aantal voedingen en slapen

Mijn zoontje van drie maanden krijgt nu 180cc voeding om de drie uur.

Nu is het zo dat ie na een uur of anderhalf uur slaap krijgt en gaat slapen.

Maar zeker niet langer als een uurtje. Hij is dus bijna atlijd een uur voor zijn volgende voeding wakker, maar omdat ie niet goed uitgeslapen is is ie knorrig en krijgt ie honger. Ik probeer het vaak wat te rekken met de volgende voeding maar dat lukt niet alitjd.

Hij is al vrij groot voor zijn leeftijd (64cm en 6,5 kilo) en ben dan bang dat ie teveel voeding krijgt.

Het is wel zo dat ie rond 8.30 zijn laatste voeding krijgt en dan doorslaapt tot 7.00u.

Doe ik het dan wel goed voor hem of moet ik gewoon voeden op verzoek?

Groetjes Anouk

Hai, ik kan je geen goed antwoord geven op je vraag, omdat ik zelf borstvoeding geef. Dat ging altijd op verzoek toen mijn dochter 3 maanden oud was. Ik wilde wel even zeggen dat het heel wat waard is dat je beebje al met 3 maanden zo prachtig lange nachten maakt!!! (mijn dochter van 11 maanden heeft nog nooit zo'n lange nacht gemaakt!).
Bij flesvoeding denk ik dat je aan het aantal flessen moet komen op een dag dat staat voor zijn leeftijd; en hoe je die verdeelt, dat is aan jou. Heeft je zoontje echt honger als hij wakker wordt, of is het meer de vermoeidheid / mamahonger die er dan uitkomt???

Het lijkt ons verhaal wel! Toen Navara 3 maanden was, wilde ze ook zo'n 1,5 uur na de fles wel een slaapje doen. Als we haar dan op bed legde, werd ze dus te vroeg wakker voor de volgende voeding. Knuffelen hielp wel even, maar dan wilde ze toch echt eten!

Ik heb helaas geen wondertip voor je. Bij ons ging het na het introduceren van groente en fruit steeds beter.  En in de tussentijd was het gewoon rommelen. We probeerde zo lang mogelijk te rekken na een fles. Liedjes en rondjes lopen door het huis. Alles aanwijzen en benoemen. Dan met het luiertje heeeel rustig aan doen en nog wat kletsen. Met een beetje geluk was ze dan 2 uur wakker, en scheelde het weer een half uurtje rekken voor een fles. Voor papa en mama alleen erg vermoeiend.
Het gekke was dat ze wel genoeg had aan 5 flessen van 180 cc met 6 schepjes. Alleen de ene dag had ze de laatste fles om 19.00 uur, en de volgende dag pas om 21.00 uur. Ze sliep er altijd even goed op.

Over de hoeveelheid voeding, tja.... het is altijd een gevogel. Ik zou me alleen niet al te veel aantrekken van die regel dat ze max. 1 liter per dag aan vocht mogen hebben. Als ze borstvoeding krijgen, zie je ook niet of ze meer of minder dan 1 liter drinken op een dag. Kijk, ik zou niet elke dag structureel te veel gaan geven, maar als het een keer zo uit komt......

Sorry dat ik niet meer hulpvol kan zijn...

xx
Mama van Navara (09-10-08)

Rond de 3 maanden gingen mijn dochters 2 slaapjes maken overdag. Dat is even omschakelen, maar werkte hier erg goed. En kregen ze niet meer na ieder slaapje standaard een voeding.

Terug
Bovenaan