Aars jeukverhaal

Zoals ik pas geleden vertelde, ik dacht waarschijnlijk een vaginale schimmelinfectie te hebben, door de antibiotica.

Dat heb ik dus en ik heb vandaag de dokter maar gebeld of ik een receptje van het een of ander kan krijgen, omdat ik weet dat ik over anderhalve week ongeveer weer mijn ei-sprong heb en dan krijg ik dus die jeukreactie (wat op zich een hele goede graadmeter is, haha! "Schat, ik heb NU jeuk.....").
Ook kon ik het eventueel proberen met een vaginale douche, maar laat ik het eerst maar met dat middeltje proberen.

Maar nu het volgende.

Ik heb natuurlijk die sepsis gehad, als gevolg van bacteriegroei in mijn baarmoeder door resten van de miskraam
en helaas kan sepsis fataal zijn indien dit niet tijdig herkend wordt(sorry dat ik het zo onverbloemd neerzet).
Nu ben ik dus ongesteld en ik kreeg vandaag op het toilet ineens een ingeving toen ik mijn tampon aan het verschonen was.
In elk doosje zit een gebruiksaanwijzing wat ik maar na jaren maar weer eens ben gaan lezen.
Hier staat ook iets beschreven over TSS (Toxisch Shock Syndroom).
Citaat (samengevat): "Komt zelden voor maar is een ernstige aandoening die veroorzaakt wordt door een gifproducerende soort van de staphylocossus aureaus bacterie, die zich onder andere in de vagina bevindt.
Het wordt geassocieerd met tampongebruik indien hier niet zorgvuldig mee wordt omgesprongen zoals regelmatig verschonen (max. 4 uur).
Door het herkennen van de symptonen kan tijdig gereageerd worden.
Plots hoge koorts (39 ºc of meer), braken, diarree, huiduitslag die op zonnebrand lijkt, duizeligheid, spierpijnen, flauwvallen of bijna flauwvallen bij het rechtop staan. De symptonen hoeven zich niet tegelijkertijd voor te doen.
Het kan zich snel ontwikkelen van grieperige symptonen naar een ernstige ziekte die fataal kan zijn.
Indien er een of meerdere symptonen zijn direct tampon verwijderen en huisarts inlichten over het tampongebruik.
Indien u in het verleden deze symptonen gehad heeft informeer de huisarts indien u weer tampons wilt gebruiken."

Fijn......

Mijn sepsis-symptomen waren grotendeels gelijk aan de symptonen bij TSS, wat ik ergens logisch vind, want volgens mij hebben we het hier over dezelfde bacterie.
Maar goed, ik direct in de stress en het aan de huisarts voorgelegd. Want dan zou ik dus niet meer kunnen zwemmen en geen strakke broek kunnen dragen.
Zij zei dat ik regelmatig tampons met maandverband moet afwisselen, en de tampons met grote regelmaat moet verschonen en 's nachts zeker niet.
En ook niet de hele menstruatie door tampons moet gebruiken.
Nou, dat was toch wel een opluchting.

Ik wilde jullie dit toch even meedelen, want ook al komt dit zelden voor, het is echt geen pretje om dit mee te moeten maken.

Nou, dit was weer een lang verhaal van mij, maar ja, dat was al weer zolang geleden...haha!

Goede nacht!

Ariane

Hoi meis,

Zoals jij er laat bij was, ben ik er vroeg bij. Ik kon gewoon niet meer slapen (en dat op mijn vrije dag!!).

Dus het is toch een infectie?! Ik weet dat ik toen ook eens erge jeuk heb gehad en bij mij hielp de inwendige douche heel erg. Ik gebruik sowieso altijd al lactacyd maar niet inwendig (heb ik ook alleen toen gebruikt maar het hielp wel!).

Zeg maar Ariane, kun je nu al bij de eerstvolgende eisprong klussen??? Ik dacht dat je nog 1 ronde moest afwachten. Wat heerlijk dat de tijd van afwachten nu eindelijk voorbij is!!!

Over die tampons. Ik gebruik ze niet want zo is dus die jeuk bij mij ontstaan vermoedelijk (ookal verschoonde ik ze regelmatig). Ik mocht toen ook absoluut 's nachts geen tampons gebruiken en toen had ik ook nergens last van. Daarom heb ik toen de tampons maar helemaal de deur uitgegooid en ik zweer nu al jaren bij alleen maandverband. Als je dat regelmatig verschoond is er niets aan de hand en is het ook niet vies ofzo.

Ik hoop dat je snel van de jeuk af bent!

X F

Hmmm, bedankt Ariane,

Ik gebruik altijd tampons, ik verschoon wel heel vaak en ik vind maandverband zooooo erg. Zo gauw het minder wordt gebruik ik ze 's nachts niet meer en als het kan met een inlegkruisje afkan doe ik dat.

Ik hoop dat jij weer snel helemaal hersteld en je er weer tegenaan kan gaan. Ga je het nu dus weer voor het eggie doen??

Liefs Po

Hi Aadje,

Jeetje het wil ook niet even meezitten he? Ik heb inderdaad ook wel eens over die tampon ziekte gehoord en gebruik inderdaad in de nacht een maandverbandje maar overdag toch de tampons. Wel heb ik elke keer na mijn miskraam alleen maar maandverband gebruikt omdat ze inderdaad zeggen dat bacterien anders kunnen gaan broeien. Maar dit geld ook als je je maandverband niet genoeg verwisseld want dan ben je even ver van huis. Ik hoop maar dat het bij jou ook eens stabiel gaat worden.

Hoe gaat het voor de rest met je?
Bedankt voor je lieve mailtje en ik ga ook inderdaad genieten van de wintersport en zoals je ziet ben iknog in het land. Ik ga morgenavond weg en ben zaterdag middag weer terug.

Knuffeltje van Corina

Hoi Aadje en andere meiden,

Goed om ook eens over zo'n onderwerp te lezen, al is het natuurlijk knap vervelend. Ik heb zelf regelmatig last van schimmelinfecties en de laatste tijd mijn vriendje ook :-(
Maarre, die vaginaaldouche die durf ik niet goed te gebruiken, waarom weet ik niet. Toch schijnt het wel te helpen he?
En kun je wel zalfjes e.d. gebruiken als je zwanger wilt worden? Want ik heb op het punt gestaan om mijn huisarts te bellen voor een recept voor zalf maar ook dat durf ik niet, stel je voor dat ik stiekem al zwanger ben en het kan wel kwaad...weten jullie hier antwoord op?
Ik gebruik sinds mijn miskraam ook stukken minder tampons. Ookal is maandverband niet altijd prettig, ik vind tampons steeds enger worden en krijg er volgens mij ook meer jeuk door.
Misschien is het stom dat ik alles eng vind hoor, maar als het om 'daar beneden'gaat, kijk ik wel extra uit!

Liefs Anna

Hoi Anna,

ff als antwoord op jouw vraag, als je niet de dokter wilt bellen daarvoor kun je ook annoniem de apotheek bellen. Daar weten ze het ook allemaal heel goed, mijn zus werkt nl bij de apotheek en die verteld mij altijd van hoe en wat.

Het is maar een idee hoor, ik weet verder niet wat je wel en niet mag al denk ik niet dat de zalfjes echt kwaad zouden kunnen aangezien ze niet in je bloedbaan komen en zeker in het begin heb je geen bloedband met je kleine.

Liefs Po

Terug
Bovenaan