Aardappelen en vlees

Hoihoi,

Even een vraagje: Evy is nu 6,5 maand. Ze krijgt sinds 3 weken groentehap en sinds een week fruit. Ze eet per keer meestal zijn klein potje weg.
Ik heb al at potjes met mixen gekocht, maar nu weet ik niet meer wanneer ze aardappelen en/of vlees erbij mogen.
Er staat mij iets bij van eerst pasta en rijst en dan ....., maar wanneer is dit concreet? 7 0f 8 maanden?
En wanneer geef je een boterham?

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Groetjes Iris mv Evy 16-05-08

Hoi,

Ik had hier nooit van gehoord. Ik heb mijn dochter eerst die kleine potjes met 1 groente gegeven en toen ze dat allemaal opat (eigenlijk vanaf dag 1 al wel) ben ik alles gaan geven.
Met 6 maanden gaf ik haar af en toe een stukje broodkorst om te laten sabbelen erop. Toen dat goed ging kreeg ze brood van mij met korst en eigenlijk eet ze dat al vanaf 7 maanden. Toen ze dat at ben ik ook gelijk begonnen met de potjes vanaf 8 maanden omdat daar ook stukjes inzitten en zij dat wel kon eten.
Ik weet niet beter dan dat ze dit vanaf 6 maanden allemaal al mag hebben en die potjes vanaf 8 maanden mag je ook al eerder geven omdat hoe eerder ze wennen aan stukjes in hun eten hoe beter.
Heel veel plezier met de hapjes.

Liefs Reneke

Hoi,

Ik heb nog nooit gehoord dat er een volgorde in zou zijn, je kunt beginnen met fruit maar je kunt ook meteen groente geven, ook aardappel, als ik me niet vergis zit er in de potjes van olvarit met 4 mnd ook al aardappel in, de wortelhap 4+ zit geloof ik ook aardappel in!

Gr MJ

Volgens mij zit in de potjes Olvarit van 4 mnd nog geen aardappel hoor !! Alleen puur fruit of groente (maar kan me vergissen...)

Bij ons zijn de richtlijnen als volgt: Tussen de 4 en 6 mnd straten met bijvoeden, wanneer je begint zijn de meningen nogal over verdeeld, wij begonnen tussen 4 en 5 mnd. Aaardappel óf rijst vanaf 6 mnd erdoor (1 a 2 eetlepels), maar vlees of vis pas weer vanaf 7 mnd. Zo ook een broodkorst vanaf 7 mnd.

En hoe zit 't bij jullie met (volle) yoghurt dan na de maaltijd? Wel geven of gewoon opvolgmelk bij de maaltijd? Ik doe nog geen yoghurt... wil ik binnenkort proberen (ze is bijna 7 mnd). En hoeveel en wat drinken jullie kleintjes behalve de melk?

Hier (nu 6,5 mnd) ook nog geen yoghurt. Wil volgende keer op cb vragen wanneer ik hier het beste mee kan beginnen.
Naast de melk ook nog geen andere sapjes. Volgens mij hoeft dat pas vanaf een maand of 8. Alhoewel ik het niet zeker weet.
Met een broodkorst wel begonnen. Soms afgewisseld met liga of rijstewafel.
En oh ja, friso heeft voor 4 maanden wel een potje aardappel met mais.

Hoi,

Ik ben met 4 maanden begonnen met de potjes fruit en groente van Olvarit. Er zijn verschillende smaken waaronder worteltjes met aardappel en ook tuingroente met rijst. Ik heb de eerste maand een half potje gegeven en vanaf 5 maanden een heel potje.

Ik ben nu vorige week (6 maanden)  overgestapt naar de maaltijden met aardappel en vlees en ik moet zeggen dat het heel erg goed gaat! Het CB vertelde om na de maaltijd zo'n 100 ml volle yoghurt te geven, maar dat gaat er nog niet in! Jorian gaat er ontzettend van kaken en soms komt er wat van het potje terug. Dus daar wacht ik nog even mee.

Groetjes Brenda

Aardappel is ontzettend mild (en makkelijk fijn te maken) en daarom heel geschikt als een van de eerste dingen die je een kind als vast voedsel geeft.
Je kunt het ook gewoon vanaf het begin met 6 maanden door andere hapjes prakken om ze wat steviger te maken.

Die 4 maandenpotjes heten wel 'puur', maar dat zijn ze niet! Naast de groente of het fruit bevatten ze ook nog rijst of aardappel, geconcentreerd appelsap (om het zoet te maken) en conserveermiddel ('vitamine C, dat is namelijk ook een conserveermiddel).

Een kindje dat geen verhoogde allergiekans heeft mag vanaf 6 maanden aangezuurde (half)volle melkproducten zoals yoghurt, kwark, biogarde en karnemelk.

Terug
Bovenaan