , mijn kind ongelukkig valt of iets dergelijks. Iets wat verkomen kan worden door een extra paar ogen. Zodat wat deze middag met dat andere kindje gebeurde. 

Bedankt voor jullie reacties ♥️

Alleen openen en sluiten is heel normaal. Dat het heel druk kan zijn is dan ook niet zo gek, maar aan de leidsters om dat in goede banen te leiden. Ik zette de grote kinderen vaak aan tafel met een lading puzzels of een bak met klei. Of het liefst gewoon buiten afsluiten. Dat de peuters over een baby heen stappen is echt niet oké hoor! Daar zou ik ook gewoon op terug komen bij de vaste leidster. Jou kind moet daar ten alle tijden veilig kunnen spelen. Voor een invaller is het misschien wat choatischer omdat ze de kinderen en ouders minder goed kent. Maar ook zij moet gewoon de orde en rust kunnen bewaren. Dat er altijd een invaller is hoef je ook niet te pikken. 
Als iets je niet aan staat of je vragen hebt moet je gewoon in gesprek gaan. Mocht er dan niks veranderden kan je altijd nog melding maken. 

Terug
Bovenaan