Aantal vragen over afbouwen borstvoeding

Hoi dames,

Helaas moet ik deze week (al) beginnen met het afbouwen van de borstvoeding om op tijd te zijn voor wanneer ik weer ga werken. Baby is nu 6,5 week oud. Ik zit nog met een aantal vragen waar ik geen antwoord op kan krijgen/vinden.

- Wat doe ik met de moedermelk die ik nog in de diepvries heb? Ik heb een schema gemaakt van welke voeding ik ga vervangen voor een kunstvoeding, maar kan ik op dat moment ook afgekolfde moedermelk geven? Met andere woorden: geef ik de kunstvoeding nu in eerste instantie om mijn borsten te laten wennen dat een bepaalde voeding straks niet meer nodig is óf om mijn baby te laten wennen aan kunstvoeding?

- Wat doe ik met moedermelk die ik eventueel de komende tijd nog zal afkolven wanneer er echt teveel druk op mijn borsten staat? Weggooien of bewaren en geven ipv een kunstvoeding?

- Hoe weet ik hoeveel kv ik moet geven? Is dat volgens de bekende rekensom van 150 cc per kg lichaamsgewicht per 24u / het aantal voedingen? En mag ik daarnaast dan wel nog onbeperkt borstvoeding geven? Want baby clustert 's avonds vaak dus het aantal voedingen per 24u is niet altijd gelijk.

Heel erg bedankt voor jullie hulp, vind het maar spannend (en jammer!).
 
Ik had een heel verhaal getypt toen plotseling mijn telefoon ermee stopte. Poging 2. Ik heb maar 1 borst afgekolft, omdat mijn andere borst na een flinke borstontsteking geen melk meer gaf.

- zo ie zo zou ik nooit borstvoeding weg doen. Dit is zonde.

-ik heb toen van de lactatiekundige geen schema gehad maar iets anders om af te bouwen. Weet niet of je helemaal wilt stoppen of deels, maar ik stopte helemaal. Ik moest de eerste 3 dagen om de 3 uur kolven. Bleef mijn borst steeds soepel na het kolven dan na die 3 dagen om de 4 uur dan weer na die 3 dagen om de 5 uur etc....werd mijn borst niet soepel na het kolven en voelde ik een verstopte melkklier dan moest ik deze gaan masseren tijdens het kolven. En moest ik terug gaan naar om de 4 uur kolven i.p.v. 5 uur bijvoorbeeld. Op gegeven moment was ik bij om de 8 uur en ben ik gestopt omdat er weinig uit kwam en mijn borst soepel bleef ook al kolfde ik niet meer.

- verder heb ik vanaf het moment dat ik ging afbouwen alleen maar borstvoeding uit een fles gegeven en om en om. De ene keer borstvoeding in de fles en de andere keer kunst. Ik heb het geluk dan wel dat mijn dochtertje allerlei flessen pakt.

- dat rekensommetje klopt volgens mij. Ook kwam mijn dochter echt om de 3 uur of 4 uur toen soms wel is eerder dus gaf ik ook eerder. De cc die ze moest hebben volgens het rekensommetje haalde ze niet altijd en dat was niet erg dus ben toen terug gegaan naar minder cc. Ze groeide goed en kwam gewoon goed aan. Met kunstvoeding kun je ook op verzoek voeden, alleen zal je misschien merken dat ze snel minder komen omdat ze misschien meer binnen krijgen.



Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Groetjes tamara
<p style="text-align: center;"></p>
 
Mag ik vragen waarom je wilt stoppen? Je mag onder werktijd namelijk kolven tot je kindje 9 maanden is (dat is je werkgever verplicht, https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsomstandigheden/vraag-en-antwoord/mag-ik-borstvoeding-geven-onder-werktijd). Zou zonde zijn om te stoppen als het nog niet nodig is.

En anders, geen borstvoeding weggooien, is zonde. Je kunt het gewoon geven. De hoeveelheden klopt (staat vaak ook op de verpakking, bijvoorbeeld bij Nutrilon). En anders kun je altijd je consultatiebureau om hulp vragen.

Het afbouwschema van Tamara ziet er goed uit, ik ben zelf bij 7,5 maanden gestopt en maakte al zo weinig aan, dat ik makkelijk kon stoppen door steeds een voeding weg te laten.

Hoop dat je hier wat aan hebt! Succes.



Groetjes,

Moon
 
Terug
Bovenaan